Wetenschappelijk artikel over natuurlijk bekappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Wetenschappelijk artikel over natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 13:58

prompter

Re: Wetenschappelijk artikel over natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:41

Hoe interessant ook, het blijft een opiniestuk. En niet zo heel veel nieuws eigenlijk Lachen, ik ben ook van mening dat minstens driekwart van de paarden geen ijzers nodig heeft.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 15:08

Tsja zo ben ik er wel een stuk of 4 tegen gekomen.
Helaas allemaal opinie stukken van voor- en tegenstanders maar geen wetenschappekijke onderzoeken.
Die artikelen komen trouwens allemaal uit dat zelfde tijdschrift. (ik heb toegang via de universiteit).
Ik ben wel wat onderzoeken tegen gekomen over hoe paarden lopen met ijzers. Maar niets over de effecten van ijzers of blote voeten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 15:11

Ik zit ook te wachten op zo'n artikel, mooi grafiekje erbij enzo. Maar helaas zover zijn ze nog niet denk ik Clown

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 18:42

Misschien komt dat nog Ara, er is in ieder geval onder dierenartsen wel belangstelling ontstaan, dus is de volgende stap misschien wel een echt onderzoek waaruit we allemaal wat kunnen leren Lachen. Zou ik ook blij mee zijn!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 18:54

Als je de literatuurlijst van het artikel doorleest wordt het er ook niet beter op, het verwijst steeds terug op artikelen van andere Strasser's en natuurlijke bekappers en op wat algemene leerboeken.
Het is ook op een typisch Amerikaanse-goeroe manier geschreven: 'Het licht is gezien: volg mij!'. En zijn statistiek is wel erg versimplificeerd.
Nee hoor, veel wol en weinig schaap!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:30

Tsja, ook ik ben van mening dat het grootste deel van de paarden ijzerloos kan. Maar dan kom je middels dit artikel weer op het natuurlijk bekappen als beste oplossing uit. En dan is maar weer de vraag. Wat is het beste??? Welke voorbeeld???
Want ook in de natuur zijn er behoorlijke verschillen getuige onderstaand stukje.
Maar misschien hoort dit meer bij het vorige topic over natuurlijk bekappen?

"An important note on the wild horse hoof model

Not all wild horses have optimum hoof shape and movement. Some terrain variations can change the overall shape of the hoof for the worse. Lyle "Bergy" Bergeleen mentions in his lectures that he had seen some wild horses who had been in exceptional drought conditions, and on very hard, abrasive terrain--having high heels, a more upright hoof form, and poor movement. The wild horses he saw who were in moister conditions, which also would mean the hooves were more flexible from being exposed to water more often, had much different hoof forms and were moving much better. The hooves Jaime Jackson studied, and which I show above, were more like those hooves under better terrain conditions.

For a fuller discussion, including many photos, on how terrain differences change wild horse hoof form by Dr. J. R. Rooney, author of "The Lame Horse":

Groetjes, Henny

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:39

Hoi,

Op onderstaande site staan eerst een paar foto's van dwarsdoorsnedes van hoeven en vervolgens twee wilde paardenhoeven van opzij gezien.
Met 2 enorme gebroken voetassen.
Volgens mij kan het NOOIT goed zijn dat je een paard met zulke voeten en voetassen intensief gaat berijden. Menig smid zal ter correctie maar wat graag hier een ijzertje onder tikken.
Maar het zijn wel natuurlijke hoeven !!!

http://www.naturalhorsetrim.com/Section_11_full.htm

Groetjes, Henny

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:56

Citaat:
...Ik ben wel wat onderzoeken tegen gekomen over hoe paarden lopen met ijzers. Maar niets over de effecten van ijzers of blote voeten

... ik meen dat er wel ergens een onderzoek 'rondzweeft' (Universiteit Utrecht??) over de effecten van ijzers in verband met het aantal herz (trillingen) veroorzaakt door het lopen op 'het harde' en de effecten daarvan op o.a. de nieren en andere organen van het paard..?

isabelvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:48

Quote:
Op onderstaande site staan eerst een paar foto's van dwarsdoorsnedes van hoeven en vervolgens twee wilde paardenhoeven van opzij gezien.
Met 2 enorme gebroken voetassen.
Volgens mij kan het NOOIT goed zijn dat je een paard met zulke voeten en voetassen intensief gaat berijden. Menig smid zal ter correctie maar wat graag hier een ijzertje onder tikken.
Maar het zijn wel natuurlijke hoeven !!!

http://www.naturalhorsetrim.com/Section_11_full.htm
Unquote

Denk dat er ook weinig meer te rijden is met het paard van de hoeven op deze foto's. Paard is dood.
Isabel

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 18:02

De laatste tijd kom ik het overal tegen, de discussie over een gebroken hoefas.
Ik weet niet hoe het bij jullie paarden is, maar bij mijn paard ligt het er aan hoe hij staat hoe de hoefas is. Dus als zijn rechterbeen b.v. ver naar voren staat, klopt er niets van de hoefas, als hij "vierkant" staat is de hoefas perfect. Maar een paard loopt niet "vierkant", dus die hoefas veranderd telkens, toch ???

