pompen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EllenRose

pompen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 19:00

Hey, k heb een vraagje.
Mn verzorg haffie begint na een paar rondjes draven al erg te pompen. Dat doet ze nu al een tijdje. In het begin dacht k dat het was omdat het wat warmer werd, maar omdat ze het nu nog steeds doet begin k me een beetje zorgen te maken. Het is een haflinger merrie van 1.42. Ze is wel wat aan de dikke kant en nog niet al dr winterhaar is uitgevallen.
Kan het iets te maken hebben met haar wintervacht of met dr dikte??
Hopelijk kan iemand helpen

Let_be

Re: pompen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:03

Het kan met vanalles te maken hebben. Onder andere een slechte gezondheid. Ze is wat dik zeg je...

* Staat ze op de wei? Zo ja nu ineens lange dagen (veel eiwit, wormenkuur gehad?) Zo nee, dan beweegt ze al minder (rij je er sinds kort, arbeid veranderd?)
* Hoe zit het met haar voeding?
* Staat ze onder deken? (het is 's nachts nog erg koud vergeleken met overdag, dus paarden hebben het wat moeilijker op dit moment, warm/koud, ect. Dus verharen is ook moeilijker).
Aan dat soort dingen kun je denken.

Je kunt ook voor de zekerheid even bloedtestje laten doen (dan kan je zien of ze mineralen mist; zout door veel zweten, of ze wormenkuur nodig heeft ect ect).
En dan kan DA meteen even alles checken!

Wij kunnen vanaf hier niet zoveel zien.

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 19:06

Owja, misschien ook handig om te weten:
het is een manege pony waar bijna niemand op rijd. Ze word 3 keer per week door mij gereden. In de manege lessen rijd ze maar weinig, met een beetje mazzel rijd ze 3 keer per week in de manege lessen. Te weinig dus.

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 19:08

QuijoSavan schreef:
Het kan met vanalles te maken hebben. Onder andere een slechte gezondheid. Ze is wat dik zeg je...

* Staat ze op de wei? Zo ja nu ineens lange dagen (veel eiwit, wormenkuur gehad?) Zo nee, dan beweegt ze al minder (rij je er sinds kort, arbeid veranderd?)
* Hoe zit het met haar voeding?
* Staat ze onder deken? (het is 's nachts nog erg koud vergeleken met overdag, dus paarden hebben het wat moeilijker op dit moment, warm/koud, ect. Dus verharen is ook moeilijker).
Aan dat soort dingen kun je denken.

Je kunt ook voor de zekerheid even bloedtestje laten doen (dan kan je zien of ze mineralen mist; zout door veel zweten, of ze wormenkuur nodig heeft ect ect).
En dan kan DA meteen even alles checken!

Wij kunnen vanaf hier niet zoveel zien.

ja ze staat op de wei sinds vandaag, begonnen met 2 uurtjes.
ze krijgt gewoon brokken en wortels en hooi
nee ze staat niet onder een deken. Ze staat in een rij stands, bij de rest van de manege paarden

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 15:21

Maar 3 keer in de week rijden en dan ineens een uur?!

Logisch dat ze zoveel pompt. Ze staat 4 dagen niks te doen en de andere dagen hard aan het werk. 4 dagen niet warm gereden en 3 dagen ineens wel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 15:42

Pompen bij koudbloedjes als Haflingers is een manier van warmte kwijtraken, ook wel 'panten' genoemd. Treedt vooral vaak kort na het begin van het rijden op, omdat het zweten dan nog onvoldoende op gang gekomen is. Om dan toch de warmte kwijt te raken, gaat zo'n paard hijgen, om via de uitademingslucht warmte kwijt te raken, net als een hond in feite ook doet. Het is een inefficientere manier om warmte kwijt te raken dan door te zweten, maar werkt wel.
Het hoeft dus niets met de algemene cardiovasculaire conditie te maken te hebben.

Je kunt testen of het helpt als je je paard koelt zoals dat bij endurancepaarden gedaan wordt door water over de hals en aan de binnenkant van de achterbenen (waar de grote bloedvaten lopen) te gieten als ze zo staat te pompen. Als het een koelingsprobleem is, zal het panten snel minder worden, omdat je haar met het koelwater helpt af te koelen.

Denk overigens aan een litertje of 5 over de hals, en een litertje of 5 over de achterbenen wil je duidelijk effect zien. Niet allemaal te gelijk, maar met een paar minuten tussenpoos. Veeg eerst het opgewarmde water weg voordat een nieuwe lading koelwater eroverheen gooit. En oefen eerst even, dat ze niet schrikt als ze water over de hals gegoten krijgt!

