Indalen van ballen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Indalen van ballen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 12:15

Wobbe word nu bijna 11 maanden en ik voel af en toe wel eens of zijn ballen al ingedaald zijn.

Maar tot nu toe heb ik ze nog steeds niet gevoeld.
Ik weet dat dat niet zo heel erg is, want wat niet is kan nog komen.
Nu vraag ik me dus af wanneer hij uiterlijk zijn ballen ingedaald moet hebben voordat je er wat 'ergs' van kan gaan denken.

Ik bedoel op welke leeftijd kun je nou zeggen dat het een klophengst is enzovoort?
Want het is toch zo dat als de ballen te lang in het lichaam blijven dat hij dan kankergezwellen kan krijgen ofzo?

En stel dat hij een klophengst is, hoe gaat dat dan met castreren?

Misschien dat 1 van jullie mij kan helpen?

Tanja

Re: Indalen van ballen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 23:54

Zou mij voorlopig nog geen zorgen maken als ik jouw was, van mijn hengst is de eerste bal ingedaalt toen hij 2.5 jaar was en de 2e kwam pas met 3 jaar, je hebt dus nog even Haha!
Zijn zoon die ik ook hier heb lopen is nu ook 11 maanden, nog geen bal te zien hoor Clown

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 06:17

Kunnen ze later dan 4 jaar ook nog komen?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 06:49

Ik heb er dus verder ook geen verstand van, vandaar dat ik het hier vraag.
Maar als je pony al ouder is als 4, dan denk ik dat het waarschijnlijk een klophengst is.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 10:55

Later dan 4 lijkt mij idd. ook wel erg laat hoor. Dan even laten voelen door de DA.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:04

Mijn Shet kreeg prompt na zijn 1e verjaardag last van puberend gedrag ten opzichte van mijn (volwassen) Tinkermerrie. Snuffelen bij haar kont, flemen als het erg lekker rook, tegen haar opspringen (zie je het al voor je een Shet van nog geen 80 cm bij een merrie met konthoogte van 1.53-1.54 Haha!), haar bijten, etc. etc. Wat bleek toen ik eens tussen zijn beentjes keek: aan een kant van zijn piemeltje hing er een stukje flubberend vel Haha! Waarop de DA een paar dagen later concludeerde (al voelend natuurlijk) dat er idd een balletje was ingedaald.
Verder ken ik een (nu) Westfaalse ruin waarvan de ballen pas indaalden toen hij 2-2.5 was.

Ik denk dat het erg afhankelijk is per paard. De ene heeft zijn eerste balletje dus al met 12 maand oud en de andere pas als ze 2.5 zijn.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:15

Haha! Daarom heb ik die van mij van 11 maanden nu bij zijn moeder weggehaald, hij sprong wel (zonder piep hoor Haha! ) maar stel toch eens dat hij sneller is dan zijn vader (hengst waar ik het hierboven over heb) dan zouden zijn balletjes zo maar in kunnen dalen en stel dan dat hij zijn moeder dekt Clown zit ik niet echt op te wachten.
Vooralsnog zie ik niets bij hem en is hij net als zijn vader dan duurt het nog 1.5 jaar maar ja....een klophengst kan ook dekken Tong uitsteken

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:27

En daarom gaat mijn merrie volgende week naar een 'echte' hengst toe Haha!
Nou ja, da's niet de echte reden want ik ben al 2 jaar aan het plannen om haar te laten dekken Knipoog