Tand kwijt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kobus17

Tand kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 08:25

Hoi,

Ik weet niet of het hier hoort of bij VMR, als het niet goed is verplaats het maar.

Ik kwam gisteren tot de ontdekking dat mijn paard ( 18) één van zijn voortanden kwijt is. Hij heeft altijd al één tand gehad die mismaakt of half afgebroken was ( we zijn er nooit achtergekomen wat het precies was), en nu keek ik gisteren weer eens hoe het met zijn gebit stond en zag tot mijn grote verbazing dat die tand dus foetsie was, ik heb geen idee hoelang dat al is, ik controleer ongeveer 1 x per 2 maanden.
De tandarts komt volgende week , die afspraak had ik al weken geleden gemaakt, gelukkig.
Maar heeft iemand dit ook al wel eens meegemaakt.

piggeljay

Re: Tand kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 08:37

mijn hengst (8) is al jaren een van zijn voor tanden kwijt.
geen probleem hij eet en drinkt normaal en heeft er totaal geen last van.
dus geen paniek

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 08:38

misschien moet je een ortho bellen Haha!
lijkt me best een gek gezicht trouwens!
eet hij normaal?

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 08:50

@teamspirit : ja hij eet normaal, heb ook helemaal niets anders dan anders kunnen ontdekken tijdens het eten, niet moeilijker of langzamer oid.

Toen ik naar zijn tanden keek, dacht ik "even dat gras van dat kleine tandje afhalen", ehhhhh geen tand meer , hoe krijg je dat voor elkaar paard Haha! , ik stond wel een beetje raar te kijken, omdat ik zoiets dus totaal niet verwachtte.

@piggeljay, heeft jouw hengst dan ook dat de tand aan de onderkaak die hoort te corresponderen met de tand aan de bovenkaak, dat die tand naar buiten groeit? Want dat is bij die van mij wel het geval. En ook dat de tand naast de verdwenen tand scheef gaat staan omdat die dus veel meer ruimte krijgt.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:06

Het is belangrijk dat het snijvlak van de tanden tegenover elkaar blijven staan in een plat vlak. De ondertand mag niet in de ruimte vallen van de plek van de boventand. De ondertand zal ook minder slijten, dus die tand zal af en toe geveild moeten worden (korter maken en op gelijke hoogte met de andere ondertanden).

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:04

nee hoor zijn verdere gebit is normaal, zijn tanden staan verders helemaal recht en de onder tand is ook verder normaal, en er hoeft ook nooit een tandarts bij te komen om zijn tanden af te vijlen, behalve dan de kiezen als er haken op komen maar verders niet

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 13:17

In ieder geval bedankt voor de reacties, zal wel horen wat de tandarts verteld.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 17:49

GoldStar schreef:
Het is belangrijk dat het snijvlak van de tanden tegenover elkaar blijven staan in een plat vlak. De ondertand mag niet in de ruimte vallen van de plek van de boventand. De ondertand zal ook minder slijten, dus die tand zal af en toe geveild moeten worden (korter maken en op gelijke hoogte met de andere ondertanden).

Idd, last zal hij/zij er waarschijnlijk wel niet van hebben (tenzij die rottig afgebroken is ? dan moet ie er misschien uit )
Mijn merrie van nu 23 mist al 15 jaar een kies........te gulzig geweest en ws op een steen gebeten...ook daarbij is het zaak de tegenoverliggende kies in de gaten te houden