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 16:57

bedankt voor je reactie. Pling
Maar ze hijgt niet, ze ademd gewoon heel erg snel

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 17:08

Rikylover schreef:
bedankt voor je reactie. Pling
Maar ze hijgt niet, ze ademd gewoon heel erg snel

Ja, ze zal niet d'r tong erbij naar buiten hangen als een hond. Snel ademen = hijgen. Of noem jij het anders?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 20:16

Ibbel, hoe kom je aan die informatie, ben je misschien DA of heb je er zelf ervaring mee? Ik had er namelijk nog nooit van gehoord. En mijn fjord van 17 doet het de laatste weken ook, ook na het grazen aan de hand, erger zelfs dan na rijden. Ik dacht dat het misschien een pollenallergie was, maar zou het dan gewoon panten zijn. Hij deed het vandaag ook al een beetje terwijl hij alleen wat gestapt had, en vandaag was het ook behoorlijk warm. Vorig jaar zomer deed hij het ook al op de wei met warm weer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 06:40

Ik ben geen DA, wel bioloog. Deze informatie is in Endurance kringen zeer bekend, daarbuiten veel minder. Het is zelfs goed mogelijk dat een reguliere DA er nog nooit van gehoord heeft. De keurende DA's bij de Endurancewedstrijden kennen het fenomeen echter goed, en houden daar met het keuren van deelnemende IJslanders, Fjorden, Haflingers en Tinkers ook rekening mee.
Als je meer informatie wilt zou je eens op een Endurance wedstrijd kunnen komen kijken en zo'n DA aanschieten. Die kunnen je haarfijn uitleggen hoe het precies in elkaar zit.
Waar de wedstrijden precies zijn vind je op: www.deronline.nl

Overigens staat er links onder in elk berichtje van iedere poster een knopje PM (personal message) (naast de knopjes profiel, en evt knopjes met www (je eigen website), email, MSN, ICQ etc, afhankelijk van wat je allemaal nog meer aan hebt staan aan contactmogelijkheden). Als je op PM drukt kun je een persoonlijk berichtje sturen aan iemand. Die kan daarvoor gewaarschuwd worden, zodat hij/zij dat berichtje meteen ziet en erop kan reageren.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:04

Ibbel schreef:
Pompen bij koudbloedjes als Haflingers is een manier van warmte kwijtraken, ook wel 'panten' genoemd. Treedt vooral vaak kort na het begin van het rijden op, omdat het zweten dan nog onvoldoende op gang gekomen is. Om dan toch de warmte kwijt te raken, gaat zo'n paard hijgen, om via de uitademingslucht warmte kwijt te raken, net als een hond in feite ook doet. Het is een inefficientere manier om warmte kwijt te raken dan door te zweten, maar werkt wel.
Het hoeft dus niets met de algemene cardiovasculaire conditie te maken te hebben.

Hee interessant, dat wist ik niet. Het pompen komt me erg bekend voor, mijn tinker doet het ook terwijl ie een conditie heeft waar ik zelf jaloers op ben, hart en longen zijn ook in orde. Maar nu ik er zo over na denk: hij pompt idd het meest als hij (nog) niet zo erg zweet...
Weet je misschien ook of hier (online) nog uitgebreidere info over te vinden is? Op google kom ik vanalles tegen als ik op panten zoek maar niet dit Bloos

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:14

Geen idee. Ik heb mijn info van de Endurance DA's.

Je zal misschien eerder op temperatuurregulatie moeten zoeken?
En zoek ook gewoon eens op Endurance + horses. Veel (Amerikaanse) Endurancesites hebben semi-wetenschappelijke artikelen verzameld over veterinaire zaken. Zal panten ook wel bij zitten...

Met zoekwoord 'hijgen' kan ik me wel iets voorstellen van op welke sites je dan op terecht komt ja...

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:22

Ik ga zoeken, thnx

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 11:15

Mijn Haflinger kon er ook wat van ........ ik kende het overigens wel, maar hij deed het zo erg dat ik hem toch ook een keertje door de DA heb laten nakijken Bloos

Sinds ik zijn dikke bos manen er af heb gehaald, doet hij het bijna niet meer.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:52

Bedankt voor je antwoord Ibbel. Ik weet nu ook gelijk hoe ik iemand pesoonlijks kn laten weten of vragen. Ik denk inderdaad dat mijn fjord ook last van panten heeft want hij zit dik in het haar en heeft nog een slechte conditie door een rustperiode vanwege een blessure.
Vandaag was het koeler en had hij er ook minder last van.