Oudere hengst laten castreren...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Oudere hengst laten castreren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 19:35

Ik zit eraan te denken om misschien mijn Friese hengst van 17 te laten castreren...
Nadat ie bijna een merrie heeft gedekt (niet bedoeld!!) is ie nog steeds errug vervelend terwijl ie dat nooit heeft gehad in de 7!! jaar dat ik hem rijdt...
Ben overal met hem geweest, allerlei evenementen meegereden met een showteam, wedstrijden, noem maar op, nooit heeft ie een pas verkeerd gezet.
Heeft iemand van jullie ervaring met het laten castreren van een oudere hengst??
Als ik het laat doen, gaat ie onder algehele narcose en via de lies.

Nimmy

Re: Oudere hengst laten castreren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 15:48

Ik ken mensen die er ervaring mee hebben, duurt langer vaar t hengstengedrag dr uit is, maar verder exact hetzelfde als bij een jonge hengst.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:50

Een kennisje van mij kreeg een 15 jarige hengst op stal, en die is daar gecastreerd. Volgens mij gewoon plaatselijk verdoofd. Heeft r in t begin wel wat last van gehad, maar dat hebben jonge paarden soms ook. Vond m wel een stuk handzamer geworden. Was echt een baasje (en had ook nog nooit gedekt), liep dwars over je heen. Dat was er wel uit later. Ging zich steeds beter gedragen. Was een stuk rustiger.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:32

Quintus is op 7-jarige leeftijd gecastreerd, de Va vond het wel riskanter met een wat ouder paard, daarom moest hij ook naar de kliniek toe.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 22:32

Er zit soms wel meer risico aan bij een ouder paard, en daarnaast is hun hengstengedrag meer een gewoonte geworden, dus zal het er bij veel paarden niet helemaal meer uitgaan.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:00

Als hij altijd zo braaf is geweest zou het toch ook wel eens een andere oorzaak kunnen zijn?
Bij ons huifbed hebben we een goedgekeurde welshhengst die met de gehandicapten meeloopt, met zelfs een merrie in de bak onder het andere huifbed. Ondanks dat hij ook mag dekken hebben we nog nooit een probleem met hem gehad.
Hij is nu 13 jaar en hem laten castreren kan zijn dood worden volgens de eigenaar. Hij ziet er ook geen noodzaak toe. Behalve dan dat hij op de pensionstal waar hij nu staat niet de wei in mag. Hier moet nog een oplossing voor gezocht worden overigens, maar dat ter zijde.

Groeten
Ingrid

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 11:27

nouw,
het kan zijn dat hij dan nog wel van die streken heeft.
maar ja de keuze is aan jouw

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 13:32

Een volgroeide hengst kun je het beste onder volledige narcose op de tafel in een kliniek laten castreren. Na de castratie is de kans groot dat het hengstengedrag er gewoon in blijft zitten. Het zal ook lang duren voordat de bouw anders wordt. Een gecastreerde hengst zal nog vaak de neiging kunnen vertonen om merries (en ruinen .... ) te willen dekken. Bedenk dat er ook sprake is van een operatie risiko dat je bij een ouder paard mee zal moeten laten wegen. Je moet dus zeker weten, dat je het paard wilt laten castreren en of je probleem daarmee wel wordt opgelost. Kan het niet anders worden opgelost, zeker als dit nooit eerder is gebeurd.