Jong paard, keuren? foto's?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Von

Jong paard, keuren? foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 12:40

Mijn 3 jarige die nu zadelmak is gemaakt, komt morgen naar huis.
Nu hoor ik van een hoop mensen dat het verstandig is om zijn benen op de foto te zetten, weer anderen zeggen helemaal laten keuren (aankoopkeuring). Ik weet het even niet meer Haha!
Wat zouden jullie doen? Ik heb het paard dus al vanaf 5 maanden, heeft in de opfok gestaan, en nu met zadelmak maken is er niets wat er op wijst dat er wat mis is.
Nu ik toch bezig ben, weet ook iemand de kosten ongeveer van foto's?

Adrienne

Re: Jong paard, keuren? foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:56

Waarom zou je zijn benen op de foto laten zetten?
Je gaat hem toch niet verkopen of zo?
Ik zou het hooguit doen als je hem wil verzekeren voor een bedrag waarvoor foto's geeist worden dan moet je hem zo wie zo laten keuren.
Anders zou ik het gewoon laten als ik jou was.
Het is toch al jou paard er is niks mis mee zo ver je weet.
Mijn mening is dat het foto's maken om de foto's gewoon weg gegooit geld is.

Von

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 13:03

Adrienne schreef:
...Mijn mening is dat het foto's maken om de foto's gewoon weg gegooit geld is.

Dit stuk ben ik met je eens Clown

Het gaat er dus om dat het paard dingen kan mankeren waar hij later last van kan gaan krijgen, en waar hij misschien op jonge leeftijd nog aan geopereerd zou kunnen worden.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:13

Als je geen problemen ziet zou ik het denk ik niet doen.
Met mijn 2 jarige ga ik het zometeen wel doen omdat hij vorig jaar een flinke "klap" heeft gehad op zijn achterknieen. Dus ik heb een medische reden. Als ik deze niet had gehad, dan had ik het ook niet gedaan denk ik.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:15

Dan heb je het waarschijnlijk over ocd foto's ? Een ocd is inderdaad te opereren voordat het schade heeft aangericht, maar in sommige gevallen laten da's het fragmentje liever zitten.
Ik zou 'm niet op de foto zetten. Er zijn paarden die op de foto's van alles mankeren en nooit een pas kreupel lopen. Andersom zijn er paarden die overal 1-tjes op hebben en stokkreupel zijn. Dan zou je dus evt. ook een klinisch onderzoek moeten laten doen. Dat zou ik alleen doen als je 'm wilt verzekeren, maar niet 'preventief'.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:17

Tja, beetje dubbel......

Wanneer je er geen problemen mee hebt zou ik het idd ook weggegooid geld vinden, maar aan de andere kant, een stukje extra zekerheid is natuurlijk nooit weg!

Moeilijk hoor......... je spreekt namelijk al snel over 400euro (aankoopkeuring)

Von

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 13:19

Dat vind ik dus ook het moeilijke eraan.
Gaat inderdaad over ocd, stal waar hij nu staat laat alle jonge beesten op de foto zetten. Moeilijke is inderdaad dat als er iets uitkomt op de foto dat het paard niets hoeft te gaan mankeren en andersom kan het ook, tja blijft dus een kwestie van gevoel volgen Haha!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:28

Ik zou het persoonlijk waarschijnlijk niet doen tenzij ik een vermoeden zou hebben dat hij iets zou kunnen mankeren.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:18

En ik zou het wel doen. Ten eerste als er een ocd zit kun je die beter verwijderen voor het een probleem komt en verder kunnen er talloze dingen zijn die je beter maar kunt weten. Denk maar eens aan hartproblemen of nu al beginnende artrose.
Voor iets minder dan 400 euro laat je een paard volledig keuren bij een goede kliniek en dat vind ik niet veel geld in verhouding tot wat hij je verder gekost heeft en gaat kosten.

Als je een paard helemaal hebt laten keuren dan weet je daarna waar je mee te maken hebt en daar kun je als het nodig is ook rekening mee houden in de toekomst en ook kun je eventueel kiezen voor verzekeren als hij nu wel goed is aangezien veel jonge paarden toch tegen problemen aanlopen in de eerste paar levensjaren is dat vaak geen onverstandige keuze.

