fase 4 hoefkatrolontsteking help!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ptkupie

fase 4 hoefkatrolontsteking help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 19:39

mijn paard heeft hko fase 4.
is geopereerd aan de zenuwen maar dit heeft maar even geholpen
de dierenarts zegt dat het beter is om hem in te laten slapen omdat hier niks meer aan te doen is.
maar ik wil eerst alles proberen uit te zoeken, of er heel heel misschien nog iets aan te doen is?? weet iemand iets?

alle info is welkom.

petra

Xantha

Re: fase 4 hoefkatrolontsteking help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 19:52

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 20:02

Probeer de kliniek in Roosendaal. Ik ken een paard dat daar voor de tweede keer een zenuwsnede heeft gehad. Zij kunnen daar beoordelen of dat nog zin heeft.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 20:53

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:00

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:08

Als de zenuwsnede maar 'even' heeft geholpen is de zenuw weer aan elkaar gegroeid. Dan is er wrs wat te weinig verwijderd. Als uit herhaald onderzoek blijkt dat de 'takken' verdoving zoals de veearts bij kreupelheidonderzoek gebruikt opnieuw ervoor zorgt dat ie rad gaat dan kan je 'm opnieuw laten snijden. Het kan wel zo zijn dat er zoveel littekenweefsel aanwezig is dat de operatie niet meer lukt en dan kunnen ze 'm in laten slapen op de tafel.
Sterkte!

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 22:45

Even een vervelend verhaal:
Een vriendin van mij had een paard met hetzelfde probleem. Ook een zenuwsnede toegepast, maar het paard werd later steeds kreupel door overstrekking van de voorknie. Was dus kreupel aan hetzelfde been, hoewel met andere oorzaak. Na de zenuwsnede was het looppatroon veranderd, waardoor steeds kans op blessure aan de voorknie. Het arme paard is ingeslapen, eigenaresse had er 6 jaar mee getobt. Was beter voor het beessie...
Ik hoop dat jouw paard meer geluk heeft!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:47

Een klant van mij heeft ook HKO en zenuwsnede laten doen, ik ben haar gaan helpen, haar paard legde enorm veel gewicht op 1 kant, we zijn aan de slag gegaan met rechtrichten, paard en ruiter in balans te brengen, paard is heel anders geworden in omgang, veel liever en vind het veel leuker om nu bereden te worden. Het gaat er heel goed mee.

_ilse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:00

Bij ons op de manege (van een pensionklant) staat ook een paard, volgens mij met hoefkatrol 4 of 5 (volgens mij, weet niet zeker) , zou ook ingeslapen moeten worden waarschijnlijk, gaat nu harstikke goed, word weer op gereden, alles, alleen vaak stijf..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:26

Zenuwsnede is het slechtste wat je kunt doen. Je haalt álle gevoel weg! Dat da's dat nog adviseren zeg. Heeft de Da je niet geadviseerd over evt. hydralon inspuiten, of een ander zootje wat ong. hetzelfde in zit, alleen net een tikkie zwaarder?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 22:18

Sammie schreef:
Zenuwsnede is het slechtste wat je kunt doen. Je haalt álle gevoel weg! Dat da's dat nog adviseren zeg. Heeft de Da je niet geadviseerd over evt. hydralon inspuiten, of een ander zootje wat ong. hetzelfde in zit, alleen net een tikkie zwaarder?

Dan ben jij niet goed geinformeerd.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:22

De gevoelszenuw van de katrol verzorgt niet de hele voet. Met name in het hele toongedeelte blijft het gevoel behouden. Het is dus zeker niet zo dat het paard geen gevoel meer heeft in zijn voet. Hij kan dus voelen hoe hij op zijn voet land en hoe hij op zijn voet staat.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:26

Bovendien is het eindeloos inspuiten met allerlei middelen echt niet beter, bij elke injectie loop je het risico dat er een infectie in de hoefkatrol terecht komt, en dan is het bijna altijd afgelopen....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:47

VValar schreef:
Dan ben jij niet goed geinformeerd.

Of ze hebben jou voorgelogen. Maar een paard met een zenuwsnede die zich verzwikt, loop gewoon door. Zonder dat hij merkt dat door de verzwikking bv een peesblessure is ontstaan. Dat voelen ze nl. niet.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:18

Lariekoek, echt giga onzin wat hierboven staat!
Bij een zenuwsnede wordt een zenuw laag op het kootbeen doorgehaald die het grootste gedeelte van de zool, een deel van het hoefbeen en nagenoeg de hele hoefkatrol van pijngevoel voorziet. Peesblessures ontstaan veel hoger, meestal de oppervlakkige buiger halverwege het pijpbeen, en blijven dus zeer pijnlijk. Ook de opmerking over verzwikken is uit een of andere duim gezogen: de plaatsing van de ledematen wordt door druksensoren aangestuurd, die blijven gewoon werken. Daarnaast zijn het vooral de druksensoren in gewrichten, dus het hoef-, kroon- en kootgewricht die de plaatsing aansturen. En daar wordt dus niets mee veranderd. Wel is het belangrijk dagelijks de zool te controleren op bv. nageltred, of beter nog een zooltje er onder te leggen.

