Klinisch niet goed, rontgenologisch wel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twinklebel

Klinisch niet goed, rontgenologisch wel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 20:59

Vandaag is het paard dat ik graag wilde kopen gekeurd. Helaas was zij linksvoor op de buigproef niet helemaal goed en linksom op het harde aan de longe ook niet. Op de foto was er niks te zien en ook de rest van de foto's was goed. We hebben met de veearts afgesproken dat ze twee weken de wei op gaat en dat ze dan nog een keer klinisch wordt gekeurd. Volgens hem kon het ook gewoon een kleine verstuiking of verrekking zijn en hoefde het niet zo veel voor te stellen. Heeft iemand hier ervaring mee en heeft die het paard klinisch laten herkeuren? Was het paard toen wel goed? Of zouden jullie ze zowiezo laten staan?
Ik ben heel benieuwd naar meningen van anderen hier over.

Needje

Re: Klinisch niet goed, rontgenologisch wel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:38

Een klinische keuring zegt iets over de gesteldheid van het paard op dit moment. Blijkbaar is ie op dit moment dus niet goed, en zal ik m niet kopen. Je hebt dus idd kans dat als je m over een aantal weken opnieuw laat keuren, dat ie er dan wel doorheen komt. Zou t dus idd gewoon ff afwachten. Maar hebben ze geen (pees)scan gemaakt? Rontgen zeggen alleen iets over de beenderen. Als ie een peesblessure oid zou hebben, komt dat er niet uit met foto's.
Het ligt er helemaal aan hoe graag jij dat paard wilt hebben. Ben je helemaal verliefd, zou ik de kans wagen en m nog een keer laten keuren. Ben je er eigelijk niet zo heel kapot van, kan je m beter laten staan. Zonde van de moeite. (en het geld) Succes!!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:43

Ik heb het ook gehad met mijn 4 jarige ruin, hij was op de foto's helemaal in orde, maar met de buigproef dus niet!!! De dierenarts wou hem een week later nogmaals zien als hij naar de smid was geweest, en warempel had hij een hoefzweer, en dat deed hem dus zeer. Eruit laten snijden en er was niets meer aan de hand. Het hoeft dus echt niets te betekenen, maar zou wel na enige tijd weg moeten zijn.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 22:57

gesteld dat het paard een blessure heeft, die na een week of 2 weiland niet meer aan te tonen is tijdens de herkeuring, dan zou ik er toch rekening mee houden als je aan het werk gaat met het paard. Dus rustig opbouwen.... Anders komt die blessure misschien terug.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 06:40

Het kan best iets onbenulligs zijn (bijv. vastgelegen, misstap) waardoor het paard over 2 weken weer prima is. Zou dan wel met de verkoper iets proberen af te spreken. 2 weken rust is natuurlijk iets anders dan aan het werk. Als je bijv. het werk voorzichtig opbouwt en er blijkt na 4 weken weer kreupelheid te zijn dat ie dan terug kan...

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 08:09

Ik zou toch voorzichtig zijn,een paard na enige tijd teruggeven geeft bijna altijd problemen.Zeker als je al weet dat er bij het keuren p[roblemen zijn geweest.

Het hoeft allemaal niets te betekenen maar het paard kan ook problemen hebben aan de weke delen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 08:24

Wat raar dat er foto's gemaakt worden als het paard klinisch niet goed is (tenzij het op kosten van de verkoper gaat). Als het paard de volgende keer ook niet goed is, zijn die foto's zonde van het geld. Ik zou het paard zelf overigens niet nemen.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 09:25

Sosha schreef:
Wat raar dat er foto's gemaakt worden als het paard klinisch niet goed is (tenzij het op kosten van de verkoper gaat). Als het paard de volgende keer ook niet goed is, zijn die foto's zonde van het geld. Ik zou het paard zelf overigens niet nemen.

