Vallen in trailer ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roderijs

Vallen in trailer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 13:24

Sinds kort is onze 22 jarige new forest ruin erg onstabiel in de trailer.

Hij is erg ervaren in de trailer en nooit eerder gebeurd, dus het is raar. Op de vloer van de trailer is rubber gegoten en dus niet glad.

Als we het gas loslaten (dus niet remmen!) of de bocht doorgaan (met 15 km per uur) is het raak. We horen een hoop getrappel, de trailer wiebelt. We zetten dan de auto stil en gaan kijken. Meestal staat hij dan met schaafwonden aan de zijkant van het tussenschot (terwijl daar geen scherpe uitsteeksels aan zitten) of hij leunt met zijn borst over de voorbalk heen.

Wie heeft soortgelijke ervaringen? Was er toen een medische oorzaak?

M3isSi3j

Re: Vallen in trailer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 22:38

Het is geen medische oorzaak.. je moet je voorstellen dat jij veel makkelijker op je benen staat dan je opa van 88 dus waarom zou een paardje van 22 jaar er niet meer moeite mee hebben dan een jong paardje.

Zn everwicht en kracht om te blijven staan zijn zodanig afgenomen dat die er heel veel moeite mee heeft. Ik zou er voor kiezen om mn paardje niet meer te vervoeren en als het echt nodig is dane en veewagen te huren waarbij die schuin kan staan (dus ipv met zn hoofd naar de auto toe en kont naar achtere met zn hoofd naar rechts en kont naar links, dus een kwart gedraaid).. Op die manier kunnen ze makkelijker en rustigere blijven staan. Ook is zn wagen veel stabieler dan een enkel as trailer!

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 09:02

Je zou het ook eens kunnen proberen zonder tussenschot, dan heeft hij meer ruimte om zich in evenwicht te houden.
Of juist met een versmalling op het tussenschot zodat hij wat meer steun heeft.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 19:04

Lijkt me toch niet helemaal normaal als dit ineens zo gaat. Ik heb in ieder geval nog nooit een 'gezond' bejaard paard vervoerd dat bij elke bocht onderuit ging.
De trailer waar je mee vervoert is dezelfde als vroeger? Dan is er toch iets met je pony niet 100%, merk je verder niets als ie los loopt in de weide of als ie bereden wordt?
In ieder geval veel succes met het zoeken naar oorzaak en oplossing!

esther82Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 19:16

Knavia schreef:
Lijkt me toch niet helemaal normaal als dit ineens zo gaat. Ik heb in ieder geval nog nooit een 'gezond' bejaard paard vervoerd dat bij elke bocht onderuit ging.
De trailer waar je mee vervoert is dezelfde als vroeger? Dan is er toch iets met je pony niet 100%, merk je verder niets als ie los loopt in de weide of als ie bereden wordt?
In ieder geval veel succes met het zoeken naar oorzaak en oplossing!

Toch wel! Onze merrie kreeg hier ook zomaar uit het niets last van. Voor dat dit onstond ging ze met regelmaat op de trailer, en nog steeds laat ze zich zonder moeite opladen. Helaas is ze bij de eerste keer dat ze zo onderuit ging flink gevallen, en heeft haar strekpezen toen finaal doorgescheurd. Dat is allemaal genezen,maar het opnieuw proberen te rijden met de trailer is daardoor toch wat anstiger.
De laatste keer dat we het probeerden liet ze zich weer meerdere malen vallen. Zonder tussenschot zou inderdaad een goede oplossing moeten zijn, maar dat hebben we uit angst voor die benen nog niet geprobeerd.
Het schijnt toch en vorm van claustrofobie te zijn in combi met evenwicht.

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:49

ook wij hebben sinds kort precies het zelfde probleem.
Ze loopt zo de trailer in,op het rechte stuk gaat het ook goed.
Bij de eerste bocht die we tegen komen laat ze zich vallen,en heeft zich tot twee keer toe door haar transport beschermers heen kapot geschopt.
Ze heeft hiervoor al behoorlijk wat in de trailer gestaan er is nooit iets gebeurd.
Binnenkort gaan we het proberen zonder tussenschot in de hoop dat het dan wel gaat.
Ik zou ook niet weten hoe ik het anders op moet lossen.
Het is een gezond paard wat normaal gesproken juist zeer vast op haar benen staat.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:03

Een paard wat ik ken had het ook zo ineens. Er moest echt ontzettend langzaam worden gereden en heeeeel sloom door de bochten etc. Het ging op den duur wel iets beter, maar het paard is wegens omstandigheden van de eigenaar niet meer op de trailer geweest. We dachten ook aan een evenwichtstoornis ofzoiets dergelijks.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 17:42

wat herkenbaar !!! Mijn paard ging altijd zonder enig probleem in de trailer en stond super braaf in de trailer, maar toen ineens liet ze zich keer op keer tegen het schot aan vallen in een bocht, hoop kabaal en ik met hartkloppingen in de auto voorin, durfde niet meer op wedstrijd doordat ze dit deed, uiteindelijk wilde ze ook absoluut niet meer laden. Het was zo erg dat de stang er vaak af lag en het tussenschot er tussenuit getrapt was.... doodsangsten had ik voorin die auto.

