Dikke en kale 'klieren'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Dikke en kale 'klieren'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 16:19

Angel heeft sinds vrijdag een verdikking vlak achter haar kaak zitten. Aan de linkerkant zit er ook een kale plek. Rechts zit het ook, maar daar is het minder dik en ook een kleiner stukje kaal.

Het ziet er niet geschuurt ofzo uit. Je mag er ook gewoon aan zitten. Eerst dacht ik dat ze een ongelukkige klap gehad had waardoor het wat dik was en wat haar weg geschuurd was, maar aan allebij de kanten op de zelfde plaats is wel heel erg toevallig.

Kan het zijn omdat ze weer op het land staat overdag? Ik heb er wel van gehoord dat ze daar dikke speeksel klieren van kunnen krijgen, maar dat die ook kaal worden niet.

Jennifer_S

Re: Dikke en kale 'klieren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 17:06

Nou mijn Bink heeft ook kale plekken! Dat is niet van het schuren, dat doet ie wel maar dat is het niet! Maar dat is van het krabben met het achterbeen langs de oren af! Aan beide kanten heeft ie dat! Dat zal het wel niet zijn maar goed het kan wel...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 18:57

niet last van kiezen die doorkomen?

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:22

mijn pony heeft hier ook last van en dan vooral dat het opgezet was en pas later wat kaler, heb van de winter dierenarts laten komen die zei dat het waarschijnlijk een lichte virus was die weer omhoog was gekomen (ze had toen op bevroren gras gestaan) dat was binnen 2/3 weken weer weg. maar nu wilde ik proberen het weer rustig optebouwen op het gras maar van 2 daagjes 1 uurtje was het al weer een beetje dik niet zo erg als eerst maar toch wel weer, ze heeft nu vandaag een half uurtje gegraaist kijken hoe het er morgen weer uitziet.
maar volgens onze veearts was het een speekselklieronsteking of licht virus, je kon er niks aan doen alleen een beetje masseren was er wel goed voor, hielp ook echt wel. heeft ze er ook last van met rijden?

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:39

Ik reageer ook even, ik sta bij Dennis op stal.
Gister was het eigenlijk nog helemaal niet kaal, en de klieren zijn wat opgezet, aan de linkerkant wat meer dan aan de rechterkant zo te voelen.

Hopen dat het er morgen wat beter uitziet.
Of ze er last van heeft met rijden weten we niet, gister is ze nog wel gereden en vandaag is ze alleen mee naar het bos geweest en heeft daar waarschijnlijk alleen wat gestapt.

Als het een ontsteking is lijkt me toch dat je daar wel wat voor kunt krijgen?

Maar je kunt er verder dus weinig aan doen RedFlame?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 19:57

Het lijken me niet haar kiezen. Daarvoor zit het te ver naar achter(het kaak/hals schanierpunt).

Vrijdag heb ik het voor het eerst gezien. Toen heeft ze voor de wagen gelopen en had ze er geen last van. Gister heeft m'n zusje haar gereden, daarbij hoeft ze nog niet echt netjes na te geven enzo, dus zal ze er weinig last van hebben.

Ze is voor de rest gewoon vrolijk en gezond. Ik kijk het nog eventjes aan. Als het erger word haal ik er een VA bij. Neemt het weer af dan zal het wel door het gras komen denk ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 06:48

staat ze op kort gras?
dan kunnen het de speekselklieren zijn die opzetten omdat ze extra werk doen.
doordat ze dus extra werk moeten doen om het korte gras eraf te pakken, zet het dan wat op.
maar dat zakt ook weer af als ze even op stal staan, dan staanz e met het hoofd omhoog dus zakt de zwelling weer weg.

mijn pony heeft het in de zomer vrij vaak als het gras vrij kort is.
precies op de plek waar de keelriem zeg maar zit van het hoofdstel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 13:58

Ja, ze staat overdag op kort gras.
Ze heeft het 's ochtends ook (als ze uit de paddock komt) ook. Daar krijgt ze hooi uit hooinetten(op schoft hoogte ongeveer).

Ze waren net dikker dan gister rond deze tijd.

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 16:26

Hey,

Ik zou idd de da erbij halen als je het niet vertrouw, er heerst ook droes hier in de buurt.... dus hopen dat het meevalt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 18:07

dan kan het geen speeksleklier zijn als ze er ook mee uit de paddock komt, want dan staat ze niet te grazen...

dan toch wat voorzichtig zijn denk ik..

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 18:39

Tja het rare is ook gewoon dat het kaal is.
Het is ook wel raar dat het dik is maar dat kale is best wel vaag.
Maar nog even aankijken denk ik, alleen goed opletten dat het niet nog dikker word.

Verder heeft ze er echt geen last van en ze is gewoon vrolijk enz.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 20:12

Het slinkt niet snel genoeg.
Ik hou haar gewoon goed in de gaten. Als ik twijfel bel ik deze week de VA nog want ze zou eigenlijk volgende week naar de hengst.

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:00

maar is je paard ook slomig of dat niet? onze dierenarst was er een beetje vaag over en wist zelf ook niet echt wat het was mocht er wel mee rijden als ze er geen last van had.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 23:02

Nee, ze is niet slomig ofzo. Als ze zich zelf niet geweest was had ik de VA al gebeld. Maar het blijft bij die bultjes waar ze geen last van heeft.