plotseling hengstig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

plotseling hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 22:14

vraag over hengstigheid,kan het kloppen dat je paard nieuwe plek heeft of van stal is veranderd plotseling hengstigheid kan vertonen!!omdat die eerst nog niet had,en vooral die ruin die naast haar op stal staatmdaar plast ze veel voor.laat gewoon lopen Haha! hoelang zal zoiets gaan duren?gr emaartje Knipoog

M3isSi3j

Re: plotseling hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 22:25

Ja dat kan zeker kloppen.. een paard wat bv meer licht krijgt op stal zal in ergere mate hengstig zijn dan eentje die altijd in het donker staat, ook kan het verandere van buurgenoten invloed hebben hierop.

Ik dacht dat een paard de zelfde ciclus had als van een vrouw: na 21 dagen 5 dagen hengstig.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 06:23

M3isSi3j schreef:
Ik dacht dat een paard de zelfde ciclus had als van een vrouw: na 21 dagen 5 dagen hengstig.

Volgens mij hebben paarden een cyclus van 21 dagen waarvan ze er 5 hengstig zijn.

Vrouwen daarentegen hebben een cyclus van 28 dagen...

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 06:24

En om ook nog even op de vraag van de TS te antwoorden Knipoog

Ja dat kan, mijn paard is onlangs ook verhuisd en was ook onmiddellijk hengstig.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:11

hahahahhaha oewww!! blunder

hahahahhahahahahhahaa

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 22:40

ja ja.en vanvond op de les.was ze ook erg enthousiast,en hinnikte ze veel

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:01

dat had die van ons volgens ons wel

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:31

Een merrie kan inderdaad spontaan hengstig worden wanneer je haar van stal laat veranderen of in de zelfde stal naar een andere box verhuist. Ze ontmoet dan nieuwe paarden en om nou goed in de smaak te vallen en te laten zien dat ze een gezonde merrie is worden ze spontaan hengstig. Haha!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 22:40

ow oke dan,maar zal ze nou wel langer hengstig zijn ofniet omdat ze een nieuwe stal heeft..gr emaartje

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 22:47

ze is en blijft maar hengstig zondag is ze een week hengstig,,,vind het lang duren of duurt het oook langer omdat ze verhuisd is,,ik ben benieuwd wanneer het over is,wie herkent dit

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 15:50

Wat jij zegt kan heel goed hoor, ik heb net een nieuwe haf een merrie en 2 van onze merries thuis zijn nu al bijna 2 weken hengstig, bij de ene is het bijna over de andere is nog volop hengstig, de nieuwe haf zelf is sinds 3 dagen hengstig.
Mijn vorige pony was ook regelmatig behoorlijk hengstig soms wel 2 weken als er bv een nieuw paard bij kwam.

Hengstigheid kan dus ook bij merries onderling, al komt dat minder vaak voor dan bij hengsten of ruinen en een merrie.

Niks bijzonder en niks om je zorgen over te maken, beetje rekening houden met dr gedrag envoor de rest gewoon doen wat je altijd doet.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 16:50

Ik heb een haflinger van bijna 2 jaar.
Vorig jaar was ze voor het eerst hengstig, al vond ikd at erg vroeg.
Niet constant, maar steeds als ze langs een ruin van stal liep.
Ik heb toen mijn shetlander ruintje gekocht, en toen was het eigenlijk over, na 5 weken op en aan hengstig zijn.
Nu heeft ze het weer vaak, elke keer als ze met haar vriendje een friese ruin samen staat, samen met mijn shetje dan.
Is dit normaal?

Ze heeft het eigenlijk alleen als ze met hem staat, hij is naast mijn shet, de enigste ruin op stal..

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 21:17

Bij mij op stal zijn de merrie's om de 2 weken zeker 10 dagen hengstig. Het zijn dan echte sl*tt*n Tong uitsteken . Bij iedere ruin die ze zien of met rijden in de bak moeten ze steeds plasjes doen. Echt erg Gestoord . Ze dringen zich bijna op aan de ruinen die er zijn.

Ik heb gelukkig een wat minder hengstige merrie Bloos daar ben ik erg blij mee. Ze heeft er ook eigenlijk bijna geen last van en ik merk haast nix aan haar. Het enige is dat haar box natter is en okay soms als er toevallig een ruin in de bak naast de paddock waar zij in staat is. En deze ruin bevalt haar en deze is nog niet ingepikt door de andere merrie's jáááá dan weet ik dat ze echt hengstig is. Maar met rijden is ze niet anders dan normaal. Gelukkig Haha!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 21:45

owq seventje dan he bje zekers mazzel,maar denk dat het voor nesula ook de nieuwe omgeving is en de nieuwe paardne die hengstigheid zo opwekt,want bij de vorige eigenaar ging die bijne 2x in de maand wel op concours,en nergens last van...dus hopelijk wordt het minder dadelijk..want ze is totaal niet aan het been,en huppelt erg met de voorbenen,en met de zweep vind ze zelfs fijn reageerd ze gaan niet op.soms staat ze zowat stil...wie heeft nog meer deze problemen als je merrie hengstig is...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 20:38

ennog en vraag die met hengstigheid te doen heeft!!!kunnen ze dan ook een gevoelige rug hebben als je erop drukt bijv,ik krijg z eniet aan de teugel,terwijlda thet normaal makkelijk bij haar gaat...is dat bij hengstigheid?/

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:24

Jaja, dat kan allemaal te maken hebben met het feit dat ze hengstig is.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 21:57

ow oke dan wee tik dat,eilandje heb je ervaring mee dan met jouw merrie die deze verschijnselen ook vertoond!!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 23:44

hoorde vandaag vna ieman die er kijk op had dat ze last heeft waarschijnlijk van de eierstokken daarom zo vervelend gedrag met rijden kan dat?/