Verharen/hoe is de vacht van jullie paarden op dit moment?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vonnie84

Verharen/hoe is de vacht van jullie paarden op dit moment?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 15:15

Hoi!

Ik heb even een vraag. Zijn jullie (ongeschoren) paarden op dit moment al aan het verharen, of zitten ze al in hun zomervacht?

Even een uitleg waarom ik het vraag:
Mijn paard zit op dit moment zo ontzettend dik en lang in z'n haar, nog dikker dan van de winter. Hij is rond begin februari wel een beetje gaan verharen, maar daarmee nog dikker in zijn vacht komen te zitten. Zou dit te maken kunnen hebben met het lekkere weer rond die tijd en daarna die kou weer?
Hij heeft ook een tijd (lees: een maand of 2) niet zo lekker in zijn vel gezeten. Dus misschien dat hij daarom zijn vacht niet loslaat?
Ik weet nu dus even niet wat ik met zijn vacht aan moet. Ik wil nog even wachten met scheren voordat ik zeker weet dat eigelijk alle paarden wel verhaard zouden moeten zijn. En aangezien we de paarden (2) aan huis hebben staan, heb ik niet zoveel vergelijkingsmateriaal...
Dus vandaar mijn vraag.

Alvast bedankt voor de reactie's!

krientje

Re: Verharen/hoe is de vacht van jullie paarden op dit momen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:59

Die van mij is ook nog best behaard, waarschijnlijk omdat het s nachts nog wel koud is. Je kunt het proberen om lijnzaad te voeren, daar komen ze vaak beter in het haar van...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:40

mijn pony zit eigenlijk al helemaal in haar zomervacht.. ze verhaart nog een klein beetje op haar achterhand. een maand geleden was ze erg aan het verharen, ze staat nu al ruim een maand zonder deken denk ik.

ik ben blij dat ze dit jaar eens echt goed in haar vacht zit, dit was de eerste winter dat ik niet heb hoeven scheren omdat ze gewoon een mooi dun wintervachtje had! haar zomervacht ziet er ook beter uit nu ze niet geschoren is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 17:15

kijk ook even in dit topic.

viewtopic.php?f=13&t=403603

gaat over het verharen omenteel.

veel paarden zijn traag, omdat de nachttemperatuur nog erg laag is, als deze omhoog gaat gaan ze allen wel verharen

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 17:33

Ohw gelukkig, ik maak me dus zorgen om nix. Dank je wel voor het topic. Ik had wel al gezocht, maar had niets gevonden.

Dan wacht ik nog even rustig af totdat ie gaat verharen.

p.s. hij krijgt al lijnzonolie (mengsel van lijnzaadolie en zonnebloemolie, van de paardendrogist) en zeewier. Dus daar kan het niet aan liggen Knipoog

Bedankt voor de reactie's!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:40

Mijn paard is wel geschoren van de winter, in januari begon hij te verharen maar in maart toen het zo koud was is zijn haar weer gaan groeien en kreeg hij weer een dikke vacht maar hij is de laatste paar weken wel weer erg aan het verharen. Maar nu is zijn vacht nog vrij dik.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:51

De mijne (arab) is al bijna kaal Clown

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 10:28

Mijn geschoren paard zit al vrijwel helemaal in haar zomervacht. Misschien kan je hem wat lijnzaadolie bij gaan voeren? (al weet ik niet meer zeker of dat nu ook helpt voor verharen of alleen voor glanzen Bloos ) Of misschien is er iets anders dat helpt.

Bij ons op stal verschilt het trouwens wel heel erg, de 1 heeft zijn zomervacht al en weer een volgende is nu nog volop aan het verharen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:03

mijn arab is ook nog pluizig vooral zijn buik Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:10

Bij mij ruien ze ook alledrie nog. Bij twee ervan valt het niet zo op, maar mijn ruintje is momenteel echt een plukjeskoning ... vooral de buik en de rug zijn momenteel aan het verharen. Hals en schouders zijn redelijk glad.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 22:15

Mijn paard is al bijna helemaal verhaard.
Hij heeft ook een tijdlang slecht in zijn vel gezeten. Was dof, lusteloos en lang niet zo fit als altijd.
Toen ben ik op advies van mijn instructeur bepaalde kruiden gaan voeren uit zijn bedrijf. Heel natuurlijk kruiden die een paard normaal in de natuur ook zou eten in die toestanden. Alleeen is de weide niet zo dat de paarden die kruiden nog kunnen vinden.
Die kruiden hebben hem door de verharing doen komen, hij glimt als een eikeltje. Hij is weer fit en werkt met plezier mee, hij is weer soepel en bouwt de spieren makkelijker op.
Al met al een wondermiddeltje die kruiden.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 06:33

@Kafue: vertel vertel. Welke kruiden zijn dat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 07:09

Al een week in de zomervacht en glimt als een spiegel.

Subli Energiekern mix is een oliesubstantie en goedkoper dan steeds dat gedoe met die flessen. Heel goed voor de spieren en een super winter zowel zomervacht en de rui gaat heel snel en makkelijk.

Wat ik wel altijd doe is na het rijden nog borstelen, laten de haren makkelijk los omdat de huid warm is.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 09:46

Mac schreef:
@Kafue: vertel vertel. Welke kruiden zijn dat dan?

ALE kruiden en HDL kruiden tenminste zo stond het op het potje. Het is een kruidenmix die paarden van vroeger ui inde natuur ook ater maar tegenwoordig niet meer kunnen vinden in de weiden.
Die kruiden komen overal weg een worden vermalen tot een grove poeder. Die poeder doe je dan een maal per dag over het voer.
Het werkt super, het reinigt het paard van binnenuit en zorgt tevens voor een ondersteuning bij de spieropbouw en dergelijke. Teven natuurlijk inwerking op de algehele conditie.

