Wat te doen bij brokkelhoeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

*Jolanda*

Wat te doen bij brokkelhoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 20:39

(weet alleen niet of dit bij medisch hoort Clown )

Mijn pony heeft nadat hij hoefbevangen geweest is echt hele slechte hoeven. Er zitten allemaal scheuren in en daardoor is hij ongeveer elke maand een ijzer kwijt Boos! .
Nu is het zo erg dat de hoefsmid er bijna geen ijzers meer onder krijgt omdat hij dus geen houvast meer heeft om te nagelen.
Hij heeft nu achter ijzers om van voren en ik hoop dat ze daardoor deze keer wat langer blijven zitten....

Heeft er iemand tips wat je kunt doen tegen brokkelhoeven??

Groetjes Jolanda

raafje

Re: Wat te doen bij brokkelhoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:49

je kunt hoefvocht proberen van de paardendrogist, maakt de hoeven minder droog. Maar dat is eigenlijk een kwaaltje die vooral in de zomer de kop op steekt. Ik heb nog een ander "hoefsmeersel" en dat zorgt ervoor dat de hoeven wat taaier worden. Ik weet zo uit mijn hoofd niet hoe het heet, ik kijk morgen en reageer dan opnieuw. Misschien kan biotine over het voer ook een steentje bijdragen, biotine stimuleert de hoorngroei.

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 21:19

Hey,

Ik heb biotine geprobeerd en ik zag geen verschil maar we zijn er nu wel weer mee begonnen en hoefvocht heb ik idd ook voor 's zomers.. misschien dat ik dat beter het jaar rond kan gebruiken dan, zal het eens proberen.

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 21:48

Mijn paard heeft ook erge brokkelhoeven gekregen,nadat ze hoefbevangen is geweest.
Ik heb ook van alles geprobeerd, van biotine tot max H.
Mijn hoefsmit gaf mij het advies on sperti(aanbeiencreme)op de hoefrand te smeren.Schijnt te werken(ik heb het volgehouden tot de tube op was) Bloos
Maar waar ik echt mee weg loop is Laurierzalf 2 tot 3 keer per week inmasseren op de kroonrand. Bij mijn merrie is het de laurierzalf wat wonderen brengt.
Sterkte!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 08:30

IJzers eraf en elke week de hoefwand een stukje afvijlen zodat deze lager blijft dan de zool. Op de manier neem je de druk op de hoefwand weg, en kan deze ongestoord weer uitgroeien zonder te brokkelen.

Verder elke dag de hoeven 10 minuten weken in water.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 08:36

Zo heb ik het inderdaad ook opgelost. Toen die van mij na zijn acute bevangenheid ijzers kreeg heb ik die eraf laten halen en toen kon de genezing pas écht beginnen. Wekelijks bijhouden en de boel wordt vanzelf weer gezond.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 08:43

Biotine voeren helpt heel goed maar je ziet pas het veschil naar een half jaar omdat de hele hoef zeg maar, opnieuw moet groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:11

Er staan genoeg tips hierboven maar wat je verder in zijn algemeen nog kan doen. Is de waterbak in de paddock of wei elke keer bij opvullen flink laten overstromen. Als ze gaan drinken staan ze dan in de nattigheid, en dat doet gewoon goed voor de hoeven Lachen Ik doe dat altijd, en heb geen problemen Lachen

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:13

Ik heb vorige maand hetzelfde probleem gehad en mijn hoefsmid raadde aan elke dag walnootolie (te verkrijgen bijn de supermarkt) op de hoeven te smeren. Sinds dat ik dat doe heeft Pallas mooie flexibele hoeven en brokkelt de hoef bijna niet meer. Is het proberen waard!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:31

Hoi!

