Constant aan de diaree?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poison

Constant aan de diaree?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 22:24

Toen mn pony nog in Blerick stond het hele jaar buiten had hij nooit wat.
Nu heeft hij op 2 andere plaatsen gestaan en is constant diaree en heeft al 2x koliek gehad.
Dat laatst komt doordat iemand hem teveel brood heeft gegeven, dat staat dus los van de diarree.
Maar ik snap niet hoe hij aan die diaree komt?
Hij krijgt sinds hij ergens anders staat ander merk brokken maar het kan toch niet dat het daaraan ligt ofwel?
Hij wordt goed ontwormt, krijgt hooi en zelfs als hij niet in de wei staat heeft hij het dus van het gras lijkt me ook sterk?

Iemand enig idee? want prettig lijkt het me niet en zn staart ziet er niet uit.

adnil

Re: Constant aan de diaree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:28

Als hij al zolang diaree heeft, waarom heb je de veearts dan nog niet eens laten komen? Ik denk dat hij de enige is die je een echt antwoord op je vraag kan geven!

Poison

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 22:30

Hij is het niet constant door, maar met periodes.
Ik vraag eerst eens of iemand het hier weet, voordat de veearts mn portemonnaie weer leeghaalt misschien voor niks.

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:32

En vooraf aan die periode's veranderd er niets?.. Ik bedoel, ander voer of weet ik veel wat?

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:32

Het kan van het soort brokken komen, sommige paarden zijn nu eenmaal erg gevoelig voor wisselen van voer. Ga eens na wat er allemaal verschilt aan toen hij nog op de andere plaats stond...
ander voer, ander strooisel, wel/ geen gras (soort gras kan ook erg uitmaken) etc etc.

Dierenarts kan er ook vaak niks aan doen> behalve dan diezelfde vraag stellen : wat is er veranderd de laatste tijd.
Kan het toch nergens aan liggen (vaak is het iets wat heel erg voor de hand ligt, maar waar je gewoon niet aan denkt...) dan natuurlijk wel een DA dmv bloedonderzoek.
veel paarden gaan aan de diarree door gras, kuilvoer, te veel eiwit, vies water, mais etc.
Mijn trekpaard kan niet tegen teveel eiwit en gaat dus aan de dunne door het gras of te veel kuilgras....

Poison

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 22:35

Nope, niets wat ik me zo kan bedenken.
Altijd gewoon voorgedroogd hooi en brokken Verward

Dus ander merk brokken kan wel? laat ik nou net een nieuwe zak hebben gekocht Clown
De eerste keer dat hij het kreeg was eten van een giftige plant en sinds toen lijkt hij er heel gevoelig voor. Maar die plant kan hij niet meer eten want dat was op een andere weide.
Maar dat wisselen van voer, ik heb die andere brokken al 2 jaar ofzo niet meer je zou toch zeggen dat ze eraan wennen?

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:38

ja paarden kunnen er wel aan wennen, dus als hij niet eiwit-gevoelig is, dan zou het geen probleem meer moeten zijn als het aan het voer lag. Is hij wel eiwitgevoelig kan het natuurlijk wel uitmaken....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 07:21

Een zandonderzoek doen kan ook geen kwaad. Mijn merrie is ook ontzettend gevoelig voor diarree. Een wortel te veel geven is al diarree, een nieuwe pak voordroog open trekken is vaak ook diarree. Zolang je de oorzaak niet weet kun je dus alleen symptomen bestrijden, en dat is door veel droge stoffen te voeren, dat wil zeggen veel hooi (geen voordroog!) en liefst nog heel veel stro!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:46

Een paard brood geven is niet goed al denken veel mensen van wel, ik zit in de homeopatie en voeding en het voer zou getest moeten worden. Ik zelf test het voer via een foto van het paard. De mensen sturen een foto en een klein beetje voer of andere verdachte middelen. Wat poep in een luchtdicht zakje opsturen kan ook, dan kijk ik of er wat verdachts inzit.

Poison

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 14:04

Hij krijgt gewoon normaal hooi geen kuilgras, sorry foutje van mij.
Vandaag had hij geen diaree meer ineens. Ben benieuwd voor hoelang.
Door het zand lijkt me sterk. Toen hij nog jonger was at hij wel eens zand en steentjes van de grond als ik niet oplette.
Nu doet ie dat niet meer.
Marleen_usar, als hij de volgende keer weer aan de dunne is, zou jij mij kunnen helpen dan?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:36

Mijn paardje is ook erg gevoelig voor diarree. Bij haar is, toen ze twee jaar was een zandonderzoek gedaan. Ze had inderdaad zand in haar mest. Terwijl ze op een groene weide stond..Een zandonderzoekje kun je heel makkelijk doen. Een bult mest in een emmer met water. Even laten weken en vervolgens mest eruit halen. Een heel klein beetje zand (theelepel) kan al voor diarree zorgen.