Schilfers op de huid + poederachtige korstjes.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chantalmelle

Schilfers op de huid + poederachtige korstjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 10:18

Vanmorgen zag ik dat mijn friese paard veel schilfers op zijn huid had. Ook zitten er witte korstjes. Als je die wegkrabt is het een beetje poederachtig. Ook gaan er dan wat haartjes mee. Het zit over zijn hele lichaam. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en wat kan ik er aan doen?

ellepel

Re: Schilfers op de huid + poederachtige korstjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:46

komt misschien gewoon van het verharen?

je ziet dit op het moment heel veel, er worden hier op bokt ook ontzettend veel topics over aangemaakt.

het kan een schimmel zijn, deze hoeft niet perse besmettelijk te zijn, maar als je twijfeld dan een flesje imaverol halen en het paard daarmee wassen.

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:03

Ik denk dat ze een soort schurft heeft. Heeft mijn verzorg fries ook. Laat de va komen en die schrijft dan een emulsie voor waar je ze mee moet wassen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:32

ik denk zelf oo kdat het een soort van schimmel of schurft is.. als ik jouw was zou i kff de DA laten kijken, zodat je 100% zekerheid hebt van wat t is en hoe je het moet behandelen

nightfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:18

hallo, mijn fries heeft ook deze zelfde schilfertjes gehad, maar veel friezen hebben een drogere huid, ik heb zelf de eerste keer de da erbij gehad en een kei duur middeltje gehad maar dat werkte niet eens supergoed. Er zijn verschillende opties, aller eerst natuurlijk zoveel mogelijk (elke dag) poetsen, er echt aandacht aanbesteden, daarnaast kun je scheren, maar ik zelf vind dit zonder, er komt een ruwe vacht terug, maar je kunt ook heel goed je paard helemaal of alleen de plekken goed en dagelijks insmeren met bodylotion of cremespoeling als het maar vettig is, het gaat er namelijk om dat de huid vettig word en geen schilvertjes meer afgeeft! bij mn fries werkt de bodylotion behoorlijk goed, je ziet niet meteen resultaat maar naar een aantal keren wel, en je hoeft ook niet kei dure lotion aante schaffen.

succes ermee

Prulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:30

Heb dit ook gehad bij mijn vorige paard. Iemand noemde het toen: "verhoorning van de huid". Nou is hoorn als het droog is ook poederachting dus ik vond dit wel aannemelijk klinken.
Ik heb er toen acedermzalf (o.a. voor verhoorning, staat ook op de verpakking) op gesmeerd en alles is toen goedgekomen.
Ik smeer trouwens voor bijna alles wat met wondjes te maken heeft deze zalf erop. Goed spul en niet zo duur. En baat het niet, nou, schaden doet het ook niet. Het is een hele zachte zalf.
Succes