Paard gevallen... spierpijn wat het best te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gamier

Paard gevallen... spierpijn wat het best te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 10:07

Gamier is gisteren avond los gebroken. Hierna is hij op het beton onderuit gegleden en op zijn linker zij terecht gekomen.

We zijn direct gaan koelen aangezien zijn spieren begonnen op te zwellen. Hierna heb ik alle schaafwondjes schoon gemaakt en hem ingesmeerd met koelingsgel, deken er op en op stal gezet.

Vanmorgen ben ik vroeg gaan kijken. Hij is behoorlijk stijf en loopt niet echt lekker. (logisch hij sterft van de spierpijn denk ik).

Als advies heb ik nu gekregen om minimaal 5 keer per dag 10 a 15 min. met hem te gaan stappen en hem daarna weer af te spuiten.

Nu is mijn vraag aan jullie... Wie heeft hier ervaring mee en heeft iemand misschien nog andere tips....

daffodil

Re: Paard gevallen... spierpijn wat het best te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:32

Denk dat het advies wat je gekregen hebt wel het beste is hoor. Mijn paard is een tijdje geleden ondersteboven geslagen in de longeerring en ging echt over de kop waarbij zijn hals dubbel kwam te zitten. Ik maakte me vreselijk zorgen want hij heeft ook een rugprobleem, maar een week gestapt en voorzichtig gedraafd en nergens meer last van!

Ik heb geprobeerd meerdere keren per dag hem te laten stappen maar die 5x haalde ik niet hoor, dat is ook vrij veel .Heb je die gelegenheid wel, dan zou ik dat gewoon doen. Geef hem lekker een goeie week om ervan bij te komen en beslis dan eventueel hoe verder te gaan.

Succes!

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:32

Lijkt me goed advies te zijn, dit heb ik ook met mijn paard
na haar maandaziekte moeten doen, worden ze iig niet stram
en kunnen de spieren langzaam aan weer wat soepeler worden.

En als je het niet vertrouwd haal de VA erbij.

Succes ermee

chantal321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:21

Stappen kan natuurlijk geen kwaad, blijven de spieren nog beetje soepel.
Maar als je paard spierpijn heeft is het dan niet handiger om zijn spieren 'warm' te houden met bijvoorbeeld Cole's Linement (uiteraard verdund)?

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 11:58

chantal321 schreef:
Maar als je paard spierpijn heeft is het dan niet handiger om zijn spieren 'warm' te houden met bijvoorbeeld Cole's Linement (uiteraard verdund)?

Dat heb ik ook als advies gekregen van een stalgenoot. Weet iemand wat dit spul precies doet?

Ik neem aan dat koelen voornamelijk belangrijk is de eerste uren (om zwelling te voorkomen)?

chantal321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:01

Gamier schreef:
chantal321 schreef:

Dat heb ik ook als advies gekregen van een stalgenoot. Weet iemand wat dit spul precies doet?

Ik neem aan dat koelen voornamelijk belangrijk is de eerste uren (om zwelling te voorkomen)?

Is spierverwarmende liniment. Wordt gebruikt als warming-up middel voor sportpaarden. Tevens te gebruiken als ontspanningsmiddel voor rug- en beenspieren.
Vergeet NIET om het te VERDUNNEN met water. Sommige paarden zijn er wat gevoelig voor kunnen brandplekken krijgen als je het onverdund op de huid smeert.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 12:23

chantal321 schreef:
Is spierverwarmende liniment. Wordt gebruikt als warming-up middel voor sportpaarden. Tevens te gebruiken als ontspanningsmiddel voor rug- en beenspieren.
Vergeet NIET om het te VERDUNNEN met water. Sommige paarden zijn er wat gevoelig voor kunnen brandplekken krijgen als je het onverdund op de huid smeert.

Oeps dat moeten we zeker niet hebben. Gamier heeft toch al zo dun huidje. Ik ga het zo eens proberen. Baat het niet dan schaad het niet (mits sterk verdunt dus)

Iemand anders nog tips?

spiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:56

Dit doet me denken aan het smeren van tijgerbalsem ed bij mensen met spierpijn oid. Dat soort middelen dringen niet diep door de huid heen, en doen dus niets voor de spieren. Hoogstens prikkelen ze de thermosensoren op de huid, waardoor pijnprikkels iets minder geregistreerd worden. De spieren worden er echt niet soepeler op. een spierkneuzing blijft een spierkneuzing. De enige die er echt beter van wordt is leverancier van het middel Knipoog
Maar goed, baat het niet dan schaadt het niet...