Je verhaal klinkt hetzelfde als wat ik met mijn paard heb meegemaakt. Door hoefbevangenheid heeft ze dusdanig slechte hoeven gekregen dat hoefijzers op den duur ook niet meer mogelijk waren. Ik heb toen op advies van mijn hoefsmid hoefschoenen laten aanmeten bij Smit in Rijssen. De hoeven zijn nu heel mooi, omdat er geen nagels meer in komen. Ik rijd met de schoenen en verder staat ze op blote voeten in de bak/wei. Verder voer ik biotine, en zoals iemand anders al zei: je ziet na een half jaar pas verbetering. Even volhouden dus. Ik heb destijds bij Divoza nog hoefzalf en hoefrepair besteld van Jimpy. Dit spul repareert de hoef echt en vervolgens kun je het "bijhouden" met de hoefzalf. Ideaal spul voor slechte hoeven. Niet goedkoop, maar wel de moeite waard. En verder in de droge perioden zet ik haar een paar keer per dag in een voetbad (heb zo'n oud voetenbad voor koeien, zo'n langwerpige bak, op de kop kunnen tikken ergens. Geweldig).

Het is even uitproberen wat het beste bij je paard werkt, maar ik denk dat als je haar van de ijzers aflaat een tijd, dat de hoeven kunnen genezen. Nagels maken veel kapot in slechte hoeven. Voor meer info: www.smit-rijssen.nl

Groetjes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:42

ik heb niet alles doorgelezen, maar haal een pot zeewier en geef dit elke dag door t voer. is heel erg goed bij hoefproblemen!

raafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:04

textura hoefzalf, heeft bij mij erg goed geholpen.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:37

Zeewier helpt bij mijn pony super!

(walnootolie, helpt dat echt?)

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 11:45

heyhey,

Iig bedankt voor de tips!! Ik ga wel even experimenteren of jullie middelen bij Kartel ook werken.
Ik had alleen nog een vraagje over die hoefschoenen, dan heeft je paard dus geen ijzers meer om he? En kan hij die hoefschoen 24 uur per dag om houden? En kun je er ook wedstrijden mee rijden??

Groetjes Jolanda

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:49

24 uur omhouden is wel heel veel hoor, volgens mij worden ze alleen gebruikt bij 'arbeid' (over de weg) als je paardje niet gevoelig loopt op een zachte ondergrond zou ik ze niet omdoen in de bak o.i.d.
Volgens mij mag je er ook wedstrijden mee rijden, i.i.g. endurance!
Succes met je paardje!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:38

Kijk ook eens op de site www.hoefnatuurlijk.nl . Daar staat beschreven hoe je zelf de hoeven van je paard goed bij kunt houden, zonder dat het paard hoefijzers nodig heeft. Maar om deze methode echt goed te laten werken moet je paard wel 24/7 op de wei staan of uitloop oid.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:37

Die van mij heeft ook Smit schoenen. Daar heeft hij in het begin heel veel profijt van gehad. En bij echte nood liet ik ze wel 24 uur aan. Geen problemen mee gehad overigens. Ook reed ik endurance met de schoenen. Inmiddels zijn de voeten zo opgeknapt dat ik al maanden zonder schoenen rijd. Ook grintpaadjes gaan al vrijwel zonder problemen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:23

Hoi,

Om even terug te komen op de schoenen: De mijne draagt de schoenen alleen als ik er iets mee gaan doen. Dus bij het rijden, wandelen (jaja, ik wandel er wel eens mee, erg leuk) en vervoer in de trailer heeft ze de schoenen aan. De rest van de dag staat ze zonder.
Ze heeft geen ijzers meer onder, dat zou het gebruik van de schoenen een beetje dubbelop maken Haha! .
Wat ik nog wel eens wil doen is dat ze bij erge vorst en als de bak heel bobbelig is opgevroren, dat ik haar dan de hele dag op schoenen laat lopen. De hoeven raken namelijk erg beschadigd als ze overdag op die bobbels loopt. Ook met extreme droogte heeft ze de schoenen wel eens aan, ik doe dan eerder genoemde Jimpy hoefzalf op haar hoeven en dan de schoenen aan. Zo heeft ze de hele dag profijt van de zalf.

De schoenen mag je volgens mij op officiele concoursen NIET gebruiken, bij endurance weet ik het niet, zoals ik uit andere reacties lees mag het wel, maar zelf zou ik het niet weten. Ik heb met mijn paard wel eens een niet-officiele wedstrijd gereden, en dan deed ik de schoenen voordat ik de ring in ging gewoon uit. De ondergrond was altijd mooi zacht, en dan kan ze wel zonder lopen.

