hoefbevangen shetje, hoe kan dat nou ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shaolanneke

hoefbevangen shetje, hoe kan dat nou ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 19:08

bij mijn schoonouders staan 2 shetjes, gewoon als opvulling van de tuin, er wordt niet op gereden of iets. Alleen mee getut door een paar meiden.

Die ene shet is hoefbevangen ooit geweest, en degene van wie die is was blij dat het gras bij mijn schoonouders niet zo hoog staat. Nu van de week had ie toch weer last van hoefbevangheid !! Terwijl er echt niet zoveel gras staat ! Dus weer van het achterste stukje afgehaald en op het paddock gedeelte gezet. Er staat zo weinig gras dat ik ze zelfs wat hooi bijvoer en verder krijgen ze iedere dag wortelen, maar dat is natuurlijk eigenlijk alleen water en kan geen kwaad.

Nu maar quadrisol gegeven en het gaat alweer beter, hij loopt weer. Nog wel laten staan op het paddock gedeelte maar ze willen denk ik toch ook wel weer graag de wei op !

Iemand enig idee hoe dit kan ? Hij heeft jaren op een weiland gestaan waar het gras tot z'n knieën stond en hij er geen last van heeft gehad en nu op een aardig schraal stuk heeft ie er weer last van !! ze krijgen verder ook geen biks of zo.

vivanes

Re: hoefbevangen shetje, hoe kan dat nou ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 21:12

Het gras bevat nu veel eiwitten dus daar kan hij zo fel op reageren. Ik zou nog even wachten met hem op de wei zetten en de andere pony het goed kaal laten vreten en eventueel de wei maaien.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 22:34

idd de wei eerst 2x maaien en dan pas dat andere shetje erop zetten! Wat je ook kan doen een heel klein stukje afzetten wat al wat kaler is en dan hooi bijvoeren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 07:47

Het komt niet door de eiwitten maar door fructaan!!

http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/hbh.htm

juist kort gras heeft dat heeel erg!!!

Vers voorjaarsgras is een beduchte oorzaak van hoefbevangenheid. Een tijdlang werd gedacht dat dit door het hoge eiwitgehalte zou komen, maar deze theorie is inmiddels achterhaald en de gedacht is nu dat het eiwit hooguit een bijdrage levert aan de kans op hoefbevangenheid. Als hoofdschuldige wordt nu het hoge fructaangehalte van gras aangewezen. Dit fructaan ontstaat wanneer het gras niet in staat is om een normale stofwisseling te voltooien. Dit gebeurt wanneer een van de, voor gras noodzakelijke, voorwaarden om te kunnen groeien niet (voldoende) aanwezig is. Er kan bijvoorbeeld voldoende voedsel aanwezig zijn, voldoende zonlicht, maar tegelijkertijd een te lage temperatuur zijn om goed te kunnen groeien. Men spreekt ook wel van gestressed gras. Gestressed gras produceert fructaan. De te lage temperatuur is iets wat met name in het voorjaar veelvuldig voorkomt, wellicht is dat de reden dat voorjaarsgras zo'n slechte reputatie heeft.
Fructaan ontstaat ook wanneer het gras te kort is. Velen hebben al eens tot hun onaangename verrassing ondervonden dat hun pony, expres schraal gehouden op een zeer kort afgegraasd weitje, juist op dat hele korte gras hoefbevangen raakte.

botanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 09:02

als pony's hoefbevangen zijn krijgen ze te veel eten en te weinig beweging!

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 21:09

zoals ik al zei, er staat niet zoveel gras dus dat van dat maaien heeft geen nut, en de opmerking te weinig beweging/ te veel voer ga ik ook niet op in.

Wel interessant vond ik dat stukje over dat er dan fructaan in het gras zit !! Ga hier gelijk eens even verder over lezen ! Dit zou nl echt het enige kunnen zijn wat er mis is. Bedankt voor de tip !