zeer snelle 'ontwikkeling' van koliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

zeer snelle 'ontwikkeling' van koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 10:49

Om even een ervaring met jullie te delen, misschien heeft iemand er iets aan...

Afgelopen zondag was ik 's avonds bij de paarden. De 'buurman' van mijn paard stond eerst nog rustig te grazen maar op een tijdsbestek van 15 minuten ging hij ineens veel liggen en rollen. Ik heb het even aan gekeken en toen besloten dat het niet pluis was. Binnen dat kwartier was hij sneller gaan ademhalen, gaan zweten en steeds naar zijn buik trappen.
De veerarts hebben we er snel bijgeroepen en die constateerde dat de dikke darm over een ophangband heen was 'gekropen' (via rectaal onderzoek) hij heeft hem spierverslappers gegeven (voor de diagnose) en daarna een pijnstiller. Het advies was om hem eens in het half uur rustig te laten draven in de hoop dat de darmen van zelf terug zouden 'klotsen'. Volgens de veearts gebeurde dit in 9 van de tien gevallen dan ook wel.
Het paard heeft de hele nacht erg onrustig gestaan van de pijn en de volgende dag is dan ook besloten om hem op de trailer naar Utrecht te zetten. daar zouden ze hem dan op de operatietafel leggen om hem te rollen. Dit ook weer in de hoop dat de darmen spontaan weer op hun juiste plek zouden schieten. Dit heeft ook niet gebaat en hij bleek op twee plaatsen zijn darmen in de knel te hebben zitten. operenen of een spuitje geven waren de enige twee opties.

in dit geval was het advies dus rustig laten draven en tussendoor laten rusten en eventueel laten rollen. ik heb ook al eerder het advies gehoord om het paard gewoon te laten doen wat hij wil omdat hij zelf het beste weet wat goed voor hem is.

tot slot nog een vraag: de koliek operatie zou 4000 euro gaan kosten (ik neem aan incl. nazorg). Is dit een normale prijs?, want ik meen me te herinneren dat op de kliniek waar ik stage heb gelopen niet zo duur was.

tola

Re: zeer snelle 'ontwikkeling' van koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:52

Hai,dit klinkt als een ''entrapment'',dit heeft mijn vorige paard ook eens gehad.
Het verloop van deze koliek ging ook heel snel,het ene moment stond ze nog rustig te grazen,en ineens begon ze ontzettend te rollen,en ging ''zitten'' als een hond.
Ook naar utrecht gereden,2,5 uur !!,dar aangekomen was de darm inderdaad van het (nier)-bandje ''afgevallen'',ze heeft daar nog 3 dagen gestaan,en mocht toen naar huis.
Ze heeft in 2003 (dec) een koliek operatie ondergaan,na een verdraaiing v.d dikkedarm,ze heeft 1 mand in de kliniek gestaan(duitsl),en is uiteindelijk toch overleden,dit heeft mij bijna 3000 euro gekost(incl.korting i.v.m overlijden paard....)

pol013

Re: zeer snelle 'ontwikkeling' van koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 15:11

Dat is inderdaad dezelfde koliek geweest. Bij dit paard had de darm zichzelf over het ophang bandje tussen de mild en de nier heen gehangen.
De veearts vermelde ook al dat dat vaak gebeurde: op de trailer schud het paard wat op en neer en in 9 van de 10 gevallen is de koliek dan dus over.