Waar of niet waar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vigel1

Waar of niet waar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 17:08

Mijn paardje is bijna helemaal wit en heeft echt een biggetjes roze huidje.
en nu krijg ik heel vaak de waarschuwwing dat ik hem niet in het zonnetje mag zetten omdat hij er een soort van huidkanker van kan krijgen.

Kan iemand mij vertellen wat hier van waar is.
Alvast bedankt

ellepel

Re: Waar of niet waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 06:51

ik denk inderdaad dat je wel een beetje moet oppassen, paarden met een roze huid verbranden wel eerder in de zon.
en het zou kunnen dat daar later huidkanker uit kan komen.

in elk geval de neus etc. goed insmeren met een hoge factor zonnebrand creme.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 13:31

schimmels zijn daar zo en zo al gevoeliger voor.
als ze een roze huid hebben is het altijd oppassen geblazen.
een roze huid is erg zonnebrand gevoelig.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 15:23

waar Haha!

Zoals hierboven!

Je kunt haar ook 's nachts buiten laten zetten (als het kan dan, wel goede bescherming nodig, zodat er geen vreemde mensen op terrein kan komen ect).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 15:57

Niet waar.

Jouw paard is ten eerste geen schimmel, schimmels hebben geen roze huid maar een zwarte, dus zal jouw paard eerder een cremello of een perlino zijn. Als jouw paard echt een schimmel is, kan-ie geen roze huid hebben. Zo simpel is het.

Schimmels kunnen inderdaad als ze ouder worden melanoma krijgen, dit is inderdaad een huidkanker, maar het is geen vorm van kanker die door zonnebrand ontstaan. Zoals dat bij mensen wel het geval is.

Paarden met witte aftekeningen (waaronder de huid wél roze is) kunnen inderdaad op hun neus of in hun kootholte verbranden. Daar zit echter geen of heel dun/weinig haar op, en de huid is dus rechtstreeks blootgesteld aan de zon. Zonnebrandcreme helpt hier prima voor, en op den duur wordt de huid zelfs oranje/bruin, en verbrandt dan niet meer.

De huid van jouw paard, onder de vacht, krijgt geen zon te verduren. De haren schermen de huid af.
Dus tenzij jij je paard ook in de zomer scheert, zal jouw paard niet verbranden in de zon. Wil je helemaal op safe spelen, doe hem dan een vliegendeken op. Zal-ie je dankbaar voor zijn, is-ie meteen van de vliegen af ook...

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 21:41

Klopt mijn paardje is geen schimmel ( ik heb ook nog nooit gezegd dat het een schimmel is )
Afbeelding

Hij is bijna helmaal wit

Met zoals je kan zien wel een vreselijk roze neusje

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 06:26

OK. Het gaat je dus alleen om z'n roze neus. Je wekte de indruk alsof hij over z'n hele lijf een roze huid had. Haha!
En vooral omdat je huidkanker noemde, iets dat wel bij schimmels voorkomt, was de link snel gelegd.

Je hoeft je paard echt niet binnen te houden omdat-ie een roze neus heeft hoor. Insmeren met factor 30 en hup, naar buiten ermee. Paarden horen in de wei...

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:18

Voor katten met witte huid geldt het wel dat ze vaak huidkanker krijgen aan kalige huidrandjes m.n. de oorschelp. Maar aan de foto te zien zit er geen kat in de afstamming van je paard dus maak je geen zorgen.

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 08:40

Het ging er ook niet echt om of ik hem naar buiten durf te zetten ja of nee zoals je kan zien staat hij hier ook gewoon lekker buiten. waar mij het eigenlijk meer om ging was of het nu waar was ja of nee vooral ook omdat het best vaak tegen me gezegd is
Laatst bijgewerkt door vigel1 op 27-04-05 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 08:56

Ibbel schreef:
Niet waar.

Jouw paard is ten eerste geen schimmel, schimmels hebben geen roze huid maar een zwarte, dus zal jouw paard eerder een cremello of een perlino zijn. Als jouw paard echt een schimmel is, kan-ie geen roze huid hebben. Zo simpel is het.

Schimmels kunnen inderdaad als ze ouder worden melanoma krijgen, dit is inderdaad een huidkanker, maar het is geen vorm van kanker die door zonnebrand ontstaan. Zoals dat bij mensen wel het geval is.

Paarden met witte aftekeningen (waaronder de huid wél roze is) kunnen inderdaad op hun neus of in hun kootholte verbranden. Daar zit echter geen of heel dun/weinig haar op, en de huid is dus rechtstreeks blootgesteld aan de zon. Zonnebrandcreme helpt hier prima voor, en op den duur wordt de huid zelfs oranje/bruin, en verbrandt dan niet meer.

De huid van jouw paard, onder de vacht, krijgt geen zon te verduren. De haren schermen de huid af.
Dus tenzij jij je paard ook in de zomer scheert, zal jouw paard niet verbranden in de zon. Wil je helemaal op safe spelen, doe hem dan een vliegendeken op. Zal-ie je dankbaar voor zijn, is-ie meteen van de vliegen af ook...

Mijn paard is dus wel een schimmel, en heeft dus ook een zwarte huid, alleen krijgt hij nu steeds meer roze vlekjes op zijn neus en rond zijn ogen...en dit komt niet alleen door wondjes! Het is een apart gezicht, maar kan hij hier dus ook verbranden? En kan zijn hele neus op het laatst ook roze worden?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:20

Jouw paard heeft waarschijnlijk vitiligo, een pgimentafwijking/-gebrek. Kan geen kwaad, wordt wel erger naarmate je paard ouder wordt, en inderdaad, als er geen haar op zit, zoals rond de neus en ogen, kan je paard er verbranden. Omdat vitiligo een pigmentgebrek is, zal je paard ook niet bruin worden op die plekken, dus blijven smeren is dan wel nodig.

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 15:54

Stel, als ie nou echt vitiligo heeft, wordt hij dan op het eind helemaal rose? Of houdt het op een gegeven moment op..? En het klopt wel dat hij hier nooit eerder 'last' van heeft gehad, hij is nu 11 en krijgt nu dus die rose vlekjes..
Dit is een foto ervan:
Afbeelding
Afbeelding

2 jaar geleden:
Afbeelding

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:06

Knavia schreef:
Voor katten met witte huid geldt het wel dat ze vaak huidkanker krijgen aan kalige huidrandjes m.n. de oorschelp. Maar aan de foto te zien zit er geen kat in de afstamming van je paard dus maak je geen zorgen.

wij hebben een witte kater,die hier dus heel veel last van heeft!
zo'n 5 jaar geleden,zijn z'n oorschelpen dus ook geamputeerd!
geen gezicht,maar hij heeft nu niet meer zo'n pijn!

op z'n neus heeft hij het ook heelerg,maar dat rijgen we niet meer ingesmeerd,als hij dat flesje/tubetje aan zit komen,is hij weg!
en binnen houden gaat ook niet meer,hij is van kitten afaan al gewend lekker buiten te zijn!

mar zielig is het zeker,het doet echt pijn!
goed insmeren,die neus!!