Heel veel het laden ( in mn eentje zonder longeerlijk, zweep of ander middel van dwang) geoefend en dat gaat nu weer goed, nu staat ze in een anderhalf paards trailer en geen problemen meer !! Zodra ze in een tweepaards staat laat ze zich weer vallen, dus ik hou het voortaan bij een anderhalf, denk dat het toch komt omdat ze meer ruimte heeft. Maar wat nou de oorzaak is geweest, ik heb geen idee.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 17:46

Jep. Ik herken het ook. Mijn paard viel ook opeens constant. Nu is mijn paard licht wat vreems. Dus wij dachten dat ze weer aan het kloten was. Maar heb toen een stukje mee gereden in de trailer, en bleek ze dus vreselijk onstabiel te staan. We hebben haar er een tijdje uit gehouden ( vanwege vallenmet gevolg kreupelheid) toen hebben we haar aan de andere kant van de trailer gezet. Het gaat nu prima. Maar als je haar aan de andere kant zet, gaat ze weer helemaal flippen. Maar ik denk dat het bij jou pony wat anders is als bij die van mij!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:13

ik heb dat ook gehad met mijn oude paard.

ze was 19jr had altijd in de trailer gestaan zonder problemen en ineens viel ze om met de bochten naar links!

helaas heeft ze [het kon toen niet anders] met een rit in de trailer naar huis een spier scheuring opgelopen achter haar voorbeen.

na 6mnd en fysiotherapie is ze afgemaakt,omdat ze niet meer kon lopen.

we weten nog steeds niet waardoor het zo gekomen is.

er is toen gezegd dat ze mischien een hele lichte hersenbloeding gehad heeft waardoor haar evenwicht was aangetast,ik zal het helaas nooit te weten komen.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 08:55

OOk hier heel herkenbaar.
Mijn paard heeft altijd wel een beetje onrustig op de trailer gestaan ( veel klauwen e.d.) maar dat ging altijd goed, tot op een dag wij naar concours moesten en hij zich zo maar liet vallen in de bocht naar rechts. We hebben alles geprobeerd: met schot, schot scheef. zonder schot. z'n stalmaatje erbij met schot, zonder schot ,niets hielp, behalve als ik erbij stond. Dan bleef hij wel staan, eigenlijk geen goede optie, maar toch heb ik het 4 jaar volgehouden, doordat hij arthrose had ontwikkeld en ik niet meer mocht springen en op het dressuurvlak onze motivatie weg was, zijn we gestopt met wedstrijden en vanaf die tijd nu zo'n 3-4 jaar geleden heeft hij niet meer in de trailer hoeven te staan. Als toevallig de klep van de trailer openstaat op het erf moet ik zeker oppassen dat hij er niet ineens inloopt, angst voor de trailer heeft hij dus niet.
Ik denk ook dat het met claustrofobie of evenwicht te maken heeft.

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:12

wederom herkenbaar.
ook veel geschop, maar alleen als ze links staat, rechts heeft ze nergens last van.
en dan hebben we nog een andere pony die graag achteruit kijkt als er auto's achter de trailer rijden, maar dan heeft ze moeite met haar evenwicht en gaat ze haar gewicht een beetje wisselen van rechts naar links. heel leuk geschommel als je in de auto zit

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 10:05

Ja bij mij ook...nooit iets aan de hand geweest...en ineens paniek in de tent. Maar zo gauw als het schot eruit is of schuin staat is weer rustig...kan ze veel breder gaan staan en blijft ze makkelijker staan.

painthorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:03

Yep, onze merrie precies het zelfde...totaal geen evenwicht meer...doodeng...bleek dus achteraf een foutje van de hoefsmid te zijn

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:09

ehm eindelijk eens iemand gevonden die hetzelfde probleem heeft, precies hetzelfde mijn 13 jarige merrie laat zich gewoon vol tegen het schot vallen zover dat ze nu in totaal een plek van 20 bij 15 heeft op dr kont, al 3 ijzers eraf getrapt, 2 dekens vertrapt 5 kleine wonden heeft, nou hebben wij alles geprobeerd: met buurman zonder buurman, rustig rijden, iets meer tempo rijden ( minder shaken) niets hielp totdat iemand zei: haal dat schot er nou gewoon eens tussenuit, wij dat gedaan ( wel met angst want als ze zich dan laat vallen dan is t helemaal mis) dus wij gaan rijden en hard jonge door de bochten en gewoon helemaal niks meer aan de hand he, ze heeft gewoon die ruimte nodig voor dr benen en dr evenwicht en t zal ook wel grotendeels tussen haar oren zitten. ( want bij deze merrie is t echt etteren, ze doet t zelfs al als we stil staan :S )

groetjes

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 14:25

Idd een bekend verschijnsel: wedstrijdmerrie loopt al jaren zo de trailer in, maar zodra je gaat rijden en bij de eerste bocht komt raakt ze in soort van trance (ogen draaien weg) en ze laat zich met gestrekte benen zo onderuit glijden.