Von

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 14:28

Katja schreef:
En ik zou het wel doen. Ten eerste als er een ocd zit kun je die beter verwijderen voor het een probleem komt en verder kunnen er talloze dingen zijn die je beter maar kunt weten. Denk maar eens aan hartproblemen of nu al beginnende artrose.
Voor iets minder dan 400 euro laat je een paard volledig keuren bij een goede kliniek en dat vind ik niet veel geld in verhouding tot wat hij je verder gekost heeft en gaat kosten.

Als je een paard helemaal hebt laten keuren dan weet je daarna waar je mee te maken hebt en daar kun je als het nodig is ook rekening mee houden in de toekomst en ook kun je eventueel kiezen voor verzekeren als hij nu wel goed is aangezien veel jonge paarden toch tegen problemen aanlopen in de eerste paar levensjaren is dat vaak geen onverstandige keuze.

Dit is inderdaad ook de redenatie van de stal waar hij nu staat, plus dat ze erbij zeggen dat je in ieder geval niet tegen verrassingen aanloopt op het moment dat ik hem toch wil verkopen. Op dat moment zou een koper ook een keuring willen, en dan is het best rot als er op dat moment blijkt dat er wel wat mis is.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:43

tja het is idd lastig. Toch wel handig om te weten of er echt niets zit e.d.
maar het is wel een hoop geld.. Scheve mond

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 17:06

Von schreef:
Dit is inderdaad ook de redenatie van de stal waar hij nu staat, plus dat ze erbij zeggen dat je in ieder geval niet tegen verrassingen aanloopt op het moment dat ik hem toch wil verkopen. Op dat moment zou een koper ook een keuring willen, en dan is het best rot als er op dat moment blijkt dat er wel wat mis is.

Als je het met de die rede in je achterhoofd doet zal ik je meteen uit een droom helpen. Cool
Afwijkingen als HKO, OCD, Artrose enz kunnen binnen 6 maanden ontstaan.
Nu foto's maken geeft je dus totaal geen garantie. Je kunt dan nog steeds tegen die onaangename verrassing aan te lopen in de toekomst.

Zo te lezen doet deze stal mee aan die OCD test die er wordt gedaan. Hou er wel rekening mee dat dit een test is en ze eigenlijk nog geen idee hebben of dit wel of niet zinvol zal blijken te zijn. Daar voor moet alles nog worden geevalueerd nl.

Je moet je gewoon niet iets aan laten praten en gewoon doen wat je zelf denkt dat goed is. Als jij je geruster voelt met foto's nou dan moet je het niet laten. Maar realiseer je ook dat de zelfde foto's een grote bron van zorgen kunnen zijn.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:05

Von schreef:

Voordeel van foto's is ook dat als er later iets is je een beeld hebt waar je het mee kunt vergelijken. Dat is ook handig met verkoop als er een klein dingetje op de foto zit en je hebt een foto van twee jaar terug waar het er precies zo uitziet is het meestal geen probleem maar als je geen vergelijking hebt wordt het lastiger.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:35

x
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:08

Ik zou het wel doen, ik heb bij aankoop van mijn jaarling een kleine rontgenologische keuring laten doen, en als ie straks nar huis komt doe ik een rontgen en klinische aankoopkeuring.

Alleeen maar om er zeker van te zijn dat ie niets mankeerd en dat ik geen hopen geld in een paard ga steken wat aan het eind niet meer te verkopen is.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 08:59

