Gedrag Klophengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Up2Date

Gedrag Klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 19:01

Hai!
Ben nieuw hier op bokt, en om maar gelijk een 'discussie' erin te gooien...

Wie heeft ervaring met een klophengst? Ik ben met name benieuwd naar het gedrag hiervan. Zijn ze, zoals de verhalen vertellen, echt baldadiger en 'moeilijker' dan gewone hengsten?

Ik laat misschien een test doen om te kijken hoe het met mijn paard is, die als 'ruin' aan mij verkocht is... Hij is gisteren op een merrie gesprongen, kreeg 'm goed omhoog en er kwam zelfs 'iets' uit... Daarnaast vertoont hij echt hengstengedrag!

Ibbel

Re: Gedrag Klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 19:02

Mijn ruin is dat al 6 jaar. Toch krijgt hij hem moeiteloos omhoog en 'dekt' mijn merries. Ik weet desalniettemin heel zeker dat beide ballen eruit gekomen zijn. Daar was ik nl bij...

Up2Date

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 19:10

Qua gedrag bedoel je, of dat 'ie klophengst is? Bij een klophengst is slechts 1 bal ingedaalt namelijk, dus dat kan jou ruin niet zijn als allebei de ballen eruit zijn gehaald.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 19:38

Ik bedoelde te zeggen dat het feit dat jouw paard hem overeind krijgt en merries bespringt geen reden is te vermoeden dat-ie klophengst is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 19:46

bij mij was het juist de veearts die ermee aan kwam zetten dat m'n pony een klophengst zou zijn.
reden?
mijn pony doet vaak meerdere kleine plasjes....( volgens de veearts is dit territorium afbakening..jaja zal wel, t is geen hond toch?)

laat hem niet erop testen, ik vind t wel prima.
gedrag: onvoorspelbaar, kan overal om lopen gaan stieren, alles kan eng zijn , zet daarbij een hals op en gaat overdreven lopen showen.
maar is daarbij wel te hanteren gelukkig
Haha!
( maar ja dat deed een merrie van mij ook....)

verder worden alle merries in zijn buurt acuut hengstig als hij er is.
hij dekt ook, staat regelmatig met zijn geslachtsdeel tegen zijn buik aan te slaan( maar dat doen andere ruinen ook vaak..)

verder nog dit, een vorig paard van me is volledig gecastreerd beide ballen er echt uit, maar besprong daarna alle merries die hij tegenkwam..

enige echte manier om het te weten is via een test, altijd zal je altijd blijven gissen...

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 20:31

Ik heb er nu twee gehad, beide jonge paarden. De een werd behoorlijk hengst, toen hij al enter was.Hij stond regelmatig recht boven ons. Die is naar emmeloord geweest, daar gecastereerd en nu is hij super braaf. Als anderhalf jarige gecastreerd, nu is hij drie.
Die ander is nu 2, maar heeft absoluut geen hengstenkuren. Onlangs heb ik hem nog gebruikt om mijn merrie hengstig te speuren, dat was al een behoorlijk probleem, hij vertoont bijna geen hengstengedrag. Zolang hij zo braaf blijft wordt hij ook niet gecastreerd.

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 18:22

Ik heb ook een klophengst op stal en wordt hem regelmatig goed beu met zijn irritante gedrag. Ik heb vele hengsten gehad en ook beleerd, maar zo lastig als deze heb ik ze nog niet meegemaakt. Dit is voor mij de eerste klophengst waar ik mee werk.

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 18:26

Op mijn werk staat ook een klophengst en hij is idd een heel moeilijk paard. Hij doet echt alles wat niet mag, ik kan echt gek van hem worden. Bij mijn eigen hengst daalde zijn ene bal pas later in dan de andere. En met later doel ik toch zeker op ruim een half jaar. Ik hoop voor je dat, dat bij die van jou ook zo zal zijn Knipoog .

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 00:00

ellepel schreef:

verder worden alle merries in zijn buurt acuut hengstig als hij er is.
hij dekt ook, staat regelmatig met zijn geslachtsdeel tegen zijn buik aan te slaan( maar dat doen andere ruinen ook vaak..)

Klinkt als mijn ruin Haha! En daarvan weet ik toch echt zeker dat hij ruin is. Merries worden ook hengstig als hij in de buurt is, hij dekt en staat nogal eens te trommelen....
In de omgang is hij echter super braaf, kan wel flink showen als hij wil, en brullen naar andere paarden. Ook is hij behoorlijk dominant naar andere paarden, slaan met de voorbenen terwijl hij zijn dikke speknek opzet etc. Maar je kunt er een klein kind mee wegsturen.

royalsherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:14

grappig wat ik hier lees ik heb dit gedrag met mijn merrie van 9jaar oud. die denkt zelfs een merrie tedekken en ze krijgt ze ook nog hengstig. Ik behandel haar dan ook als hengst en houd er rekening mee op stal en op wedstrijden. grtjs sherry de wanna be hengst

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 20:05

royalsherry schreef:
mijn merrie van 9jaar oud. die denkt zelfs een merrie tedekken en ze krijgt ze ook nog hengstig.

dat vind ik toch wel erg sterk hoor..

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:55

Het gedrag van een echte klophengst is idd vaak (dus niet altijd) extremer dan dat van een normale hengst, ze zijn vaak agressiever, vervelender enz.
Het grote probleem is echter dat er vaak 1 bal in de buikholte zit, en dat is juist het gevaar, doordat de temperatuur te hoog is in de buikholte voor de niet ingedaalde bal. Vaak ontstaat hier een vorm van kanker door en ontstekingen in de buikholte (is dus mogelijkheid)
Dit alles zal je nog niet zo heel snel zien bij een jong dier maar hoe ouder hij wordt hoe groter de problemen kunnen worden en hoe zwaarder de operatie.
Het gebeurd ook regelmatig dat men denkt een ruin te kopen en dat de vorige eigenaar het dier heeft laten castreren, maar die vertelt er dan niet bij dat ze maar 1 bal hebben weggehaald.....
Plus dat klophengsten ook gewoon vruchtbaar kunnen zijn Knipoog

ellepel-->>
Hengsten doen idd net als honden afbakenen door middel van kleinere plasjes, moet je die van mij zien, als die losloopt gaat hij alle hoopjes en luchtjes van andere paarden af en plast of poept hij daaroverheen. Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:53

hahaha ja dat doet de mijne dus ook.
wel makkelijk in de wei, zijn poepjes liggen ook allemaal op 1 bultje.

Haha!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:09

ellepel schreef:
hahaha ja dat doet de mijne dus ook.
wel makkelijk in de wei, zijn poepjes liggen ook allemaal op 1 bultje.

Haha!

Ja niet alleen in de wei of paddock...... in zijn stal dus ook Clown

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:15

De meeste verhalen van gevaarlijke klophengsten ontstaan door mensen die een klophengst als ruin kopen en deze ook als ruin behandelen. En dat gaat dan dus niet goed. Onze ervaring is dat de 'klophengsten' die gewoon een hengstenopvoeding krijgen (dus gelijk een mep of trap als ze opstandig zijn en dan pas lieve woordjes) nooit meer problemen geven dan de volle hengsten.