Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Ibbel schreef:Persoonlijk zou ik toch maar het advies van de DA opvolgen. Die heeft het paard gezien, en ervoor doorgeleerd. Hooguit kun je je DA vragen of een schapenvacht ook een optie is, en je bezwaren tegen gelpad (zweten) daarbij noemen. Maar op nou het advies van een DA naast je neer te leggen op grond van goedgemeend advies van leken (niet onaardig bedoeld, maar dat zijn we toch met z'n allen). Het lijkt me ook niet erg goed voor je relatie met je DA, waar je neem ik aan, toch wel langer mee wilt doen...
Dewi schreef:zowel bij bontje als bij gelpad moet je goed opletten. Beide onderleggers vullen de ruimte onder het zadel op (je maakt de rug als het ware breder) De pasvorm van je zadel verandert hierdoor. Het kan zijn dat het zadel nu te strak om de schoft heen ligt. Dat gaat knellen en dan ben je juist verder van huis. Volgens van Rijs (zadelmaker) heeft een goed passend zadel al een goede drukverdeling en is dus geen gelpad nodig, ook niet bij paarden met een rugprobleem.

Dat is toch het eerste dat je doet bij een rugprobleem
Glossi schreef:Hmmm ik hoor hier boven iedereen zeggen van een gelpad dat neemt geen vocht op dat zou ik niet doen.
Voorbeeld: hoe hebben ze het dan in IJsland? Daar rijden ze al jaren en jaren zonder onderlegger, sjabrak of wat dan ook maar. Dus een kaal zadel op de rug. Niks geen problemen met het zweten hoor! Als het een probleem was zouden ze dat echt niet doen. Ook geen problemen met lopen en zo... Verder hoe een gelpad de druk verdeelt heb ik geen mening over.
Dewi schreef:zowel bij bontje als bij gelpad moet je goed opletten. Beide onderleggers vullen de ruimte onder het zadel op (je maakt de rug als het ware breder) De pasvorm van je zadel verandert hierdoor. Het kan zijn dat het zadel nu te strak om de schoft heen ligt. Dat gaat knellen en dan ben je juist verder van huis. Volgens van Rijs (zadelmaker) heeft een goed passend zadel al een goede drukverdeling en is dus geen gelpad nodig, ook niet bij paarden met een rugprobleem.