Veel mesten en diarree met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Patty83
Berichten: 139
Geregistreerd: 27-01-09

Veel mesten en diarree met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 11:36

Mijn paard mest tijdens het rijden enorm veel. In het begin is dit nog normale mest, maar hoe vaker hij mest hoe slapper het natuurlijk wordt. Tot je op het laatst het water hoort klotsen ;(
Hij doet dit enkel met rijden. Op stal is er niets aan de hand, maar ook met bijvoorbeeld longeren mest hij niet overdreven vaak.

Paard pakt snel spanning, maar ook wanneer hij geen spanning vertoont blijft hij zo veel en dun mesten. Met buitenrijden, wat hij heel spannend vindt, mest hij bijna helemaal niet.

Paard is helemaal nagekeken (ivm andere blessure) bloedwaardes ed zijn prima.
DA zegt dat ik me er geen zorgen over moet maken, dat het weinig kwaad kan.
Ik voel me er zelf nog steeds niet prettig bij. En met rijden krijg je hierdoor ook problemen op andere punten. Tijdens de 'mesthoudingen' met rijden kan hij op die momenten zijn rug niet netjes bollen en ontspannen, waardoor hij ook weer wat stug wordt in de hand.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen, en zo ja, hebben jullie dit opgelost gekregen?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Veel mesten en diarree met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:42

Het lijkt mij toch ook dat het met stress / spanning te maken heeft en heeft ie dat binnen meer omdat ie bijvoorbeeld oefeningen moeilijk vindt dan tijdens een buitenrit. Goed dat je DA ernaar gekeken heeft om stress als gevolg van pijn uit te sluiten.
Hoe lang heb je je paard al? Misschien gaat het na verloop van tijd over. Of mss kun je rustgevende kruiden proberen.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Veel mesten en diarree met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:46

Ik denk ook dat het te maken heeft met stress tijdens het rijden. Door pijn of ongemakken.

Marij120462
Berichten: 570
Geregistreerd: 29-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:49

Mijn Tinker doet dat ook. Als we buiten gaan rijden (en als we dan alleen gaan helemaal) dan poept ze eerst normaal en gaande de rit wordt het dunner. Ik heb me hier nooit druk over gemaakt want het zijn gewoon spanningen en ik denk dat het tzt vanzelf overgaat. Mijn tinker lijkt uiterlijk heel cool maar is eigenlijk gewoon een binnenvettertje :)
Ik zou er niets aan doen als ik jou was. Als je zelf bang bent van de tandarts en je poept dan een keer wat dunner ga je ook niet naar de dokter *D

Patty83
Berichten: 139
Geregistreerd: 27-01-09

Re: Veel mesten en diarree met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 12:05

Bedankt voor jullie reactie.

Ik heb het paard inmiddels ruim 3 jaar. Stress als gevolg van pijn lijkt mij uitgesloten, mede ook door de testen in het bos. Daar zit ik er 2 keer zolang op als in de bak, dus als het door het rijden / mijn gewicht zou komen moet het zich daar toch ook laten zien. In het bos heb ik hem ook getest met wat dressuurmatige oefeningen, beetje sluiten en verruimen etc. ook toen geen extra mesten.
Andersom heb ik het ook getest door in de bak alleen met een lange teugel rondjes te rijden, maar ook dan heel veel mesten en diarree.

Mesten door spanning zou zich toch juist in het bos moeten laten zien, aangezien hij dat duidelijk heel spannend vindt.
Het gaat helaas niet om een keertje wat dunner mesten, maar structureel en héél veel mesten..

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Veel mesten en diarree met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:15

Het kan wel zijn dat hij pijnlijke ervaringen heeft gehad in de bak waardoor de bak voor hem een stresssituatie is. Zou je kunnen testen door hem dressuurmatig ergens anders eens een tijdje te rijden.
Bos is weer iets compleet anders ik zou dan echt gaan voor een andere bak.

Patty83
Berichten: 139
Geregistreerd: 27-01-09

Re: Veel mesten en diarree met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 12:37

Wilawander, bedankt voor je reactie. Op onze accomodatie hebben we 4 rijbanen (2 binnen en 2 buiten), het is in de ene rijbaan niet erger als in een andere. Ook les ik sinds kort op een andere accomodatie (wel bij mijn vaste instructrice). We zijn hier nu pas 4 keer geweest, maar toen was het helaas ook niet minder. Hier heeft hij wel meer spanning als thuis.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Re: Veel mesten en diarree met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:15

mijn paard heeft er ook een handje van vooral met rijden in de bak..maar ik moet zeggen nu hij alleen maar hooi krijgt is het aanzienlijk minder..voorheen kreeg hij kuil..en met een buitenrit mesten hij ook vaak maar ook dat is aanzienlijk minder geworden..ik weet niet wat hij voor voer krijg maar misschien is daar de oorzaak te vinden?

Patty83
Berichten: 139
Geregistreerd: 27-01-09

Re: Veel mesten en diarree met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 15:35

Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht. Hij krijgt kuilgras omdat hij van droog hooi gaat hoesten, beetje kiezen tussen 2 kwaden dus om dat te veranderen. Verder krijgt hij per dag 1 kilo biks, en na het rijden nog een schep muesli en wat wortels.
Ik dacht echter dat als het aan het voer zou liggen hij ook dunne mest op stal zou moeten hebben?
Hoe was dit bij jouw paard?

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:55

mijn paard is sowieso een smeerkees op stal en zeker met kuil..nu met hooi is hij een stuk schoner omdat zijn mest ook iets droger is en hij ook minder gassig..je zou kunnen proberen om je hooi nat te maken voor dat je het geeft..zodat de stof er uit is..die van mij krijg helemaal geen biks en geen wortels alleen 1 schep muesli na het rijden en onbeperkt hooi..maar hij wordt nu ook meer recreatief gereden ivm artrose..

het laatste beetje poep wat ze nog hebben nadat ze al de "goeie hopen" eruit hebben gegooit is altijd wat dun..ik zei altijd maar dat het beter eruit kan gaan dan dat het blijf zitten dan werken die darmen teminsten lekker door :P ..had bij mijn paard ook niet echt het gevoel dat het spanning was maar het verbeterder aanzienlijk door over te gaan op hooi

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Veel mesten en diarree met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 19:49

Ja, ik kan ook alleen maar bedenken de wortels eens weg te laten. En niks anders geven dan zn gewone voer en dan kijken wat r gebeurt. Op stal. Tja, daar sta je natuurlijk ook niet de hele dag bij. Dus in hoeverre je dan ziet of zijn mest de hele dag gewoon is...

Patty83
Berichten: 139
Geregistreerd: 27-01-09

Re: Veel mesten en diarree met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 10:53

@Mvermeulen, je hebt gelijk hoor, het kan er beter uitkomen :)
Ga toch eens proberen om de wortels weg te laten, misschien dat het iets helpt. Nat hooi kreeg hij vroeger ook, maar is nu helaas niet meer mogelijk op de stal waar ik sta.
Op stal zie ik dat de mest goed is omdat er normale mesthopen met ballen liggen, en geen 'koeienflatsen'.
Merci voor het meedenken!