Droge/brokkelige hoefen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Glossi

Droge/brokkelige hoefen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 16:08

Hoi,

Ik weet niet of het hier thuishoort maar heb een vraagje over de hoefen van mijn paard.
Hij heeft nu het mooie weer eraan komt last van droge hoefen en gaan ze een beetje brokkelen...
Wat kan ik hier tegen doen?
Ik vet de hoefen afentoe wel in maar dat helpt niet zo goed...
Wie o wie?

Groetjes,
Nynke

Odess

Re: Droge/brokkelige hoefen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:22

We hadden een fjord die ook droge hoeven had, maar dat is na goed en regelmatig onderhoud van de hoeven door de hoefsmid over gegaan. Doe je genoeg aan onderhoud aan de hoeven?

piahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:13

Je moet een mengeling maken van 2 kg ajuin en 1 kg aardappelen en 1kg suiker.
Alles in een emmer met heet water doen en goed afdekken in het donker. 4 dagen laten staan - dan goed doormengen. 4 weken laten staan weer doormengen, dan nog 4 weken wachten.

Vervolgens water uitlaten als er nog in zit. Het geheel in potjes doen om op hoeven te smeren met een borstel.
OPLETTEN HET STINK VRESELIJK.
Maar het helpt echt.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:20

Denk alleen dat het niet zo handig is dat het bovenstaande middeltje zo'n lange voorbereidingstijd heeft..
Wat sowieso goed is: hoeven goed natmaken, daarna direct insmeren met een mengsel van 2 delen zonnebloemolie en 1 deel azijn. Heb ik wel goede ervaring mee opgedaan.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:31

Hoefvocht of Rainmaker van de Paardendrogist, beiden niet vet en doen hun werk perfect! De hoeven worden mooi elastisch.

Brokkelen kan je voorkomen door goed bekappen, vraag je smid om de hoefwand af te ronden, dan brokkelt het niet meer. Zodra je een brokkel ziet, kan je het zelf met een vijl ook bijwerken, dan voorkom je dat het verder brokkelt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:22

Wat Smurf zegt, zelf onderhoudsvijlwerk doen. Steeds de hoefwand even terugvijlen tot de hoogte van de zool. En elke dat de hoeven van je paard even nat maken, ook de onderkant. Succes!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:32

als je paard zelf gezond is.. en voldoende voedingsstoffen binnen krijgt is het vaak zo dat de hoeven ook van goede kwaliteit zijn.. het kan dus zijn.. dat die van jou bepaalde bouwstoffen tekort komt.. waardoor de hoeven mider elastisch zijn.. en dus gaan brokkelen.... en dna wordt het ook nog eens warmer weer.. duss idd elke dag met water afspuiten is al een god begin... daarnaast kan je ook speciale voedinssupplementen krijgen voor de hoeven.. zoals biotine... maar biotine zit ook in de meeste soorten bix al verwerkt... daarnaast idd die producten van de paarden drogist zoals hoefvocht.. dat werkt best wel goed... maar ik blijf van mening dat goede hoeven toch van binnenuit komen...

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 21:51

Ja ja mijn paard is wel goed gezond.
Maar zijn hoefen zijn gewoon erg slecht...
Zit ook in de afstammeling moet ik eerlijk zeggen.
Heb vandaag de hoefsmid gevraagt en die zei dat hoefolie ook erg goed helpt. Iedereen bedankt voor het beantwoorden en tips zijn altijd welkom Knipoog oo ja... zelf gebruikte ik af en toe hoefvet...

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 18:14

maar teveel vet of olie is ook niet geod he.... wnat dan kan het water de hoef niet meer in zeg maar... olie laat namelijk geen water door.. het mengt ook niet.. gooi jij maar eens een scheut olie in een bakje water... dan blijft het drijven....