Help Hengstigheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vlinder

Help Hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 08:30

Mijn merrie heeft erg veel last van hengstigheid ze is zo om de 3 weken hengstig. Nu heb ik laatst moodymare en biomag geprobeerd van de Paarden drogist maar dat werkt totaal niet. Huilen
Ik weet niet wat ik moet doen, heeft iemand nog suggesties, Pling ze wordt namelijk ook erg lastig tijdens de hengstigheid. Waarschijnlijk zijn hier al tpoics over maar de zoekfunctie doet het niet. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Pling

miekedar

Re: Help Hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:16

In een boek las ik dat overdreven hegstigheid soms kan opgelost worden door de merrie bij andere paarden te zetten bv in de wei. Ze kiezen daar een maatje en vergeten een beetje hun (overdreven) hengstigheid.
Mijn merrie had er in de manege verschrikkelijk last van. Zij was niet moeilijk te rijden maar om het vies te zeggen ze spoot urine en weet ik wat zodra ze nog maar een hengst zag. Ik kon ze alleen maar poetsen in de stal want anders was te poetsplaats een vijver. Dit was zelfs in de winter, de andere merries van de stal werden zelfs niet hengstig.
Ik heb ze nu thuis staan bij de boer en die heeft hier ook enkele paarden lopen. Ze staat er wel niet bij maar ze kunnen elkaar wel besnuffelen. Ze staat hier nu een maand en ze vertoont dit gedrag niet meer
Succes.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:50

Kennissen van mij hebben een pas gecastreerde ruin die al wel eens gedekt heeft. Nu hebben ze ook een merrie bij huis en die wordt ook vrij extreem hengstig. De ruin reageert daar weer zo extreem op dat hij uit frustratie de kuilbalen beklimt. Ze hebben toen uit veiligheidsredenen de merrie op regumate gezet. Dit is eigenlijk een middel voor varkens, maar het controleert de hengstigheid en die merrie werd dus niet meer/ nauwelijks hengstig... Het is te verkrijgen bij de dierenarts.

Ik ken ook een merrie die niet zo best in de hengstigheidcyclus wil komen. ( net het tegenovergestelde probleem dus ) Zij gaat binnenkort op de regumate voor een maand en wordt daarna hengstig gespoten.

Ik heb ook al wel eens gehoord dat ze het gebruiken voor drachtige merries die erom bekend staan dat ze hun veulen al eens verworpen hebben.
Misschien is dat wat...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:19

hoe oud is je merrie?

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 16:53

Ik heb een haflinger van bijna 2 jaar.
Vorig jaar was ze voor het eerst hengstig, al vond ikd at erg vroeg.
Niet constant, maar steeds als ze langs een ruin van stal liep.
Ik heb toen mijn shetlander ruintje gekocht, en toen was het eigenlijk over, na 5 weken op en aan hengstig zijn.
Nu heeft ze het weer vaak, elke keer als ze met haar vriendje een friese ruin samen staat, samen met mijn shetje dan.
Is dit normaal?

Ze heeft het eigenlijk alleen als ze met hem staat, hij is naast mijn shet, de enigste ruin op stal..