Sinds vrijdag loopt Sparkling ernstig kreupel. Vrijdagmiddag is zij uitgegleden op de stenen en hierbij is haar ijzer los gaan zitten. Later op de dag is zij het ijzer verloren. Meteen na de glijer liep Spark slecht, toen het ijzer eraf lag, werd dit meteen erger. Zodra Sparkling een ijzer verliest, loopt ze slecht doordat ze op haar straal loopt dan. Zaterdag is de smid daarom meteen even geweest om het ijzer erop te slaan, maar helaas liep Spark niks beter. Ze had een ietwat dikke knie en haar hele been was warm. Er waren stukjes bij dat ze redelijk liep en stukjes dat ze praktisch op drie benen liep.
Vanaf zondag zijn wij gaan wandelen met haar. Drie keer op een dag een minuut of 20 en daarbij drie keer minstens 10 minuten het been afspuiten. We dachten namelijk aan een overstrekte knie, alles wees hierop. Maandag zijn we echter gestopt met wandelen, het meisje had teveel pijn in haar lichaam en kon het echt niet opbrengen. Dinsdag kwam ik op stal en toen hing Spark haar ijzer aan haar stal. Ik belde naar Nicky (eigenaresse) of zij hiervan wist, maar dat was niet het geval. Zie wist alleen dat de hoefsmid op verzoek van Marian (eigenaresse van de manege, ze begeleid Nicky bij de training met Sparkling) nog eens naar Spark gekeken had. Nicky heeft vanmorgen de hoefsmid gebeld (kon niet eerder) en ik kreeg het volgende gemeeld:
Hoi Lin,
Ik had gister ook geen tijd meer om Ed even te bellen dus heb ik het vanmorgen maar even gedaan. Ik denk.......dat we onwijs veel geluk hebben. Ed heeft een behoorlijke hoefzweer gevonden. Hij vroeg of het ijzer er in 1x af is gegaan of in 2x. Nou 2x, want hij zat los toen we haar in de paddock hadden gezet en was er daarna af. En ze liep ook niet constant kreupel, hè? Hij heeft onder het ijzer een zweer gevonden. Toen hij ging snijden kwam er i.p.v. gele derrie, pikzwarte derrie uit! Ed heeft lang niet alles eruit gekregen dus vandaar dat het ijzer er nog niet onder zit. Het is een fikse ontsteking die er eerst uit moet.
Sinds Ed er dus gister een deel van de ontsteking uit heeft gehaald, loopt Spark iets beter. Ze kan daarentegen niet op het been staan (als ik haar andere voorbeen optil bijvoorbeeld) en ze loopt stukken vreselijk moeilijk. Zachte bodem gaat beter dan harde bodem. De zweer zit linksvoor. Het is zo zielig, ze is helemaal ziek en is totaal niet meer het vrolijke, jonge paardje (ze is 5 en altijd vrolijk en speels) dat ze was. Nou snap ik ook wel dat dat weer goed komt, maar heeft iemand hier ervaring mee? Tips en trucs? Wie weet hoe we het paard een beetje kunnen helpen, behalve de tips van de hoefsmid over het oplossen van de ontsteking? Moet ze bijvoorbeeld wel of niet wandelen, wel of niet het warme been afspuiten, beter op harde of op zachte bodem, hoelang gaat dit ongeveer duren, enz.
Alle reacties (vooral ervaringen) zijn welkom! Alvast bedankt!