Isabel, hoe is het met Opal ?

Groetjes,

Maris

isabelvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 18:18

Ben het helemaal met je eens, Maris.

Heb het idee dat de voetas een obsessie aan het worden is, zeker als nu ook al paardenbenen zonder lijf eraan een ongebroken voetas moeten hebben, dat gaat wel ver. Lachen

Met Opal gaat het erg goed! Gam ook?

Isabel

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 18:25

isabelvdm schreef:
Ben het helemaal met je eens, Maris.

Heb het idee dat de voetas een obsessie aan het worden is, zeker als nu ook al paardenbenen zonder lijf eraan een ongebroken voetas moeten hebben, dat gaat wel ver. Lachen

Met Opal gaat het erg goed! Gam ook?

Isabel

Wij zijn het wel eens meer met elkaar eens Knipoog
Vandaag voor het eerst met Gam op de weg gegalopeerd. Normaal remt hij dan af en gaat draven. Vandaag had hij teveel zin in galoperen geloof ik. wel een goed teken.
Nog steeds wel rotstraal Huilen

Groetjes,

Maris

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 18:55

dit valt niet onder de titel "wetenschappelijk" het is de zoveelste die denkt het wiel uitgevonden te hebben Haha! Tja, paarden horen zonder ijzers te lopen, mee eens, net zoals elke goede hoefsmid, maar soms kan dat gewoon niet. De schrijver heeft het alleen over zijn eigen (subjectieve) ervaringen......niks geen dubbelblinde proeven etc.....
Ik kan zo'n artikel ook schrijven, gebaseerd op mijn ervaringen waarom een paard met dermate ernstige arthrose als 1 van mijn paarden WEL hoefijzers moet Knipoog

enne voetas wordt idd bepaald "op stand" het is de vering van je paard, als dat op stand, "uit de as is" krijg je slijtage, en alle gevolgen van dien.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:34

Maris schreef:
De laatste tijd kom ik het overal tegen, de discussie over een gebroken hoefas.
Ik weet niet hoe het bij jullie paarden is, maar bij mijn paard ligt het er aan hoe hij staat hoe de hoefas is. Dus als zijn rechterbeen b.v. ver naar voren staat, klopt er niets van de hoefas, als hij "vierkant" staat is de hoefas perfect. Maar een paard loopt niet "vierkant", dus die hoefas veranderd telkens, toch ???

Die voetas moet je ook niet als cosmetisch van buitenaf beschouwen, maar als enige juiste manier waarop de botten in het onderbeen in elkaar passen. Wanneer je die botstand gaat veranderen, dan komen die botten geforceerd op elkaar te staan waardoor het op sommige plaatsen gaat wringen.

Elke keer wanneer het paard een pas maakt, krijgt het gewricht (de plek waar de botjes elkaar "ontmoeten") een klap. Bij een paard dat een beetje recreatief gereden wordt, zal dat niet snel tot kreupelheid leiden, wel tot meer slijtage. Bij een prestatiepaard worden de nadelige gevolgen wel sneller zichtbaar. Het is gewoon onverstandig om die botten anders op elkaar te willen zetten dan de bouw van het paard toelaat.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:38

isabelvdm schreef:

Yes Isabel, jij bent wakker. Maar het geeft wel heel duidelijk aan dat van een dood paardenbeen absoluut niet de voetas te bepalen is.

Het was effe een flauw geintje van me. Maar geen obsessie Knipoog
Ik werd een beetje melig van het wetenschappelijk artikel omdat het vanuit 1 zijde belicht wordt.
Er lopen nmm. veel paarden rond met ijzers bij wie het helemaal niet nodig is.
Maar er lopen er ook legio met ijzers rond die helemaal geen problemen van de ijzers ondervinden.
Wel vind ik het wel frappant dat er onder de mustangs wel degelijk ook paarden lopen met gebroken voetassen.
Dus de natuur voorziet kennelijk niet altijd in optima forma. Of vind het niet nodig ???
Wat me bevreemd is dat de meeste natuurlijke bekappers totaal geen belang zien in een correcte voetas. Terwijl de traditionele hoefsmeden en bekappers, zowel hier als in Amerika wel degelijk op de voetas letten.
Ik ben eerder al artikelen van traditionele 'farriers' tegengekomen die wel degelijk hoefproblemen hebben ontdekt bij paarden die te hoog maar ook laag op de hielen stonden.
Het is dus maar net voor welk "kamp" je bent. Natuurlijk of traditioneel.
Waarbij ik vind dat mensen die bekapcursussen geven op dode hoeven veelal niks van correcte voetassen willen weten of met logica aankomen die nmm. nergens op slaat.

Groetjes, Henny