Laat maar even weten als je nog meer info wilt. De schoenen zijn voor mijn paard echt een uitkomst gebleken.

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 09:06

Hey,

Als ik jullie reacties lees zijn hoefschoenen helaas voor mijn paardje geen optie.
Wedstrijden rijden zonder kalkoenen lijkt me niet handig in de z en met springen en crossen ook niet heel veilig.
En als hij ze beter niet 24 uur per dag om kan houden heeft hij binnen een week geef hoef meer over rechtsvoor.
(Nu was hij zaterdag z'n ijzer verloren en maandag kon de hoefsmid pas en je wil niet weten wat er van z'n hoef over is... )

Hij heeft 2 jaar biotine gekregen, we waren er na die 2 jaar mee gestopt omdat we geen verbetering zagen maar nu toch maar weer mee begonnen, baad het niet dan schaad het niet zeggen we dan maar.
Ik ga iig laurierzalf kopen en zeewier hebben we ook nog wel...

Groetjes Jolanda

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 14:55

Probeer eens manenvet. Het is volgens mij verkrijgbaar via de Ruitershop in Harmelen. Ik heb het via een vriendin gekregen, en bij mijn Fjord houd het goed de hoeven bij een. En mijn smid raadde het mij aan te blijven gebruiken.
Ik heb het ook een stalgenootje gegeven, bij haar KWPN'er ziet ze erg goed resultaat!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:11

Mijn pony had ook altijd snel scheuren in de hoeven. Ik heb met de smid overlegd, die zei dat ik beter de voeten niet meer af kon spuiten. Door het water zet de hoef uit, als het weer droogt dan krimpt de hoef weer. Door dat verschil kan je ook scheuren krijgen.
Ik spuit dus nu bijna nooit meer de benen af, en daardoor heeft mijn pony ook geen scheuren meer in de hoeven.

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:28

Manenvet raadt ik je ook zeker aan!!! het is geen fris spulletje misschien maar het werkt zeker goed! mijn vorige paard had ook een partij hoeven waar je depressief van werd. Er werd mij toen geadviseerd om manenvet te gebruiken zag je zeker meteen verbetering.

Of ze het bij de Ruitershop verkopen weet ik niet (volgens mij wel) maar er zijn hier en daar wel adresjes waar je het kan kopen. er zijn ook mensen die het zelf maken al moet ik daar echt niet aan denken...bah.

in ieder geval succes ermee

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 08:08

Bij mijn paard heb ik dus erg goede ervaringen met walnootolie, de hoeven zien er tot nu toe erg goed uit en brokkelen niet meer. tevens loopt Pallas nu op hoefschoenen als ik naar buiten ga. Misschien het proberen waard!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 22:00

Hetja schreef:
24 uur omhouden is wel heel veel hoor, volgens mij worden ze alleen gebruikt bij 'arbeid' (over de weg) als je paardje niet gevoelig loopt op een zachte ondergrond zou ik ze niet omdoen in de bak o.i.d.
Volgens mij mag je er ook wedstrijden mee rijden, i.i.g. endurance!
Succes met je paardje!

Die smitjes kan je ook 24 uur perdag om laten zitten bij een paard, dat is geen probleem. Meestal wordt dit alleen gedaan bij paarden met hele erge hoefproblemen.

Bij veel wedstrijden zijn ze WEL toegestaan als het goed is (zei de man die smiotjes voor ons heeft aangemeten) en meestal is de ring inderdaad netjes glad en zacht en moet het zonder schoenen geen probleem zijn.
Bij ons was het iig heel erg ideaal, in het begin ook met schoenen in de bak gereden. Hij heeft ze de 1e 2 of 3 maanden 24/7 aangehad. Ging super, ook springen wedstrijd op een gras ondergrond (hindernissen tot 1.25) ging super (met schoenen) zonder uitte glijden ofzo!

Je zou het na moeten vragen of de wedstrijden waar jij mee aan zou willen doen de schoenen accepteren. Hang ook vaak van de wedstrijdleiding af!

Hoop dat je er wat aan heb!