hoefbevangen wat voor beweging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oxborn

hoefbevangen wat voor beweging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 13:39

Mijn haflinger was verkocht en tijdens een klinische keuring, kwamen ze er achter dat ze chronisch hoefbevangen moest zijn. Dit was te zien aan de manier waarop ze haar hoeven neerzette en de ringen in haar hoeven.
Het zou kunnen en daarom komt ze ook terug en ga ik haar hier laten onderzoeken, zodat ik het zeker weet en er moet natuurlijk wat aangedaan worden.

Nou loopt ze in principe niet kreupel, is erg vrolijk en rent vrolijk rond als ze vrij is en geeft absoluut niet de indruk pijn te hebben. ze is daar dus gewoon bereden en ook voordat ik haar verkocht werd ze gewoon gereden en ze wil gewoon voor je werken en geeft niet aan dat het niet gaat

Nou wilde ik weet of het nog wel goed is om haar te berijden, omdat het toch extra gewicht op de hoeven geeft. Maar ze vind het gewoon heerlijk om bereden te worden. Dus ik wil graag weten in hoeverre kan ik haar beweging geven en wat voor beweging. Wandelen langs de weg is geen optie met haar, want dan loopt ze los ondanks dat ik er een bitje in heb.

En wat voor voer moet ze hebben? Ze kreeg bij mij altijd biks en daar weet ik het niet, maar stel dat ik haar wel nog zo nu en dan rij dan zal ze toch wat krechtvoer nodig hebben.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

gina2003

Re: hoefbevangen wat voor beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:19

Mijn shetlander is ook vaak hoefbevangen, althans bij zijn vorige eigenaar.
Vorig jaar heb ik hem gekocht, voor als vriendje voor mijn haflinger, en toen heeft de hoefsmid ook gezegt dat hij bevangen was.
Hij had ook totaal nergens last van, was heel vrolijk en zo.
Hij staat gewoon op basisbrok en hooi, het is neit dat kuilhooi zeg maar, het neigt meer naar stro.
Verder geeft ik hem gewoon zijn beweging, lekker in de bak losgoiien en zo.
Je kunt volgens mij wel gewoon rijden hoor, maar zou niet teveel bochten maken, zodat op de lange lijnen het gewicht gewoon goed verdeeld blijft, en er niet aan 1 kant meer druk komt te staan.
Hou goed in de gaten dat zijn hoefjes niet warm worden, dan zou ik wel stoppen, maar verder gewoon rustig rijden.
Helaas hebben paarden een hoge pijngrens, dus als ze wat laten zien is het vaak al te ver.

Verder zou ik je aanraden om gewoon basisbrok te geven, of andere brokken waar zo min mogelijk eiwitten in zitten, daar krijgen ze het nl. van, en pas op met gras!
Ik heb voor mijn shetlander een greenguardmasker gekocht, je kunt hem ook een week proberen via de www.paardendrogist.nl
dan kunnen ze wel op het land, maar kunnen heel weinig gras eten.
Ook heb ik lamicil (als ik het goed schrijf)druppels voor mijn shetlander, dit is speciaal voor bevangenheid en ook ter voorkoming van.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes in ieder geval

Mist

Re: hoefbevangen wat voor beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 19:01

Ringen in de hoeven, en de manier waarop ze de hoeven zet, hoeft helemaal niets met HB te maken te hebben! Waar je het wel aan kunt zien is de manier waarop de hoeven afgroeien (neiging naar voren te groeien, met een knikje halverwege) als je zekerheid wilt hebben moet je foto's maken.3

ringen om de hoeven kan vanalles betekenen, koorts gehad, antibiotica, verandering van voer, stress ....ga zo maar door.
Apart neerzetten van de hoeven kan aangeboren zijn, door de hoefstand, ik heb 3 paarden die allemaal verschillende tactiek hebben ..........