Paard schopt zich zelf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Paard schopt zich zelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 17:51

Ik plaats dit topic voor een vriendin van me.

Haar merrie trapt zichzelf met dr voorbenen tegen dr hoofd als we door het water rijden. Meestal valt het wel mee, maar laatst had ze zich zo getrapt dat ze 2 schaafwonden op dr kaak had van ieder ongeveer 2 cm breed en 10 cm lang.

Zelf komt het niet in dr hoofd op dat ze dr hoofd gewoon iets hoger moet houden, en dr met de teugels omhoog houden lukt ook niet (gaat ze heel erg hangen en trekken).

Wat zou kunne helpen? (en niet bijzetteugeltjes enzo komen, dat is geen oplossing voor dit paard)

Bedankt!

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Paard schopt zich zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 18:03

bandages omdoen? ze worden wel nat en vies maar het voorkomt toch wel grote wonden. Draagt ze trouwens hoefijzers? Die kunnen ook nog wel eens 'schade' aanrichten.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Paard schopt zich zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 18:04

dit is wel een goeie zeg... ik zou t eerlijk gezegd niet weten maar ben wel benieuwd naar de oplossingen... duzz kom maar op met de adviesen Tong uitsteken

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Paard schopt zich zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 18:06

lotteke schreef:
bandages omdoen? ze worden wel nat en vies maar het voorkomt toch wel grote wonden.


Volgens mij mag je niet eens bandages omdoen als je naar buiten gaat... het kan los raken, zand kan er makkelijk tussen komen en het kan afzakken... lijkt me geen goed idee en hoe moet t dan precies helpen dan?

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Paard schopt zich zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 18:14

Nou ja goed, je zei het zelf al geen hulpteugels. Dus je zult of een manier moeten vinden om toch dat hoofd omhoog te halen, of het hoofd/benen beschermen. Het is niet ideaal inderdaad om bandages om te doen buiten, maar een paard van een vriendin van mij wil nog wel eens lomp doen met zn benen buiten en die krijgt dan ook regelmatig bandages om. Met losraken valt het trouwens wel mee, ze doet het nou al zon 2 jaar en ze zijn nog nooit losgeraakt buiten.
Wat je ook kan doen is van te voren voor je het water in gaat de bandages omdoen en ze erna afhalen.
En we hadden een tijdje geleden een shet met een wondje op zijn hoofd, hij krabde eraan wat natuurlijk niet de bedoeling was, en een shet met zon hondenkap op zn hoofd is natuurlijk niet echt handig Tong uitsteken, daarom smeerde we er 2/3 keer per dag een laag vaseline rond.(wond was dicht, en uienzalf werkt ook) Ze kunnen het er niet aflikken en zodra ze krabben is het glad en vettig en heb je dus minder kans op beschadigingen.

kapje
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-11-04

Re: Paard schopt zich zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 18:25

Ik zou geen bandages omdoen in het water. Peesbeschermers kunnen sowieso altijd. Alleen ik snap het niet helemaal, als ie met zijn hoeven tegen zn hoofd aanschopt, wat helpen peesbeschermers/bandages dan?

Ik zou gewoon wat minder diep het water inrijden. Of doet ie t ook als je maar een klein stukje gaat? Anders miss wat langere teugel geven.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Paard schopt zich zelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 19:46

zowiezo al met losse teugels, en pees beschermers heeft ze al om.
ook als je gewoon aan het rijden bent biuten vind ze het heerlijk om dr hoofd laag te dragen.
Ze heeft geen ijzers en wordt natuurlijk bekapt. en ze doet het ook als ze door een klein laagje warter loopt.
je zou verwachten dat ze het wel afzou leren nadat het pijn heeft gedaan maar dat is het dus niet :S

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Paard schopt zich zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 19:52

misschien gemeen hoor, maar een tikje met de zweep tegen haar hals dan?
misschien schrikt ze dan?
mijn pony had die neiging ook wel, maar doordat ik dus resoluut hem een tik gaf( niet hard hoor)
is hij daar dus wel mee opgehouden....

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Paard schopt zich zelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 19:56

zou kunnen... denk alleen dat die knol er niet tegen kan. Die heeft volgens mij nog nooit een zweep gezien :S
Als ik er naast rij en ik geef mijn paard een tik als die vervelend is gaat zij ongeveer aan de kletter. Maar als ze er aan gewend is zou het kunne helpen idd!

Ibbel

Berichten: 49155
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard schopt zich zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 19:57

Niet meer door het water rijden???

Gewoon het paard goed opgericht aan de teugel rijden. Tenzij het een Hackney is lijkt het me stug dat ze in een normale dressuur hoofd-halshouding (dus niet voorwaarts neerwaarts) met haar voorbenen haar hoofd kan raken.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Paard schopt zich zelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 08:45

Ibbel schreef:
Niet meer door het water rijden???

Gewoon het paard goed opgericht aan de teugel rijden. Tenzij het een Hackney is lijkt het me stug dat ze in een normale dressuur hoofd-halshouding (dus niet voorwaarts neerwaarts) met haar voorbenen haar hoofd kan raken.



paard is niet dressurmatig gereden maar western.

Dus jou mening is dat je een paard buiten als zij zich ontspand goed opgericht aan de teugel moet rijden?

Hoe kan je dan in godsnaam een buitenritje ontspannen houden?

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Paard schopt zich zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 08:54

Wat Ibbel volgens mij alleen maar wil zeggen is dat een paard de benen wel heel hoog moet optillen wil het zichzelf in een normale dressuurhouding tegen het hoofd schoppen. Het lijkt mij zelf meer ontspannen, ook voor het paard, om voor de tijd dat je in het water loopt je paard iets hoger richt, dan dat hij zichzelf wonden schopt.

Ibbel

Berichten: 49155
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard schopt zich zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 19:58

Precies. Het is natuurlijk heel fijn om je paard alle vrijheid van haar hoofd te geven (ik rijd zelf trouwens ook Western). Maar als dat betekent dat ze zichzelf wonden bezorgt lijkt het mij fijner voor het paard dat je haar aan even aan de teugel rijdt (op de gewone Engelse dressuurmanier) dan dat je haar toestaat zichzelf open te halen.