Buikpijn van vers gras, wat doe je dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Buikpijn van vers gras, wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 21:15

Mijn paard heeft na gisteravond voor het eerst 2 uurtjes op de wei gestaan te hebben, vandaag de middag op de wei gestaan.

Toen ik haar om half 7 binnen zette wilde ze niet al haar eten op eten en leek ze een beetje last van haar buik te hebben: benen optrekken, oren naar achteren, de lichte koliek trekjes zeg maar.Haar buik was ook wat opgezet (vol met gras en gas denk!).

Ik ben wel even rustig een half uurtje gaan rijden omdat me het in dit geval juist goed leek als ze even bewoog.
Ze mestte tijdens het rijden een keer, en daarna in de stal weer. Ze wilde haar krachtvoer nog niet, maar wel wat peen.

Ze was niet heel duidelijk koliekerig, maar ook niet zoals ze normaal is...

Wat kun je in zo'n geval nou het beste doen?

zobras

Re: Buikpijn van vers gras, wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 22:25

Ineens met 2 uur beginnen is ook wel erg veel hoor. Zou niet meer dan een paar dagen met 1/2 uurtje doen, hooguit. En dan langzaam opbouwen. Het zijn namelijk wel de verschijnselen van koliek en daar moet je heel voorzichtig mee om gaan. De ene heeft er nou eenmaal meer last van dan een ander. Vorige paard van mijn zusje had het ook, iets te snel opbouwen en de dierenarts mocht weer komen.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 06:28

Mijn paard reageerde vorig jaar ook zo op het gras (en is helaas daarna ook hoefbevangen geworden). Ik doe dus nu precies wat Eleonoor zegt: beginnen met een halfuurtje en dat heel langzaam opbouwen. Als ze na het gras eten wat koliekerig is, zou ik niet gaan rijden maar bijvoorbeeld een stuk gaan wandelen. Beweging is inderdaad goed. En geen biks of peen geven, maar alleen wat (oud) hooi.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 07:56

Oke, bedankt!

Ik had eerlijk gezegd nooit verwacht dat ze er last van zou krijgen, want dat heeft ze nog nooit gehad.
En andere jaren ging ze vaak in 1x dag en nacht het land op...

Ik wist trouwens ook niet dat ze er al gelijk een hele middag op zouden gaan, toen ik om 6 uur op stal kwam stonden ze erin...

Ik ga in ieder geval nu even voorzichtig doen en haar er maar even opzetten...

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 13:08

Nouvel schreef:
Oke, bedankt!

Ik had eerlijk gezegd nooit verwacht dat ze er last van zou krijgen, want dat heeft ze nog nooit gehad.
En andere jaren ging ze vaak in 1x dag en nacht het land op...

Ik wist trouwens ook niet dat ze er al gelijk een hele middag op zouden gaan, toen ik om 6 uur op stal kwam stonden ze erin...

Ik ga in ieder geval nu even voorzichtig doen en haar er maar even opzetten...

Oberon heeft er ook nooit last van gehad; liep vroeger ook altijd dag en nacht. Vorig jaar dus voor het eerst.
Ik hoop dat ze er vandaag geen last meer van heeft.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 20:26

Gelukkig at ze gisteravond haar krachtvoer alsnog op, verder heeft ze even niks gehad.
En vanmorgen ook alleen haar gewone voer, en dat at ze ook gewoon weer op.

Ik heb maar wel gewoon m'n les gereden, en gelukkig kon ik helemaal niks meer aan haar merken. Ze liep ontzettend fijn!

Daarna maar in de bak gezet met een pluk kuil ipv met haar maatjes in de wei...
Om half 4 mocht ze ook nog even 2 uurtjes de wei in. We doen maar even een paar daagjes voorzichtig!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 20:41

Hmmm, kuil of hooi voeren in een zandbak is ook vragen om koliek.... Dierenartsen raden het niet voor niets af.
Zou echt maar even een paar dagen rustig aan doen en met half uurtje beginnen ipv 2 uur. Zou ook het krachtvoer terugzetten tot half voer en hooi geven.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 20:53

Eleonoor schreef:
Hmmm, kuil of hooi voeren in een zandbak is ook vragen om koliek.... Dierenartsen raden het niet voor niets af.
Zou echt maar even een paar dagen rustig aan doen en met half uurtje beginnen ipv 2 uur. Zou ook het krachtvoer terugzetten tot half voer en hooi geven.

Ze krijgt het in een plastic krat, en het is erg droog kuil.
zo droog dat ik het nog moet weken vanwege haar luchtwegen...
Ik kon haar toch moeilijk helemaal niks geven, terwijl haar maatjes naast haar stonden te grazen...

Ik zal even vragen hoe het vanavond is gegaan, anders doe ik haar morgen inderdaad nog wat korter...

Bedankt!
(voel me al gelijk weer schuldig...)

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 20:54

Sorry Ach gut

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 21:38

Eleonoor schreef:
Sorry Ach gut

geeft niet joh!

alle tips zijn tenslotte welkom! Knipoog

ik wil het alleen altijd zo graag goed doen voor m'n beestje...

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 09:39

Onze paarden gaan ook altijd in een keer de hele dag naar buiten en omdat dat gebeurd zonder aan te kondigen begin ik nu ook al met elke dag een half uurtje gras eten. Want ze mogen pas in mei naar buiten, maar dat doen ze altijd als ik aan het werk ben.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 10:54

Mijn eerste pony had jarenlang nergens last van, en toen was het opeens raak; ernstig hoefbevangen. Of het gras dat jaar en die periode extreem eiwitrijk was? Dat zal dan wel..

Mijn huidige pony is erg gevoelig voor eiwitten (zelfs basisbrok kan ze al niet hebben). Bij haar moet het ook heel langzaam opgebouwd worden. Ze staat nu iedere dag een halfuurtje tot een uurtje in het gras, en steeds iets langer. Volgende maand gaat ze op het land, dat in stukken is afgezet zodat ze niet aan de ketting hoeft, en toch niet teveel binnenkrijgt Lachen

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:13

Paardendrogist verkoopt een soort van graasmuilkorfje. Mocht je paard of pony echt hoefbevangen raken van gras doe dan dit om.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:38

Eleonoor schreef:
Paardendrogist verkoopt een soort van graasmuilkorfje. Mocht je paard of pony echt hoefbevangen raken van gras doe dan dit om.

Heb ik zelf ook nog even overwogen; maar het lijkt me niet echt paardvriendelijk. Ze kunnen met zo'n muilkorf niet met andere paarden spelen, kroelen enzo.