Singelwondjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

siko

Singelwondjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 13:45

De laatste tijd heeft mijn paard last van singelwondjes. (Daar waar de singel zit). Heb al verschillende singels geprobeerd, katoen, leer en neopreen maar steeds weer komen ze terug. Ik behandel ze door ze goed af te spuiten en te wassen met betadine shampoo en later in te smeren met betadine zalf. Zodra het weer dicht is zeg maar (dat het weer zwart wordt, niet meer dat rozige kleur heeft), dan smeer ik er uierzalf op.

Voor het rijden strek ik haar benen zodat hara vel niet dubbel komt te zitten.

Wat vinden jullie? Zijn er nog alternatieven en hoe kan ik voorkomen dat die wondjes nu wegblijven?

Groetjes
Kim

M3isSi3j

Re: Singelwondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 13:50

Ik zou mn paardje een tijdje rust geven tot de plekjes zo genezen zijn dat er ook al haar op zit. Je moet je voorstellen dat zn plekje gevoelig blijft..

Ik zou toch de oorzaak van de wondjes proberen te vinden.. het komt duidelijk niet door het soort singel wat er op zit.. misschien ligt je zadel niet goed (schuift?) waardoor er meer druk op komt te staan?

Veel mensen zweren bij bondjes, naar mijn idee zorgen ze er juist voor dat het paard sneller gaan zweten en een natte huid is gevoeliger dan een droge huid.

Zorg er in ieder geval voor dat je het niet te vaak wast en poest zodat er weer een natuurlijke huidvetlaag opkomt die het plekje beter beschermt en laat een zadelmaker komen!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 16:29

Hoi,

Mijn paard had ze ook, en bij haar helpt alleen een neopreen singel. Nu las ik dat je dat al had geprobeerd, dus dat is voor jouw paard niet echt een optie. Zoals de vorige reactie al vermelde: sommige mensen zweren bij een bontje om de singel. Dat het gaat zweten hoeft geen probleem te zijn, elke singel zweet in meer of mindere mate. Wat wel belangrijk is, is dat je een singelbontje neemt van echte schapenvacht. Die zijn wel duur, daarom grijpen veel mensen naar een imitatiebontje. Bij sommige paarden werkt dat, maar paarden die echt veel last hebben van wondjes zijn het meest gebaat bij een echt stukje schapenvacht.
Eerst de wondjes helemaal goed laten genezen, ook dat er weer haar op komt, en dan maar eens een bontje proberen.

Succes ermee!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 18:47

Bij de vorige pony hielp een imitatiebontje heel goed, dus dat dan even proberen??

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 09:24

Ik heb nu dus een singelbontje van Christ gekocht. Eentje die je helemaal om de singel heen kunt halen. Er waren 2 opties, ook een zeg maar halve, maar het leek mij niet echt dat die rondom beschermd. Ook heb ik meteen een singel erbij gekocht die anatomisch gevormd is, nu maar hopen dat het werkt!!

Groetjes

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 11:56

Hoi Siko, een goede keus een singelbontje van Christ daarmee heb ik goede ervaringen. Alleen zou ik, wanneer de huid geheeld is, niet met uierzalf in de weer gaan. Daarmee verweek je de huid en gaan de haren (bescherming) aan elkaar kleven, dat lijkt mij niet goed. Gewoon goed schoon houden, een vochtige spons erover na het rijden. Succes ermee.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 13:20

Hoi Cil, Dank je wel voor de tip. Dus gewoon goed schoonhouden, afspuiten is dat ook geen probleem?

(Uierzalf na het rijden als herstel-creme kan dat ook niet? Of dan liever iets van betadine zalf o.i.d. ?)

Groetjes

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 13:29

mijn merrie had ook een gevoelige huid.
bij haar hielp alleen de neopreen singel in combinatie met na het rijden gelijk een natte spons op de plek.
dit helpt de huid te harden.
natuurlijk is afspuiten ook goed,als het maar koud en schoon water is.
succes.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 13:33

Toevallig sprak ik net iemand die vertelde mij dat sommige paarden, vooral die wat ronder gebouwd zijn (buik niet de ribbenkast) dat die over het algemeen de singel op 1 plek maar kunnen hebben. Dat wil zeggen dat bijv. bij wat rankere paarden, die niet wordt tegen gehouden door een wat rondere buik.

Pff, lastig uit te leggen maar het klonk wel logisch Knipoog
Dus inderdaad wat hierboven al werd gezegd is het probleem alleen maar te verhelpen met een bontje in dit geval.

Kennen jullie dit fenomeen?

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 14:13

Ik heb een hele "bolle"merrie, maar gelukkig nooit problemen gehad met singel. Wel bij het zadelmak maken van jonge paarden vaak wondjes gezien, een Christbontje bracht dan uitkomst. Probeer het toch eens zonder smeerseltjes als de huid geheeld is zo geef je de haren de kans hun beschermende werking te hebben.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 07:36

Hoi Siko, ik heb ook een fjord met dit probleem dus je bent niet de enige. Onze andere fjord heeft er geen last van.

Het kan de ene keer goed gaan zonder bondje en de andere keer gaat het fout. Meestal rijd ik dan ook buitenritten met een echt lamsvellen bontje (net zoals jij de Christ gekocht hebt!)
Dit is de oplossing. Ook heb ik een anatomisch gevormde singel dat helpt ook al beter (zon BR-singel van leer). Maar bij lange ritten en met zweet en vuil (zand opgespetterd) helpt alleen het bontje nog maar hoor!.
Tja het enige nadeel is dat je het bontje af en toe moet wassen en dat het heeeelll lang duurt voor dat weer droog is...toch maar een tweede aanschaffen?..heb ik wel gedaan.

Succes ermee en ik ben ervan overtuigd dat je de oplossing hebt gevonden !

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:11

Er wordt vaak geadviseerd om een neopreensingel te kopen als je paard schuurplekken van de singel heeft. Mijn paard heeft juist door de neopreensingel gigantische schuurplekken gekregen, niet echt leuk Boos!

wat ik daarna heb gedaan, is een ander gewone singel gebruikt en de singel ietss verder naar achter(bij mijn paard gaat dat makkelijk) en zoals al eerder gezegd is, de voorbenen strekken zodat er geen huidplooien in de weg zitten...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:29

Maar als je nou je paard z'n benen strekt, zodat die huidplooien onder de singel weg zijn, waar blijven ze dan??? Juist, net voor de singel! En daar komen dus ook singelwondjes van.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:05

Idd, dat is mij dus ook opgevallen!

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:21

Needje schreef:
Maar als je nou je paard z'n benen strekt, zodat die huidplooien onder de singel weg zijn, waar blijven ze dan??? Juist, net voor de singel! En daar komen dus ook singelwondjes van.

als je paard nou schuurplekken van de singel krijgt,
en je doet daarna om de schuurplekken te mijden
de singel wat naar achter en de benen strekken zodat de schuurplekken niet onder de singel zitten, dat is juist goed dan toch!! Anders wordt het alleen maaar erger...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:03

De meeste schuurplekken zitten aan de randen van de singel, en niet precies onder de singel.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 07:14

Needje inderdaad, de wondjes vormen zich aan de zijkant van het paard, de rand van de singel. Nu met het Christ bontje gaat het gelukkig stukken beter! Dus een betere tip had ik niet kunnen hebben. Haha!