Mijn paard heeft (onbekende) allergie + foto

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kliko

Mijn paard heeft (onbekende) allergie + foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 16:49

Mijn paard schuurt al ene paar weken zijn staart kapot.
ik heb vanalles geprobeerd. Niks hielp. Zalfjes, shampoos en homeopatisch poeder voor door het voer. Het werd alleen maar erger. Toen heb ik een dierenarts laten komen. Hij heeft hem een spuit gegeven tegen de jeuk, bloed afgenomen (krijg ik komende week de uitslag van) en potje zalf gegeven (hydrocortiderm) om de allergie rustig te krijgen.

Het is echt heel zielig en op de foto is het minder erg dan het geweest is. Maar het wordt niet beter en de kale plekken worden alleen maar erger. Ik hoop maar dat er iets uit de bloedtest komt, anders weet ik niet meer wat ik moet doen. Een paard die jeuk heeft en je kan er niks aan doen is echt een ramp.

Afbeelding
Beetje overbelicht, maar je ziet goed waar het kapot is...

Afbeelding
Hier zie je tot hoever hij zijn staart bovenop helemaal kaal heeft geschuurd.

Ik ben echt ten einde raad en hoop dat er iets uit die bloedtest komt, anders zijn we verder van huis. Verdrietig
Komt dit verhaal bij iemand bekend voor? Laat het me alsjeblieft weten!

sassefras

Re: Mijn paard heeft (onbekende) allergie + foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 17:00

hoi,

lijkt wel zomerexeem, verder nergens de kriebels ???
succes ermee

sas

goofyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 17:02

hey riannepan!
ik wist niet dat het alweer zo erg was! maar goed dat de dierenarts is geweest. ik hoop dat er nu na de bloedtest wel duidelijk wordt wat het is, dan kan je het behandelen! ocharm! die nikos!
tot snel weer!

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 21:16

Tja, het kan zoals hierboven gezegd is ook zomerexzeem zijn. Schuurt hij zijn manen of iets dergelijks ook?

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 08:34

Is de huid ook verdikt, en een beetje leer-achtig zeg maar?
Dan zou het zomereczeem kunnen zijn.
Maar.... dat zou de DA dan ook wel ontdekt hebben.
Vervelend hoor, sterkte ermee!

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 10:25

Nee, hij schuurt niet aan zijn manen en heeft ook geen verdikking. Verder wijst er dus niks op zomereczeem.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 12:16

lijkt me wel heel typisch gevalletje van staart eczeem.
dit houd wel wat verband met zomereczeem, alleen bij dit paard uit het zich alleen op de staart.

ik zou toch de voeding aan gaan passen.
en behandel het eens met een middel tegen nat eczeem.
een zalf die juist ervoor zorgt dat de huid wat droger word,heb je al hydrocortiderm geprobeerd?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 13:04

een paard (al heel oud, ver in de 20) bij mij op stal heeft dit ook, schuurt alleen de staart niet de manen.
Er is bloedonderzoek gedaan, kwam niets uit, toen is er een alternatief iemand geweest en die zei dat het paard vergiftigd was door biks en ander fout voer. Paard kreeg een reinigingskuur en moet op speciaal voer, geen biks of müsli meer, maar granen, speciaal voor dit paard samengesteld en volgens mij treedt er inderdaad verbetering op.

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 14:28

ellepel schreef:
heb je al hydrocortiderm geprobeerd?

Hydrocortiderm heb ik van de dierenarts gekregen woensdag (staat ook bovenin in mijn topic). Het gaat redelijk maar hij blijft schuren.
Ik heb net de dierenarts gebeld of er al uitslag is van het bloedonderzoek. Het is binnen, alleen de assistente kon er geen wijs uit, dus ik word als het goed is vanmiddag teruggebeld door de arts zelf. Ben benieuwd of er iets uit komt!

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 14:33

O trouwens, even voor de duidelijkheid, ik knip zijn staart niet. Hij had een mooie volle staart, maar nu lijkt het net of ik aan de zijkant alles bijknip. heefth ij dus ook allemaal geschuurd. Huilen

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 19:00

Ik heb nog iets wat je makkelijk, relatief goedkoop en niet gevaarlijk kunt proberen: schuren aan alleen de kont c.q. staart kan komen door jeuk door een aarsmade infectie (ja, echt waar!). Benhadeling: 1x ontwormen met ivermectine dus Eqvalan, Furexel, Equimectin o.i.d. en het zou voorbij moeten zijn.
Was het dit niet, dan is ie in ieder geval gewoon ontwormd en is het dus nog geen weggegooid geld!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 20:08

Vroeger stond bij mij op stal ook een paard dat zo'n jeuk had en de DA kon eerst ook niets vinden, maar een paar onderzoeken laten vond de Da 1 luis. Daar had dat paard jeuk van. Maar probeer maar eens 1 luis te vinden!