Volgens de DA een evenwichtskwestie, maar wat de achterliggende oorzaak was wist ie niet.

Dit gebeurde steevast in een 2-paards trailer, hoe ze zou zijn in een vrachtwagen of 1/1,5 paards hebben we nooit kunnen uitproberen.
Ze staat nu in de wei haar dagen te slijten.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:49

miisshOrse schreef:
Jep. Ik herken het ook. Mijn paard viel ook opeens constant. Nu is mijn paard licht wat vreems. Dus wij dachten dat ze weer aan het stinkmodder was. Maar heb toen een stukje mee gereden in de trailer, en bleek ze dus vreselijk onstabiel te staan. We hebben haar er een tijdje uit gehouden ( vanwege vallenmet gevolg kreupelheid) toen hebben we haar aan de andere kant van de trailer gezet. Het gaat nu prima. Maar als je haar aan de andere kant zet, gaat ze weer helemaal flippen. Maar ik denk dat het bij jou pony wat anders is als bij die van mij!

ik heb het inderdaad ook gehad aan 1 kant van de trailer; 2 verschillende paarden staan aan de rechterkant enorm te emmeren, 1 is ook helemaal in paniek schuin op het schot gaan hangen. Omdat 2 verschillende paarden aan dezelfde kant problemen hadden zijn wij ervanuit gegaan dat het iets is wat aan de trailer ligt, maar er is niets abnormaals aan de trailer te vinden. nog steeds geen id waar het aan ligt, maar 1 van de 2 paarden is afgemaakt, dus er staan nooit meer 2 paarden in.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 08:24

vaak is het voor paarden juist veel makkelijker als ze minder ruimte hebben en dus veel steun aan het schot en de zijkant van de trailer.

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 08:28

de mijne heeft het ook, die is 11 een en een welsch cob.
als wij met de trailer weggaan dan hoor je ook zo'n getrappel!
heel eng!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 09:48

Mijn paard is 4 jaar geleden op de snelweg in de trailer gevallen Scheve mond .

Sindsdien is het een drama op hem überhaupt in de trailer te krijgen. Áls we hem er dan eindelijk in hebben staan, begint ´ie de trailer te demonteren. Daardoor schommelt dat ding natuurlijk als een gek en dat bevestigd hem weer dat dat ding vreselijk eng is.
Over een paar maanden ga ik verhuizen. (ca. 40 km verderop, dan de stal waar ze nu staan.) De paarden komen dan aan huis te staan.
Ik denk er nu aan, om mijn paard die 40 km naar ons huis óf met de trailer te brengen, maar dan wel voorheen door de DA te laten sederen, óf ik rijd hem er heen (wat ik dan in 2 etappes wil doen Knipoog .)
Ik denk ook dat het een combinatie van claustrofobie en evenwichtsstoornis is. Erg jammer, want ik zou graag vaker met hem aan puzzelritten mee willen doen. Nu gaat dat alleen als het een rit is, die hier in de buurt wordt georganiseerd en waar ik dus naar toe kan rijden.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:02

mijn merrie had dit vroeger ook toen ze jong was. Ook van alles geprobeert, zonder en met schot, met buurman en zonder, tweepaard en anderhalf trailer, en verschillende soorten trailers. Ze ging steevast in iedere bocht onderuit, terwijl haar buurman bleef staan (aan de moeilijke kant, rechts), dus omdraaien, was het ook niet. Ik heb zelfs een keer op weg naar een wedstrijd, mijn paard uitgeladen en ben naar huis gereden, terwijl buurman wel naar wedstrijd ging.
Nou heeft mijn paard toen ze heel jong was en ik haar nog niet had een ongeluk in de trailer gehad (botsing). Dus ik denk dat het daar mee te maken heeft.
De laatste tijd gaat het goed, laden gaat nog steeds niet gemakkelijk maar met veel geduld en rust loopt ze er zo voor je in. Rijden met de trailer gaat perfect..het is zo stil achterin dat ik soms bang ben dat ze er niet meer instaat...

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:18

Lieke kan weer in de trailer,steeda kleine stukjes geprobeerd zonder tussenschot.Gisteren voor het eerst wer op wedstrijd gegaan en gelukkig zonder problemen.
In het vervolg gaat het tussen schot er dus niet meer in.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:09

Dit gebeurt bij paarden die niet verstappen om het evenwicht te hervinden. Bij bochten, maar ook bij remmen bijvoorbeeld. Mijn merrie ging door haar achterhand en onder de buttbar. Als ze dan weer omhoog kwam nam ze de stang mee. De oplossing is: eerst breed vervoeren in een tweepaards. Héél erg langzaam door de bocht en zeker geen twee tegengestelde bochten zomaar achter elkaar (zoals bij een rotonde). Bovendien laat ik het gas niet los, maar geef ik een waarschuwingsremmetje. Op die manier gaat het al gauw beter. Ze is nu in een gewone tweepaards te vervoeren met het schot ertussen. Maar bochten moeten nog steeds heel langzaam. Als je haar voelt verstappen is het goed.