ijsberen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aliekobus

ijsberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 21:12

mijn paard kan soms wel een paar uur door de bak heen en weer ijsberen. heeft iemand hier ervaring mee. ik zit dan in huis en ik krijg het heen en weer ervan.

Jannepauli

Re: ijsberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 22:20

Tja... misschien moet je dan eens uit je huis komen en wat met het paard gaan doen? Kennelijk heeft-ie behoefte aan bewging of afleiding.. Knipoog
Staat je paard alleen? Heeft-ie niet een wei om te grazen?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 07:14

Staat hij alleen? Of samen met anderen in de bak?
Het is vaak een vervelende gewoonte die ze zichzelf aangeleerd hebben. Sommige paarden doen het dus als ze alleen staan of als er een ander paard uitgehaald wordt...

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:37

Ik heb helaas die vervelende ervaring ook. Mijn merrie is nogal dominant en als ze maar denkt dat ze iemand ziet dan komt diegene(denkt zij) altijd voor haar. En dan kan ze ook uren langs het draad gaan lopen ijsberen. Mijn merrie loopt niet alleen, ze staan met z'n drieen dag en nacht buiten, er is altijd eten en aandacht krijgt ze genoeg. Het is bij mijn merrie een gedrag die ze van vroeger heeft overgehouden bij de vorige eigenaar. Het gedrag wordt alleen minder als ik ze op minstens 3 hectare wei zet met z'n drieen. Lijkt mij een beetje overdreven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:40

mijn pony ijsbeert ook.
maar komt op het moment omdat ze enkele uren per dag in de wei staan en die ligt naast de bak.

omdat hij gefrustreerd is dat hij dan niet in die wei kan gaat hij dus boos heen en weer lopen.
gewoon negeren.

verder wat afleiding bezorgen in de vorm van takken van bomen helpt ook wel.of wat vaker ene klein pulkje hooi geven.

t komt ook omdat paarden eigenlijk wel beweging dieren zijn he?
lopen zit er van nature in....

aliekobus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 18:56

ze staat nooit alleen, ze heeft een veulen en mijn andere paard staat er ook bij in. ze wordt ca. 4 keer per week bereden en krijgt ook wel genoeg aandacht. het rare is ook dat ze verder wel heel tevreden kijkt, de oortjes mooi naar voren en daar stapt ze heen... Ze krijgen genoeg eten, 3x per dag. Nou ja het is ook geen ramp. Alleen ik heb het nog nooit eerder met een van mijn paarden meegemaakt. Mijn andere paard is liever lui dan moe dus die staat rustig om zich heen te koekeloeren en zij.... het vervelende is wel dat haar veulen dan ook niet bij haar kan drinken, want daar blijft ze niet voor stilstaan. Maar ik wil er ook niet direct aan toegeven door haar dan maar weer binnen te halen of zo.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 07:35

sommige dieren vinden zo'n bak nou eenmaal niks aan, en staan liever op een andere plek.

mijn pony vind t dus ook niks, maar kan hem er niet uithalen steeds, dus heeft hij gewoon pech.
ach denk dat je ook een beetje je eigen gevoel moet volgen hierin.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:50

Citaat:
Nou ja het is ook geen ramp

... voor jou misschien niet.. maar je paard geeft duidelijk aan dat hij/zij ergens niet happy mee is, dus lijkt het me de moeite waard om daar verder over te denken! Als je in een dierentuin een tijger heen en weer zit banjeren langs de tralies, dan bedenkt men zich al gauw dat dit dier niet in die kooi hoort.. misschien geldt dat ook voor jouw paard ( al stel ik het nu wat overdreven) en hoort je paard gewoon op een weide. Ik vermoed dat het ge-ijsbeer uit een soort van frustratie, dan snel over is!

aliekobus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 18:46

ze staat ook wel in de wei, maar het is nog zo nat dat kan nu nog niet al te veel.. als iemand nog tips heeft dan hoor ik het graag, maar mijn merrie is ook inderdaad een hele dominante merrie, net als hierboven omschreven.

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:59

Hallo,

Het is gewoon stereotiep gedrag, zoiets als weven. Er is weinig aan te doen, veel bezig houden om het paard af te leiden.

Groeten,
Soma