Gedoseerd belasten is idd het beste.

chantal321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:46

De spieren zullen er inderdaad niet soepeler van worden, maar als het paard al spierpijn heeft lijkt het mij beter om de spieren beetje warm te houden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:58

Ik heb die van mij wel lekker onder een dekentje laten staan, ook al was het toen al best mooi weer, maar warmte doet een hoop goed, dus misschien is dat nog een idee??

chantal321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 15:01

daffodil schreef:
Ik heb die van mij wel lekker onder een dekentje laten staan, ook al was het toen al best mooi weer, maar warmte doet een hoop goed, dus misschien is dat nog een idee??

Inderdaad. Insmeren en vervolgens dekentje op. Blijven de spiertjes lekker warm

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 15:12

dit is wat de da altijd bij ons riep,als er weer eens een paard geblesseerd was: de drie sss-en,en dat is: Stappen Spuiten Smeren,dus ook in die volgorde(neem ik maar aan)

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 17:21

Tinkerloos schreef:
dit is wat de da altijd bij ons riep,als er weer eens een paard geblesseerd was: de drie sss-en,en dat is: Stappen Spuiten Smeren,dus ook in die volgorde(neem ik maar aan)

Die moeten we onthouden. Blijkbaar heb ik dus toch het goede advies opgevolgd.

Gamier staat nu als enige op stal met een deken op en deze houdt hij ook op tot dat hij weer normaal en rap kan lopen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 17:52

Hoi,

Ik zou hem Traumeel druppels ( van Heel )geven !!!! Dit is een homeopatisch middel wat eigenlijk bij iedereen in de stalapotheek zou moeten staan. Werkelijk super goed !!
Helpt o.a. tegen spierpijn, verrekkingen, kneuzingen ed.
Of anders misschien arnica D6 ( zit ook in de traumeel druppels ), werkt heel goed voor de doorbloeding en voorkomt ( als je het op tijd geeft ) blauwe plekken.

Veel succes .

Groetjes,

Maris

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 18:01

Maris schreef:
Hoi,

Ik zou hem Traumeel druppels ( van Heel )geven !!!! Dit is een homeopatisch middel wat eigenlijk bij iedereen in de stalapotheek zou moeten staan. Werkelijk super goed !!
Helpt o.a. tegen spierpijn, verrekkingen, kneuzingen ed.
Of anders misschien arnica D6 ( zit ook in de traumeel druppels ), werkt heel goed voor de doorbloeding en voorkomt ( als je het op tijd geeft ) blauwe plekken.

Veel succes .

Groetjes,

Maris

Geef je dat gewoon door het voer? en hoe werkt het precies?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 18:06

Hoi,

Homeopatische druppels/tabl. geef je niet bij het voer. Je moet 30 minuutjes wachten voordat je je paard mag voeren. Anders werken de druppels niet.
ik geef de druppels op een klein stukje brood/appel .

Hoe werkt homeopathie ? Pfff, moeilijk even zo uitleggen.

Kijk anders eens bij de zoekfunctie naar "traumeel" er zijn al diverse topics over geweest.
ik vind het echt een wondermiddel. Gebruik het voor mezelf ook. Klachten zijn veel eerder over of komen niet eens.

B.v. vorig jaar ben ik met mijn paard gevallen op de weg ( asfalt ) gelijk druppels gegeven ( en zelf ook genomen ), we zijn allebei helemaal niet stijf geweest !!!

Groetjes,

Maris

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:18

Cole's Liniment is er ook in gelvorm. Maar mijn paard krijgt van dat soort smeersels ook uitslag, dus ik geef hem altijd Myo Cure. Dat zijn ook homeopathische druppels, tegen spierstijfheid en spierbevangenheid. Oa verkrijgbaar bij de Paardendrogist.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:35

Als je paard wondjes heeft wel uitkijken met wat je er op smeert. Sommige produkten mogen nl niet op wondjes gesmeerd worden!
Ik zal zelf ook eerder warm houden bij een spierenkwestie. Een meisje op stal bij mij heeft volgens mij alleen gestapt. en de wondjes schoon gehouden. Verder nix. (paard was ook onderuit gegaan)