hengst kalmeren

Moderators: petraaken, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

vhnele

hengst kalmeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-05 23:12

Mijn hengst staat samen op de weide bij een andere hengst. Tot vorig jaar ging dit zeer goed en speelden ze enkel maar nu (hij is nu 5 geworden) vechten ze enorm met vaak wonden tot gevolg. Zou ik ze iets kunnen geven/doen waardoor ze minder vechtlustig zouden zijn?

straycat

Re: hengst kalmeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 23:51

Waarom iets geven.. zou niet weten wat..
Hij blijft toch hengst..of je castreert hem zodat ie met soortgenootjes de wei op kan of je zet ze apart..

Rock and roll baby!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 07:23

kun je inderdaad niks aan doen, of je castreerd hem of je zet hem apart.

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 09:07

heel onverstandig om twee hengsten samen op wei te zetten van die leeftijd.
de ene hengst zal met de andere gaan vechten om de rangorde.
en daar komen echt zware verwondingen uit.
als je ze allebei hengst wil laten uitelkaar halen of allebei ruinen

http://www.aok-ranch.nl - Er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan, is de tijd van gaan gekomen wordt het tijd om weer verder te gaan
Live like you were dying song by: Tim McGraw

Prulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:37

Castreren of apart zetten

Het leven is mooi zolang je tenminste één paard hebt om voor te mogen zorgen

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 14:10

Afgekoelde rozebottelthee door het water doen werkt kalmerend, maar of dat hier helpt is de vraag...

vhnele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 21:39

piggeljay schreef:
heel onverstandig om twee hengsten samen op wei te zetten van die leeftijd.
de ene hengst zal met de andere gaan vechten om de rangorde.
en daar komen echt zware verwondingen uit.
als je ze allebei hengst wil laten uitelkaar halen of allebei ruinen

Ze staan al bijna heel zijn leven samen (dus al 5 jaar). De andere hengst heeft zelf ook tot zijn 6 jaar bij een andere hengst gestaan maar die hengst is toen verhuisd. (dus tot mijn hengst 2 werd stonden ze daarmet 3 hengsten samen). Tot voor deze winter geen enkel probleem, de rangorde was duidelijk maar nu wordt mijn hengst dus een beetje te bazig.
Er vertelde mij iemand dat hop in het eten doen kan helpen om ze het iets rustiger aan te laten doen tot de nieuwe rangorde is vastgesteld?
Castreren heb ik ook aan gedacht maar de eigenaars van de oudere hengst laten hun hengst zeker niet tot ruin maken dus heeft het dan wel zin? Het probleem is ook vooral mijn hengst. De oudere hengst biedt wel verzet maar is geen boelzoeker. Maar zelfs als ik mijn hengst castreer dan duurt het nog wel enkel weken (iemand zij tot 2 maand) voor die van mij rustiger wordt wat doe ik dan in die tussentijd?
Het is een zeer aangename weide, met rijpiste en stal en ik zou er zeer graag kunnen blijven.
Die rozenbottel kan ik al proberen, drink ik zelf ook iedere morgen. Ik dacht dat ik er wakker van werd maar blijkbaar loop ik daardoor zo te suffen.

liesbethb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 21:54

Hoi,

ik heb zelf ook hengsten , maar ik denk zelf dat je er niets tegen kan doen.
Het gaat wel weer over.. het komt omdat het nu voorjaar is en dan spelen de hormonen weer meer op, waardoor ze concurrentiedrift krijgen. maar dat ebt weer weg ook.. ik denk dat afwisseling het enige is wat je ertegen kan doen... zorg dat hij iets anders aan zijn hoofd heeft, als hij dan de wei weer in mag is hij blij dat hij lekker wat kan eten..

Of staan er misschien ook merries in de buurt? want dat veranderd de zaak wel.. in dat geval zal het niet minder worden.. maar hengsten onderling is opzich geen probleem.. ze zullen wel vechten maar 1 zal toch op een gegeven moment opgeven. Alleen zijn hengsten nogal zeker van zichzelf.. dus snel zal het niet gebeuren.

Ik laat ze altijd maar, vroeg of laat is de rangorde weer in harmonie...

Succes Liesbeth

Foto's van mijn Lusitano! Lachen
http://www.mijnalbum.nl/Album=KBYQNK6X

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie