Wat is wijs wat betreft bekappen??????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vallagar

Wat is wijs wat betreft bekappen??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 19:08

Bok(k)(st)ers,

Ik zit met een dilemma met mijn 2 jarige trak. Ze is achter koehakkig (benen dus met de hakken naar elkaar) eigenlijk met name in stand en in gan valt het mi wel mee. Mijn hoefsmid wil er niet te veel aan freubelen onder het mom dat het paard dusdanig snel verandert, lees groeit, dat dat later absoluut wel goed komt.

Anderen daarintegen vinden dat er zo snel mogelijk corrigerend opgetreden moet worden omdat nu de gewrichten nog niet verhard zijn (van kraakbeen -> bot) en dat later corrigeren van de stand, als dat dan nog nodig is...) niet meer kan / moeilijk kan...

Ik wil graag jullie menig hieromtrent...

piggeljay

Re: Wat is wijs wat betreft bekappen??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 20:03

ik zou het niet te snel veranderen maar geleidelijk, het risico is dat als je je paard te snel corriseert er problemen gaan ontstaan in de pezen en spieren waardoor je paard juist kreupel wordt.
als jij in het ziekenhuis komt met een scheven enkel krijg je een beugel om die telkens iets meer bij gesteld wordt in de positie waarin je enkel moet staan ze zetten je enkel nooit direct in de stand waarin hij moet staan omdat je ander met spier scheuringen komt te zitten of je kan helemaal niet meer lopen op die enkel
zo is het ook met de hoef van je paard die moet met bekappen heel langzaam in de juiste stand worden gezet net zo lang tot hij helemaal goed staat

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 20:23

in dit geval zou ik gewoon eens een paar hoefsmeden gaan opbellen en ze telefonisch deze vraag stellen.

als je er tien belt kun je denk ik vrij goed bepalen door hun antwoord wat t beste is voor je dier...
als er nou van de 10 7 zeggen dat je wel moet corrigeren dan weet je dat...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 22:55

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 10:29

Ik denk ook dat je paard al te oud is om nog echt te kunnen corrigeren. Maar dat de koehakkigheid er nog uit groeit, daar geloof ik niet zo in. Zou het ook even aan de da vragen. Hoelang heb je dit paard al?

Vallagar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 13:34

te oud?? ze is en twenter dus net twee geworden en volop in de groei...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 17:36

Ik weet ook niet wat wijsheid is....ideaal zou zijn geweest als dit in de veulentijd al grotendeels opgelost zou zijn geweest. Mail anders eventjes een paar foto's naar www.hoofcare.nl ze geven dan gratis advies (kan wel een paar weken duren) maar die doen eigenlijk alleen maar "probleempaarden" en kunnen (telefonisch) jouw hoefsmid advies geven.