idd ,zeker laten doen ,zo weet je gelijk waar je staat voor je er al je werk en een boel geld gaat kosten .Een slechte of een goede eten geven en verzorgen kost evenveel dus dan is mijn keuze snel gemaakt .De mijne worden ook op de leeftijd van 2 jaar op de foto gezet en alleen de correcte blijven .Dat geeft je zekerheid als je later wil verkopen .Als er wat aan is geeft het altijd tramelant als je wil verkopen ,dan moet je hem bijna weggeven !!Een gezond paard kan het werk ook veel beter aan (hangt ook af van wat je er mee wilt )en als ie een keer slecht loopt dan ga je dat niet altijd verhalen op die slechte foto. Mijn ervaring is dat een paard met goede foto 's op jonge leeftijd (straalbeentjes 1-2 en geen ocd dat 6 maanden nadien ook niet hebben hoor ,dat is kul !!)ik altijd een aantal jaren nadien ook gezond en met goede foto's kan verkopen daar brengt die keuring op jonge leeftijd zijn vruchten van op .Degene die het tegendeel beweren willen gewoon die kosten niet maken .Als je een keer wil verkopen dan zullen de kopers 9 van de 10 keer willen keuren en dan weet je waar je staat!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:04

libke schreef:
idd ,zeker laten doen ,zo weet je gelijk waar je staat voor je er al je werk en een boel geld gaat kosten .Een slechte of een goede eten geven en verzorgen kost evenveel dus dan is mijn keuze snel gemaakt .De mijne worden ook op de leeftijd van 2 jaar op de foto gezet en alleen de correcte blijven .Dat geeft je zekerheid als je later wil verkopen .Als er wat aan is geeft het altijd tramelant als je wil verkopen ,dan moet je hem bijna weggeven !!Een gezond paard kan het werk ook veel beter aan (hangt ook af van wat je er mee wilt )en als ie een keer slecht loopt dan ga je dat niet altijd verhalen op die slechte foto. Mijn ervaring is dat een paard met goede foto 's op jonge leeftijd (straalbeentjes 1-2 en geen ocd dat 6 maanden nadien ook niet hebben hoor ,dat is kul !!)ik altijd een aantal jaren nadien ook gezond en met goede foto's kan verkopen daar brengt die keuring op jonge leeftijd zijn vruchten van op .Degene die het tegendeel beweren willen gewoon die kosten niet maken .Als je een keer wil verkopen dan zullen de kopers 9 van de 10 keer willen keuren en dan weet je waar je staat!!

Wij hebben dezelfde mening en visie..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:37

vonneke schreef:
libke schreef:

Wij hebben dezelfde mening en visie..

idd ,vonneke en t'is maar als je de ellende eens hebt meegemaakt dat je er wijzer uit wordt Haha! Haha!

Von

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 20:03

Oud topic, ik weet het Haha!
Maar wilde jullie toch even laten weten dat ik vandaag met hem naar Bodegraven ben geweest, en meneer is met vlag en wimpel geslaagd, helemaal goedgekeurd.
Ben blij dat ik het gedaan heb!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 20:21

Zonde van het geld dat je hem hebt laten keuren. Tong uitsteken

Gefeliciteerd.

Von

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 20:23

Katja schreef:
Zonde van het geld dat je hem hebt laten keuren. Tong uitsteken

Gefeliciteerd.

Ja eigenlijk wel hè?
Clown
Bedankt!

chanty94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 21:00

Hieperdepiep! Vlag uit voor Tinus!! Nu Watje nog hihi... Lekker voor je Von! Was vroeg op he hihihi...

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 22:04

gefeliciteerd Von. Ja

Von

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 08:39

chanty94 schreef:
Hieperdepiep! Vlag uit voor Tinus!! Nu Watje nog hihi... Lekker voor je Von! Was vroeg op he hihihi...

Was inderdaad erg vroeg Slapen
Heb de hele weg naar Bodegraven geslapen Haha!
Hoop dat Watje ook goed is!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:24

ik ben het helemaal eens met Adrienne. bij een 3 jarige zijn een heleboel mankementen nog niet te zien (OCD wel) maar artrose komt pas naar voren op het moment dat ze meer aan het werk gaan. Bij mijn net 6 jarige merrie is in mei spat geconstateerd. Mijn DA heeft aangegeven dat ze dit als 3 jarige nog niet zou hebben gehad c.q. te zien zou zijn.

Als je jouw paard PROK wil hebben dan zou ik het nu wel doen om bovengenoemde reden.

PS foto's kosten circa € 25 p/stuk. Ze gaan er dan best veel maken, ook komt de klinische keuring er nog bij. Dus je moet zeker rekenen tussen de €600 - €700.