Dit was inderdaad op kosten van de verkoper.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 09:50

Ik laat denk ik als ze wel goed is over twee weken voor de zekerheid even een peesscan erbij maken. Ik heb net vorige maand mijn eerste eigen paardje in moeten laten slapen door een peesblessure, dus weet wat voor een ellende dat is. In die twee weken tijd gaat ze nog naar de smid, dus misschien dat daar ook iets naar boven komt. Dit is wel echt mijn droompaard, dus ik geef haar nog maar een kans. Als ze over twee weken nog niet goed is gaat het over.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:14

Omdat het paard alleen linksom kreupel gaat zou het heel goed kunnen dat ze onregelmatig gaat vanwege scheefheid. Ze wil op de linkervolte niet buigen , maar valt op haar schouder en kreupelt dus daardoor. Op de rechterhand buigt ze wel en loopt ze dus goed.
Als het de scheefheid is waardoor ze kreupelt is het eigenlijk geen probleem mits je haar goed gaat trainen , correct gaat rechtrichten.
Vraag anders eens of je haar nog eens mag bekijken , longeer haar eens en let dan op het vallen en buigen van het paard.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:52

En dan kan je altijd de osteopaat er op los laten!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:47

Hmmm, gezien mijn niet al te beste ervaringen met kopen van paarden die toch iets mankeerde. Mijn advies, laten staan hoe leuk ze ook is. Zeker nu niet bekend is wat de blessure is kan je er later enorm veel problemen mee hebben. Als het nou van een wondje was en dat was duidelijk is het een ander verhaal. Is het een sportblessure, dus verstuiking, verrekking of inderdaad peesproblemen, laten staan. Dat gaat na twee weken rust vast wel beter, maar hoe gaat het als jij ermee gaat werken?
Scheve paarden ook laten staan. Laat de eigenaar eerst maar zorgen dat het dier weer recht is en dan in training zetten en opnieuw kijken.

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 16:31

Eleonoor schreef:
Hmmm, gezien mijn niet al te beste ervaringen met kopen van paarden die toch iets mankeerde. Mijn advies, laten staan hoe leuk ze ook is. Zeker nu niet bekend is wat de blessure is kan je er later enorm veel problemen mee hebben. Als het nou van een wondje was en dat was duidelijk is het een ander verhaal. Is het een sportblessure, dus verstuiking, verrekking of inderdaad peesproblemen, laten staan. Dat gaat na twee weken rust vast wel beter, maar hoe gaat het als jij ermee gaat werken?
Scheve paarden ook laten staan. Laat de eigenaar eerst maar zorgen dat het dier weer recht is en dan in training zetten en opnieuw kijken.

Hier pas ik me helemaal bij aan,je hebt de laatste tijd genoeg klinieken van de binnenkant gezien lijkt mij!
Ik zou het paard ook laten staan,stel dat je het paard straks op gaat bouwen en je krijgt weer problemen,dan zit je er maar mooi mee!
Het verhaal terug brengen klinkt altijd zo makkelijk maar oooojeeee als je het in werkelijkheid mee moet maken dan gaat het allemaal niet zo makkelijk als wordt gezegt
Ook weet ik uit ervaring dat men zich snel hecht aan een dier en dan zal je weer afscheid moeten nemen!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 18:03

guusje schreef:
Omdat het paard alleen linksom kreupel gaat zou het heel goed kunnen dat ze onregelmatig gaat vanwege scheefheid. Ze wil op de linkervolte niet buigen , maar valt op haar schouder en kreupelt dus daardoor. Op de rechterhand buigt ze wel en loopt ze dus goed.
Als het de scheefheid is waardoor ze kreupelt is het eigenlijk geen probleem mits je haar goed gaat trainen , correct gaat rechtrichten.
Vraag anders eens of je haar nog eens mag bekijken , longeer haar eens en let dan op het vallen en buigen van het paard.

Paard is dus absoluut niet scheef. Daar hadden we vantevoren met kijken al op gelet. Wel was ze wat gevoelig als we aan de linkerkant in haar halsspier knepen. Rechts was er niks aan de hand.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:50

Tot je laatste post was mijn mening gewoon over een paar weken nog een keer keuren want ieder paard kan wel eens een mindere dag hebben. Wij hebben een tijdje geleden een paard gehad die tijdens de keuring een misstap maakte en opeens stokkreupel liep heeft hij ervoor en erna nooit meer gedaan.
Maar een paard die gevoelig op de halsspier is zou ik laten staan dit is vaak een teken van al langer afwijkend lopen vaak op een manier die je niet ziet op een zachte bodem.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 22:05

Nou dan heb ik een jaar geleden er dus eigenlijk ook niet goed aangedaan volgens jullie Scheve mond ik heb t zelfde meegemaakt, 1 buigproef net niet goed genoeg, op foto wel helemaal goed. na 2 weken was t een heel stuk beter en heb ik haar alsnog genomen. en na een jaar intensief rijden is er niets uitgekomen. Inmiddels weten we wel waardoor ze toen niet goed was..