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 15:11

haal er een homeophaat bij als de gewone DA de oorzaak niet kan vinden...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:48

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:07

Is het een merrie???

Mijn merrie doet het namelijk ook. Al jaren.... Huilen
Ze doet het zeg maar om zichzelf te ehm......lekkeren. Bloos

Het is een gewoonte geworden van haar.
De plaats waar ze schuurt is wat afgerond zodat de schade bij haar staart een beetje beperkt blijft.

Vroeger schuurde ze tot bloedens toe. Nu heeft ze allen een kale bovenkant van de staart. Net zoals jouw paard.

Sterkte met je paard!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:18

Ik ken ook paarde n die t van de deken krijgen. Weet niet of ie een deken op heeft. De meeste hebben de staartflap er af gehaald, en nu gaat t wel goed.

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 15:41

Mijn paard is een ruin en hij heeft geen staartflap. Zijn deken heeft hij alleen 's nachts op.
De dierenarts kon in zijn bloed niets vinden. Ik moet nog een week verder smeren met hydrocortiderm en als het daarna niet beter wordt, moet hij aan de pretnison. Verdrietig Dus ik hoop maar dat hij straks het licht ziet en stopt met schuren. Voordat we de pretnison kuur gaan starten gai k natuulijk eerst kijken ofi k nog iets met een homeopaat kan doen want dat probeer ik natuurlijk zo lang mogelijk uit te stellen... Verdrietig

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 16:12

Hoezo zou je t zo lang mogelijk rekken voor je een homeopaat inschakeld. Als je eerst allerlei smeerseltjes gaat proberen, kost t je ook een duit en misschien ben je dan nog niet verder. De DA kan nix vinden. Dan zou t bij mij tijd zijn om de homeopaat te bellen. Maar dat is een eigen keuze natuurlijk. Ik weet alleen uit ervaring dat zij dingen kan oplossen, die de DA nooit heeft gevonden.

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 06:48

Needje schreef:
Hoezo zou je t zo lang mogelijk rekken voor je een homeopaat inschakeld. Als je eerst allerlei smeerseltjes gaat proberen, kost t je ook een duit en misschien ben je dan nog niet verder. De DA kan nix vinden. Dan zou t bij mij tijd zijn om de homeopaat te bellen. Maar dat is een eigen keuze natuurlijk. Ik weet alleen uit ervaring dat zij dingen kan oplossen, die de DA nooit heeft gevonden.

Ik ga zo lang mogelijk rekken om met de pretnison kuur te starten. Schijnheilig Ik moet deze zalf even af wachten, want het duurt altijd wat langer voordat hij begint te werken. Als dit niet werkt ga ik naar de homeopaat, ik denk dat jij mijn vorige berichtje een beetje verkeerd begrepen hebt...

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:53

hoi

ik lees ook altijd bij tinkerpraat en daar las ik over berkenwater, wat goed moet helpen het verzacht de jeukplek waardoor ze het niet meer doen.
Dit werd erover geschreven: Heb ook gister zijn staartwortel met berkenwater behandeld, heeft blijkaar geholpen want hij heeft niet geschuurd.

Berkenwater kun je gewoon bij de drogist kopen, is een soort haarlotion

het is altijd het proberen waard lijkt me

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 19:57

Mijn merrie heeft ook zo'n ellendige staart, maar pas vanaf dat ze drachtig was en daar voor nooit!
Zelfs de haren van haar billen zijn eraf geschuurd!
Omdat zij drachtig is kan ik niet met hydrocortiderm beginnen.
Ik heb ook al vanalles geprobeerd, maar zodra ik met haarwater,bethadineshampoo of andere dingetjes stop komt het a la minute terug, dus de jeuk is ff weg, maar de oorzaak zit er nog steeds!
Ik hoop dat het bij de mijne een hormoon kwestie is, maar ik vind het zo zielig voor ze!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:04

Kliko schreef:
Needje schreef:

Ik ga zo lang mogelijk rekken om met de pretnison kuur te starten. Schijnheilig Ik moet deze zalf even af wachten, want het duurt altijd wat langer voordat hij begint te werken. Als dit niet werkt ga ik naar de homeopaat, ik denk dat jij mijn vorige berichtje een beetje verkeerd begrepen hebt...

euh, ja. Oeps. Sorry!

kita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 23:20

ik gebruik nu tee trae olie ( weet niet of ik het goed schrijf)
de ene dag was zijn huid nog vel rood na de olie de volgende dag zag het er al rustiger uit!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:34

je bedoelt tea tree olie Tong uitsteken dat werkt idd super goed !! ik gebruikte het ook toen ze ging schuren.. ze had echt zo'n wc borstel staart... en nu is die super gezond weer... Bloos

Sanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:16

Ontwormen is ook een goede tip.