koker shetlander schoonmaken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lolleke

koker shetlander schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 09:43

hoi!

Ik "werk" op een kinderboerderij. Hier hebben we ook 2 shetlanders staan. Een hiervan is een ruin. Laatst was zijn koker en alles eromheen en erin helemaal vies (hij is flink in de rui dus ook veel haar) Nou is er wel wat te vinden over het wassen van kokers, maar meestal gaat dit over paarden wat groter dan een shetlander...
Nou hebben we alles een beetje losgeweekt en zo ver mogelijk schoongemaakt aan de buitenkant, maar niet veel verder. Ben namelijk bang dat dit verkeerd gaat.
Vandaar de vraag, hoe vaak doen jullie het en hoe? Want om met je hand er helemaal in te gaan (staat ook ergens beschreven op internet) vind ik erg rigoreus bij een shetlander Rolleyes

gina2003

Re: koker shetlander schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:44

Ik doe altijd handschoentjes aan, en ga met een beetje water met Biotex met mijn vinger de koker in, en haal het ergste daar weg.
Nu is mijn shetlander wel erg makkelijk hoor, want daarna spoel ik het nog zachtjes met de tuinslang schoon.

Hij laat ook vaak zijn piemel eruit hangen, als hij ontspannen is, en dan haal ik altijd de vieze plekjes weg, gewoon met mijn hannde, ben niet vies van hem en was daarna mijn handen gewoon.
Gewoon de velletjes eraf halen en soms zit er van die bruin/rode prut, wat ook veel in de koker zit, en dat haal ik dan wel weg met een handschoentje.

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:12

Tja het is onsmakelijk maar schoonmaken hoord er eenmaal bij haha!
Ik denk dat het toch vrijwel het zelfde werkt gewoon beetje aanpassen aan de grote van de pony!

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 17:02

ok thnx...zal het eens gaan proberen!

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 21:58

Tja in het wild levende paarden krijgen zeker ook geregeld de schoonmaakster langs.
Vraag maar eens aan een goede veearts wanneer en om welke reden een koker wordt schoongemaakt.
Dekhengsten hun penis worden schoongemaakt, de koker blijf je vanaf , en voor de rest hoor je er helemaal niet aan te zitten.
Lijkt me namelijk een soort hobby te worden, het dagelijks bij de poetsbeurt terugkerend fenomeen.
En aan velletjes en ander ongeregeld wat er zit kom je ook niet.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:26

Het is ook niet de bedoeling dat je dit dagelijks doet!

Een paar keer per jaar of zo is genoeg hoor!
In mijn pony heeft er totaal geen problemen mee hoor!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 18:20

hier zat ik dus ook een beetje mee. ik piel ook wel eens de "korstjes" van de piep van mijn hengstjes en ruintje eraf, maar nu is die van mijn enterhengstje ook heel vies. nu zat ik er over te denken om schoon te maken, maar inderdaad..dit geburd in de natuur ook niet, dus vandaar dat ik nog twijfel om te doen.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 18:21

we wilden onze dekehngst ook doen dan maar die heeft al een schone Bloos

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 08:53

Citaat:
Tja in het wild levende paarden krijgen zeker ook geregeld de schoonmaakster langs.
Vraag maar eens aan een goede veearts wanneer en om welke reden een koker wordt schoongemaakt.
Dekhengsten hun penis worden schoongemaakt, de koker blijf je vanaf , en voor de rest hoor je er helemaal niet aan te zitten.
Lijkt me namelijk een soort hobby te worden, het dagelijks bij de poetsbeurt terugkerend fenomeen.
En aan velletjes en ander ongeregeld wat er zit kom je ook niet.

Ja idd, maar in de natuur srpingt iedere zich zelf respecterende hengst toch wel een keertje op een merrie.

En ik doe het ook niet dagelijks bij iedere poetsbeurt. Maar als ik er plukken haar van 4 cm lang uithaal dan ga ik me toch afvragen of er niet eens wat moet gaan gebeuren. En in het wild worden ze wel degelijk "gepoetst" op het moment dat ze op een merrie springen.