Zeer veel van de paarden die je op grote internationale concoursen voorbij ziet komen zijn 'geholpen'. Wat te denken van het geval 'Farbenfroh': een 14 jaar oud paard dat al een tijdje sukkelt en die plots afgemaakt wordt nadat het een been breekt bij het wakker worden na "een noodzakelijke routine ingreep aan beide voorbenen"? Ik kan maar één operatie bedenken die tegelijk aan beide voorbenen bij een ouder paard wordt verricht..... En ik denk niet dat mevr Capelmann van plan was Farbenfroh na de operatie in een weitje met pensioen te doen. En zo zijn er nog vele!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:24

Sammie schreef:
Of ze hebben jou voorgelogen. Maar een paard met een zenuwsnede die zich verzwikt, loop gewoon door. Zonder dat hij merkt dat door de verzwikking bv een peesblessure is ontstaan. Dat voelen ze nl. niet.

Zei de expert?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:37

Goh, heb ik mij ergens in dit topic als dé expert uitgeroepen? Nee dus.
En je kan het recht of krom banketstaaf. Een zenuwsnede haalt het gevoel weg uit z'n voeten.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:40

Sammie schreef:
Goh, heb ik mij ergens in dit topic als de expert uitgeroepen? Nee dus.
En je kan het recht of krom banketstaaf.
Een zenuwsnede haalt het gevoel weg uit z'n voeten

.

Vandaar mijn benaming tot expert. Je schijnt het allemaal erg goed te weten. Een beetje nuancering zou hier op zijn minst geen kwaad kunnen. Misschien nog een beetje verdiepen in je boeken voordat je zulke uitlatingen doet?

Om maar niet al te diep op de stof in te gaan; een zenuwsnede verhindert de (gevoels) pijnprikkels van het hoefbeen naar het gevoelscentrum in de hersenen te gaan. Dit sluit een zenuw uit die verantwoordelijk is voor het gevoel in het hoefbeen (en daarom liggende gedeelte) maar sluit zeer zeker niet het gevoel uit de gehele hoef uit.
De operatie wordt tegenwoordig veel verfijnder uitgevoerd dan wat vroeger het geval was. Daar werd inderdaad met deze procedure wél het gevoel uit de gehele hoef uitgesloten. Tegenwoordig zorgt de neurectomie voor lokale gevoelloosheid.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:49

Hoe weet jij dat ik dat niet doe dan? Woon je bij me in huis? Ik heb er genoeg boeken over gelezen en ik heb er ook met Da's over gesproken. Maar het is leuk om te weten dat jij mij van tot tot teen kent en op elke slak zout legt.
En hoe je het ook draait, wendt of keert, ik vind (en vele met mij) een zenuwsnede not done simpelweg vanwege dat missende/verminderde* gevoel.

*doorhalen wat voor u van toepassing is.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 23:03

Jolynn schreef:
kijk eens op www.hoefkatrol.com

Een beetje rechtrichten en klaar is kees Ja

Het gaat hier echter om röntgenlogische hko, dit is iets anders dan klinische hko wat AdB pleit te verhelpen.

Om op jouw vraag terug te komen ptkupie; Hoe lang geleden sinds de zenuwsnede en de kreupelheid? Mijn eerste gok is dat de zenuwen een andere baan hebben gevonden en weer aan elkaar gegroeid zijn. Ze geven bij een neurectomie minimaal een jaar (tot drie jaar) maar in de praktijk kan dat wel eens flink anders verlopen. Ze snijden de zenuwbaan los maar vroeg of laat zullen deze zenuwen via andere wegen weer aan elkaar groeien. Het kan zijn dat dit al binnen een half jaar gebeurt. Het resultaat is een kreupel paard omdat zijn pijnprikkels wederom doorkomen.

Wat ze misschien ook nog bij de kliniek voor je paard kunnen doen is het inspuiten met een bepaald goedje (ben de naam even kwijt. Infomeer bij je da ernaar). Als ik het me goed herinner zorgt dit ervoor dat de kraakbeen aanmaak rond het hoefbeen bevorderert. Echter, in deze behandeling gaat minimaal een jaar zitten en deze behandeling zit ook nog eens in zijn 'kinderschoenen'. Of je daadwerkelijk resultaat zult zien hangt van de mate van hko die jouw paard heeft. Is het al ver heen óf erg agressief, dan zal je minder kans op slagen hebben. Maar nogmaals; informeer hier eens naar bij je dierenarts.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 08:16

Bedoel je Tildren Vvalar? Dat is bij mijn HKO paard ook ingespoten en dat heeft helaas niet geholpen. Maar dan ook echt niets geholpen.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 08:51

ook paarden waarbij hko rontgologisch is vastgesteld krijg je door rechtrichten weer rad.......

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:03

Op de manege waar ik rijd is ook een paard dat ernsige hko had(het paard kon letterlijk niet meer op z'n eigen benen staan). Ze hebben hem opnieuw leren lopen, geleerd hoe hij zijn benen moet belasten en zijn gewicht moet verdelen. verder heeft hij speciaal beslag. Op hem rijden alleen gevorderde ruiters die zelf een goede balans hebben. Hij mag natuurlijk niet meer springen, maar verder is het een super paard! Er is dus wel degelijk hoop van jou paard.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:17

Bets schreef:
Bedoel je Tildren Vvalar? Dat is bij mijn HKO paard ook ingespoten en dat heeft helaas niet geholpen. Maar dan ook echt niets geholpen.

Ik heb echt geen idee meer hoe dat spul heet. Dat zal de TS echt aan haar dierenarts moeten vragen. Of het bij haar paard zal aanslaan zal wederom de da moeten uitmaken. Ik weet namelijk ook dat deze behandeling niet geschikt is voor elk paard met hko.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:43

Ja ik weet het niet wat Tildren doet met zenuwsnede dat zou ik maar eerst goed eens navragen voordat je kapitaal kwijt bent hieraan! Informeer ook eens bij TheSyllie zij heeft ook HKO-er met zenuwsnede. Zij heeft hier ook ervaring mee.