rontgelogisch keuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zammarano

rontgelogisch keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 09:24

hay,

Ik zou graag het een en ander willen weten over rontgelogisch keuren
want heb gehoord dat bepaalde kwalen vaak over het hoofd worden gezien en dat ik beter eerst de voorbenen op de foto kan laten zetten. ( kogels en hoeven) Dus vraga me af wat ik nou als beste ken doen en wat de kosten ong. zijn

M3isSi3j

Re: rontgelogisch keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:34

Voor de verzekering is het een noodzaak dat die rontgelogisch goed gekeurt is.. Bij zn keuring worden dacht enkel de benen door gelicht en de rug, bekken, schouders e.d. nemen ze op de gok toe.

D.W.Z. dat problemen die vanuit de rug, bekken of schouders komen niet zullen worden opgemerkt en daar kan een paard later idd kreupel op worden.

Voor goede informatie zou ik een aantal dierenartspractijken opbellen met de zelfde vragen en de verkregen informatie met elkaar vergelijken.

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 09:38

M3isSi3j schreef:
Voor de verzekering is het een noodzaak dat die rontgelogisch goed gekeurt is.. Bij zn keuring worden dacht enkel de benen door gelicht en de rug, bekken, schouders e.d. nemen ze op de gok toe.

D.W.Z. dat problemen die vanuit de rug, bekken of schouders komen niet zullen worden opgemerkt en daar kan een paard later idd kreupel op worden.

Voor goede informatie zou ik een aantal dierenartspractijken opbellen met de zelfde vragen en de verkregen informatie met elkaar vergelijken.

dank je voor de info,
maar wete je misschien ook hoeveel ik daar ongeveer aan kwijt ben?
Mn eerste paard hebben we dus helemaal op de foto laten zetten en die zn nerkwervel bleek dus krom te groeien, maar heeft de VERkoper wel 1000euro gekost!

chantal321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:27

Ik zou inderdaad gewoon contact opnemen met een aantal klinieken en informatie aanvragen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 19:57

Ik heb geen idee hoeveel je daar voor kwijt ben.. heb op stal al bedragen gehoort die varieren van 600 tot 1000 euro.. ik denk dat het verschil van arts een hoop in de prijs doet.. dus gewoon ff rondbellen en bij veeel verschillenden mensen uit je omgeving vragen naar het imago van die DA's!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:00

Inderdaad, prijzen verschillen sterk!

Bij Visdonk maken ze elke keer maar een paar foto's, want tsja anders betaal je voor alles terwijl hij bij de eerste foto al afgekeurd wordt!
Daar kan je ook om vragen!!

Maar ik zou zeker wel keuren! Maar daar ben je zelf ook al achter gekomen bij je vorige paard.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 10:32

Volgens mij is rontgenologisch keuren niet verplicht mits het paard onder een bepaald bedrag blijft. (wat dat bedrag is weet ik niet).

De prijzen zijn inderdaad makkelijk op tevragen bij een kliniek.

Ikzelf heb het paard dat ik nu heb alleen klinisch laten keuren, maar als ik zo om mij heen kijk, denk ik toch dat ik mijn volgende paard (als die er komt natuurlijk) wel rontgenologisch laat keuren.
Zie vaak om mij heen dat paarden klinisch goedgekeurd worden en een paar maanden later van alles blijken te mankeren. De mankementen waren dan wel naar voren gekomen als het paard ook rontgenologisch gekeurd had geweest.