En het is geen twijfel of ik het wel doe of niet, het moet gewoon gebeuren want het ziet er naar uit dat als t nog ff blijft zitten dat het gaat ontsteken. Maar het gaat mij meer om het feit dat ik het ook rigoreus vind om in die koker te gaan zitten wroeten. Vandaar de vraag naar wat jullie doen.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:18

Een merrie maak je toch ook niet schoon, die krijgt tijdens de weidegang ook nog wel eens wat klanten langs.
Vraag het nou gewoon eens aan de veearts en je zal zien dat je het advies krijgt er af te blijven.
Dieren en mensen hebben namelijk op dat soort plekken 'goede bacterien' en door het schoonmaken haal je dat dus weg.
Met juist alle gevolgen voor mogelijke infecties.
Valt me toch altijd al op dat mensen graag in alle gaatjes en openingen wil wriemelen, prima zolang je het in dit geval maar niet bij de paarden doet.

( onze hengst heeft er een heel oerwoud aan stro opgeplakt zitten *LOL* , veearts vind hem er prachtig uitzien )

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 18:37

Normaal maak ik de koker ook eigenlijk nooit schoon maar een paar weken geleden had mijn ruin van dat zwarte smeer op zijn buik en benen. Veel meer dan normaal dus.
Toen heb ik zijn koker (en inhoud Bloos ) toch maar even een tijdje goed schoongehouden en inmiddels hoef ik er niets meer aan te doen en ziet het er allemaal weer netjes uit. Even ingrijpen soms lijkt me toch beter dan alles maar te laten etteren. En hij heeft nergens last van, dus kwaad kan het echt niet. (volgens mij vond hij het zelfs wel fijn, haha Knipoog )

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 00:39

Toen ik nog een merrie had maakte ik haar achterkant echt wel schoon moet ik zeggen. Niet aan de binnenkant natuurlijk maar wel afsponsen, net als haar tepels.

Bij mijn ruin heb ik het nog niet gedaan maar ik zag van de week wel dat hij ipv roze nu echt zwart er uit ziet, lijkt wel of er kleine wratjes opzitten ofzo, moet hem toch een beetje schoon gaan maken om te zien of het ook echt wratjes zijn.
Zijn hoofd (dagelijks) poetsen heeft meer mijn voorkeur hoor.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 07:44

wij hadden hier laatst ook een duscussie over. het schijnt dat hengstenboeren het wel doen. ik denk dat ik het sowieso binnenkort even bij mijn ruin en hengsten ga doen. baat het niet dan schaad het niet, hoop ik

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 07:45

....ooooowww, ik heb het vorige week gedaan..ik vond het echt zo vies!!!!..maar goed, het paardje stond heel erg te zwiepen met zn staart en te schoppen naar zn gevalletje..dus ik heb de dierenarts opgebeld en gevraagd hoe ik dit het beste kon doen..lauw water, nieuwe spons(aan gebruikte zit misschien toch nog wat sop ofzo?)...van die chirurgen handschoentjes aan(of kijk ff in je ehbo koffer, zitten ook van die handschoentjes)....en beginnen maar..oefffff, stinken!!!!..niet te geloven..kwamen allemaal bonken uit..maar ondertussen vond meneer het zo lekker dat ie hem ook gelijk liet wapperen Haha! ..maar goed...al met al, toch een half uur bezig geweest..maar hij heeft weer een fris piemeltje hangen Knipoog..
en geen geschop en gehannes meer, dus het heeft geholpen!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 07:52

beterz...ik heb wel eens gelezen hoe het moest, gewoon dat ding uit die vieze koker trekken. haha, die piemel is niet zo vies, maar die koker!!! klopt het oo kdat je het beste met babyspul kan schoonmaken?

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 06:56

..dat zou ik niet doen...en je moet ook niet zn piemel eruit trekken hoor!..als je de koker schoonmaakt heb je de meeste rommel al..gewoon lekker met de spons en veel lauw water tekeer gaan en dan komt het helemaal goed