Paard met bloedende neus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tiggeriedoo

Paard met bloedende neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 08:48

Of het op medisch hoort of hier...kweetniet.

Aangezien ik er geen ervaring mee heb, zou ik graag ervaringen/meningen e.d. over dit onderwerp lezen.

Mijn paardje heeft regelmatig een rode binnenkant van de neus. Zeg maar als je voor haar staat, de rechterkant van de neusgaten. Die is lekker roze, echter als ze aan het werk is, is ie vaak wat rood.

Als je je vinger er overheen haalt is je vinger rood; conclusie...bloed.

Het trekt vrijwel direct na arbeid weer weg. En het loopt er niet uit. Alles wat eruitloopt is doorzichtig.

Ik ben dit weekend voor het eerst op een buitenrit geweest, en mijn stalgenote attendeerde me erop dat haar neusje weer rood was. Volgens mij komt het puur door de inspanning en het enthousiasme. Want ze was behoorlijk voorwaarts en die oortjes erop!

Iemand ervaring hiermee?? Als het eruit loopt bel ik direct de dierenarts, maar ik vind dit persoonlijk niet zo schokkend. Wellicht zie ik het verkeerd en hoor ik het graag!

Thanx

MarchaL

Re: Paard met bloedende neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:09

Citaat:
Iemand ervaring hiermee?? Als het eruit loopt bel ik direct de dierenarts, maar ik vind dit persoonlijk niet zo schokkend. Wellicht zie ik het verkeerd en hoor ik het graag!

Ik zou sowieso even met een veearts overleggen. Je kunt natuurlijk altijd even bellen om advies te vragen, vaak kunnen ze je telefonisch ook al het een en ander vertellen.

Dat de neusslijmvliezen donkerder/roder worden bij arbeid is normaal, bloed is niet normaal.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:18

Ik heb dat met mijn paard ook wel eens. En dan met name als het erg warm weer is en ik ga met hem aan de gang. Hij heeft het overigens ook op stal. Zeker als er grote weersveranderingen zijn.
Ik heb het er met de DA over gehad en hij zei dat het een haarvaatje was wat gesprongen was.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:15

Je kan het zelf het beste inschatten hoe vaak zij het heeft en hoe erg en wat je hebt gedaan. Toen het weer beter werd zijn mensen op ons op stal ook enthousiast buiten gaan rijden en is een enkele ook met een bloedneus terug gekomen, maar die heeft zich dan ook flink uitgeleefd in het bos. Denk dat als je er zelf een reden voor kan verzinnen, er niet echt een probleem is, maar alles moet wel een oorzaak hebben, zeker als het vaker gebeurt. Denk ik dan

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:53

Hey,

Je moet echt even de DA bellen/laten kijken. Want een vaatje gesprongen is niet zo erg maar als het vaker terugkomt kunnen er wel dingen aan de hand zijn zoals een ontsteking ofzo. Suc6!

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 18:29

mijn pony heeft het ook wel eens, maar das een heel verhaal:

maar effe kort: mn pony is WOEST op eten, en hapt dan vreselijk hard in het eten. vaak dan wilt ze naar de andere paarden bijten (is verder helemaal niet bijterig hoor!) en komt ze tegen de tralies aan. met dr neus. dan krijgt ze een bloed neus, maar das dr eigen schuld vind ik.

maar ze heeft af en toe als ze heel hard gewerkt heeft ook een bloed neus, maar het is nooit zo erg. en het geeft gloof ik ook niet echt, maar als het vaak voorkomt zou ik ook de DA maar waarschuwen, bij mijn pony is ut misschien 1 keer in de 2 maanden ofzo. maar als ut vaker gebeurt zou ik toch ook maar de DA bellen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 18:54

Mijn paard heeft het na het rijden af en toe. Heb je lekker een uur buiten gereden, staat die al 20 minuten weer rustig op stal en dan krijgt hij zn bloedneus pas. Het bloed niet heel heftig ofzo, maar inderdaad rooie drap.
had de DA gebeld, die was in de buurt en moest voor een ander paard op stal komen. Die moest lachen dat ik zo in paniek was, toen hij kwam (kleine 10 minuten later) was het allang opgehouden en hij zei dat het bij Apollo maar haarvaatjes waren due gesprongen waren. (waarschijnlijk te lomp staan schuren met zn hoofd, over het zadel of tegen de deur ofzo.....)

succes met jou paard!