Kreupelheid... jullie mening!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nettie

Kreupelheid... jullie mening!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 19:23

Na hoeveel dagen kreupelheid bel jij de DA?

Mijn paard is namelijk kreupel, maar ik heb geen idee hoe het komt, en waar ze last van heeft. Gister was het nog niet zo erg (eerste dag) dus ik belde nog geen DA, maar vandaag liep ze zelfs in stap mank, dus heb toch ff dat belletje gepleegd... ik ben benieuwd naar jullie mening!

Needje

Re: Kreupelheid... jullie mening!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:37

Ik ben een erge pieperd. Weet dat mijn paard niet snel kreupel zal lopen, dus ik zou ook de 2e dag de DA bellen. Beter een keer teveel, als een keer te weinig!!!

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:26

Loopt hij erg kreupel, zou ik toch wel wat sneller de DA bellen. Is het een lichte onregelmatigheid dan wacht ik een paar dagen af. Tenzij het been heel erg dik of warm is, dan zou ik ook gelijk bellen. Om erger te voorkomen.

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 21:23

He waar is mijn poll heen Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:41

Ik zou de dierenarts direct bellen als ik zou vermoeden dat er sprake is van beschadiging van een pees of bijvoorbeeld een botbreuk (of als het er op een andere manier ernstig uitziet). Als het om een hoefzweer gaat dan vraag ik de smid om zo snel mogelijk te komen. Bij minder ernstige kreupelheden zou ik pas na een week of twee bellen (als het nog nodig zou zijn tenminste).

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 08:53

Als ze al in stap kreupel zijn en je geen idee hebt waar het door komt, zou ik eerder bellen dan wanneer het maar een beetje is.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 15:05

je moet wel in het achterhoofd houden dat ze een peesblessure heeft gehad en dat je begonnen bent met springen.

het was mij het risico niet waard Verdrietig

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 19:14

Het ligt eraan hoe erg je paard kreupel is, misschien heeft ie gek gedaan ofzo in de wei, naja spiertje--> paar dagen moet het wel weer goed zijn.
ect
ect

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:04

Ik bel ook meteen de dierenarts als ik het niet vertrouw, gelukkig zijn mijn paarden nog niet 1 dag kreupel geweest, maar ik zou denk ik de 2e dag bellen.

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:17

Het ligt een beetje aan de omstandigheden. Ben een acute kreupelheid en een dik en warm been zou ik zeker de 2de dag bellen. Anders zou ik nog even afwachten maar ik ben al snel ongerust over mijn paardje dus ik denk dat ik niet langer als 4 dagen zou wachten. Er komt bij ons vaak een hoefsmid op stal en die zou ik er dan ook zo snel mogelijk naar laten kijken.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:31

Ik bel na twee weken pas de dierenarts als mijn paard nog kreupel is.
De meeste kreupelheden verdwijnen na een week of twee. In die 2 weken wordt er niet gewerkt en krijgt mijn paard weidegang.
Hoefzweren haal ik er zelf uit. Peesblessures voel/zie je. En de overige
kreupelheden hou ik altijd op een verstuiking o.i.d.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:36

Als het been aanwijzingen heeft van een ernstig probleem dan zou ik de DA bellen. Maar ik bel eigenlijk nooit de DA. Mijn oma en vader hebben er zoveel zicht op dat ik hun beide vertrouw. Nu heeft mijn paard geen ernstige kreupelheid gehad, maar in een enkele oogopslag en wat voel-werk ontdekken ze vaak wel de reden ervan. Spiertje, hoefzweer o.i.d. We hebben ook een hoefzak en mijn vader snijdt hem zelf uit. Ik ben dus niet zo'n DA persoon. Wel heb ik de DA laten komen toen mijn paard echt hoestte voor een nader onderzoek.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 18:11

Bij kreupelheden, wat eigenlijk nog nooit is voorgekomen behalve bij 1 van mijn paarden die met enige regelmaat hoefzweren heeft, bel ik altijd mijn hoefsmid.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:34

als de kreupelheid toeneemt, zou ik de volgende dag al bellen, neemt die af, zou ik het eerst even aankijken, maar toch maximaal een week....!

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 14:41

Als het erger wordt, dan zou ik de DA ook bellen! Liever 1 keer te vroeg dan 1 keer te laat. Vaak kun je ook telefonisch overleggen met je DA (ik tenminste wel), maar dan moet je wel een beetje weten hoe, wat en waar het zit. Is het nergens warmer en/of dikker?
trisca schreef:
je moet wel in het achterhoofd houden dat ze een peesblessure heeft gehad en dat je begonnen bent met springen.
het was mij het risico niet waard Verdrietig

Dan zou ik zeker ook bellen! Zeker als je geen idee hebt waar het vandaan moet komen!

daanboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 15:18

ik zou nog even wachten
ik heb nu ook een kreupele pony
en ik heb 2 weken gewacht
en morgen ga ik naar de DA

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 15:59

als mijn paard echt flink kreupel loopt of het wordt in de loop van de dag erger bel ik meteen de dierenarts. (is nog nooit voorgekomen gelukkig)

Bij een verstuiking kijk ik meestal zo'n 5 dagen aan door te stappen & afspuiten. bij geen verbetering bel ik dan de veearts.

als het haar artrose beentje is en ze loopt licht onregelmatig zet ik haar op het weiland of laat ik haar lichtjes doorwerken (stapritjes) en loopt ze vaak de volgende dag alweer goed.

langer dan 2 weken zal ik nooit wachten met een kreupel paard, als je niet precies weet wat het is.