Ik moet eerlijk zeggen ik niet zo geloofde in kruiden Bloos maar eerlijk is eerlijk na een week begon het verschil al. De haren lieten beter los, hij begon ineens te glimmen als een eikeltje.
Maar het wonderbaarlijkste verschil vond ik nog wel dat hij altijd een beetje tegengewerkt heeft, een nu ineens al twee weken continue meewerkt. Rug geeft, goed ondertreed achter en heel erg over de rug gaat.
Dus al met al een wonderbaarlijke verbetering. En allemaal dankzij die kruiden want verder is er in training, voerder[atroon, of weidegang niets veranderd.
Bewust allemaal zo gehouden omdat ik niet zo geloofde in die kruiden, maar nu dus wel
Top die kruiden echt waar OK dan! OK dan!

Als je intresse hebt kan ik je het emailadres van dat bedrijf wel doen.
Ze hebben ook wel voor exceem kruiden, voor ademhaling en dergelijke en wat het mooiste is het is absoluut natuurlijk geen doping en niet gevaarlijk.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 10:01

Kafue schreef:
Als je intresse hebt kan ik je het emailadres van dat bedrijf wel doen.
Ze hebben ook wel voor exceem kruiden, voor ademhaling en dergelijke en wat het mooiste is het is absoluut natuurlijk geen doping en niet gevaarlijk.

Ik heb wel even wat vraagjes, want ik wilde eigelijk net iets bij de paardendrogist bestellen.
Ik zal het even in het kort uitleggen: in januari ben ik met m'n paard met een buitenrit door de prikkeldraad gevlogen. Daar had hij dus de nodige verwondigen aan over gehouden, dus moest hij op rust. Daarna is z'n beste maatje, waar hij al 6 jaar mee op stal stond (ze staan met z'n tweeën hier aan huis) verkocht. En dat was ook echt te merken aan hem. Toen ik eindelijk weer een beetje begon met rijden, heeft hij in de wei iets gedaan, waardoor zijn hele rechterbeen opgezwollen is. Nu nog steeds is z'n pees dik en warm (peesscan gemaakt, maar niets op te zien).
Dus ik wilde net bij de paardendrogist iets halen voor de afvoer van afvalstoffen. Dat zijn ook allemaal kruiden. Ons vorige paard heeft dat ook gehad, en dat werkte toen ook super.

Maar nu vroeg ik me dus af, hoe weten hun welke kruiden ik moet hebben voor mijn paard? Moet ik hun zelf de klachten vertellen? En hoeveel kost het ongeveer?

Alvast super bedankt!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 12:47

Alle 4 de paarden zijn al door hun wintervacht heen.
Een daarvan stond onder dekens. Aan het begin van de winter had ze een behoorlijke vacht. Dus 2 dekens op.
Lange tijd heeft ze 2 dekens opgehad. Sinds afgelopen week staat ze compleet zonder dekens. Alle paarden zijn super glad. De twee merrie's hebben wel zonnebloemolie door het voer gehad. De andere 2 niet. Ik moet wel bekennen. Het licht blijft bij hun 's avonds lang aan. Verder doe ik er helemaal niets aan.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 16:17

Je kunt een reinigingskuur geven zodat afvalstoffen afgevoerd worden en ook geeft het energie om door de rui heen te komen. Die ik gebruik geeft ook 34 mineralen en sporen af aan het lijf af, dus doet iets meer dan alleen afvoeren. Ook komen voedingssupplementen en/of medicijnen beter "aan" als je een schoon lichaam hebt. PB me voor een document over de reinigingskuren die ik geef. Mijn paard gaat van dikke wintervacht (altijd buiten zonder dek) naar zomervacht in 14 dagen en hij ziet er super uit! In het najaar geef ik de kuur ook want dat geeft weer effe wat energie om de winter in te gaan. Kost 9,90 per kuur, of je neemt een grotere hoeveelheid die goedkoper is in verhouding. Zelf kun je ook nemen, gaat erg goed!! Je gaat wat meer naar de wc in het begin, maar geeft ook energie! En je bent lekker "schoon"van binnen! Haha!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 20:28

Ehm mijn paard zit al 2 maanden in een perfecte zomervacht!!
Heb wel tot redelijk laat een deken op maar hij staat nu dag en nacht buiten en heeft een prachtige vacht!...

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 21:02

@Josefien: is een chip dan wel veilig? Of wordt die er dan ook 'uitgedreven'?

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:13

bij deze kuur kan dat geen kwaad, ik heb geleerd tijdens de opleiding dat de gewone leem dat wel zou kunnen doen, dus er werd gezegd dat het niet aan te bevelen was! Deze echter geeft geen problemen! Haha!

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:54

die van mij heeft ook nog haar wintervacht. Ze begint wel al te verharen hoor. maar het gaat heel erg langzaam.Denk zo als het al gezegt is door de wisselende temparatuur komt. Over dags warm s'avonds koud. Komt van zelf wel

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:06

Mijn paard is afgelopen winter geschoren en heeft inmiddels volop zijn korte supergladde zomervachtje. Er zitten nog wel wat verdwaalde oude haren tussen. Hij glimt als een spiegel. Zonder voedingssupplementen, maar wel onder deken (een dun zomerdekentje op dit moment).

YoenLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:08

Mijn paard is geschoren en zit op de ongeschoren stukken (onder het zadel en benen) nog best dik in het haar.
Nu is hij net het land opgegaan en dan gaat het verharen altijd wel snel.