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 08:42

Katja schreef:
Tot je laatste post was mijn mening gewoon over een paar weken nog een keer keuren want ieder paard kan wel eens een mindere dag hebben. Wij hebben een tijdje geleden een paard gehad die tijdens de keuring een misstap maakte en opeens stokkreupel liep heeft hij ervoor en erna nooit meer gedaan.
Maar een paard die gevoelig op de halsspier is zou ik laten staan dit is vaak een teken van al langer afwijkend lopen vaak op een manier die je niet ziet op een zachte bodem.

Het paard was een week geleden toen we gingen kijken nog niet gevoelig hierop, dit is dus in de week ertussen ontstaan.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 08:43

stalleke schreef:
Nou dan heb ik een jaar geleden er dus eigenlijk ook niet goed aangedaan volgens jullie Scheve mond ik heb t zelfde meegemaakt, 1 buigproef net niet goed genoeg, op foto wel helemaal goed. na 2 weken was t een heel stuk beter en heb ik haar alsnog genomen. en na een jaar intensief rijden is er niets uitgekomen. Inmiddels weten we wel waardoor ze toen niet goed was..

Wat was bij jouw paard dan de oorzaak?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:57

Twinklebel schreef:
Katja schreef:

Het paard was een week geleden toen we gingen kijken nog niet gevoelig hierop, dit is dus in de week ertussen ontstaan.

Dat maakt het een moeilijk geval. Ik heb zeker geen probleem met het feit dat een paard niet goed is tijdens een keuring dat kan altijd een keer gebeuren.
Mijn vaders paard hebben we ook na 4 weken opnieuw laten keuren en heeft in de tussentijd bij ons op stal gestaan zodat we zelf zeker wisten dat er niet mee gerommeld was voor de keuring.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:03

Op foto's zie je alleen de botten, en niet de banden en pezen. Maar een keuring is ook een momentopname, als je het twee weken later nog een keer probeert kan het best gewoon goedkomen.

Ik heb verschillende scenario's meegemaakt. Maar de vraag is aan de TS of ze wel meteen een fysio of osteopaat wil halen bij een paard dat ze net gekocht heeft?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:04

Twinklebel schreef:
Paard is dus absoluut niet scheef. Daar hadden we vantevoren met kijken al op gelet. Wel was ze wat gevoelig als we aan de linkerkant in haar halsspier knepen. Rechts was er niks aan de hand.

Is het paard gechipt? Normaal wordt links gechipt...kan best een gevoeligheid zijn op de chip.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 17:32

Ze is wel gechipt, maar wel al als veulen. En het is juist de spier die onder langs de hals loopt.
Ik heb ondertussen mijn besluit genomen. Over twee weken wordt ze hergekeurd en is ze goed laat ik haar pees nog even scannen en koop ik haar. Is ze niet goed of twijfelgeval dan laat ik haar staan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:37

Twinklebel, een paard bestaat uit nog meer weke delen dan alleen de pezen. Vergeet dat niet.

Ik zou gezien jouw ervaring dit paard laten staan. Je gaat de ellende toch niet opzoeken?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:38

Heel vervelend voor je Twinklebel, maar ik ben eens met Fitz. Hoe weet jij nou hoe dit paard wordt verzorgt de komende twee weken. Dat is uiteindelijk de oorzaak van de kreupelheid en gevoelige halsspier? Echt, er zijn nog zo veel leuke paarden in Nederland.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:44

ik ga met Fitz en Eleonoor mee.
je laat het paard keuren en ze is niet goed. natuurlijk kan dat een hele hoop redenen hebben (zoals idd een hoefzweer) maar je gaat nu iets nieuws kopen. Iets waarvan je hoopt op een goede toekomst. Je hebt al genoeg meegemaakt met je oude paardje.
Ik zou verder zoeken, echt er zijn nog zat andere paarden die ook heel geweldig zijn en op dit moment heb je je nog niet kunnen binden aan deze..