Wond schoonmaken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wond schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 19:05

Het is misschien een beetje een rare vraag, maar ik vroeg me of hoe en met wat jullie een wond schoonmaken. Zelf heb ik er nog niet veel ervaring mee namelijk en ik wil het natuurlijk goed doen Bloos Haha! !

Anoniem

Re: Wond schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 19:30

niemand

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 19:40

Ik maak de wond eerst schoon met water. Dep het met een doekje droog. En spuit er dan wondspray op. Maar het ligt er natuurlijk wel aan wat voor een wondje het is! Ik bedoel een paard dat ik rij heeft een tumor op haar been daar hebben we ook nog een tijdje een verbandje omgedaan.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:13

als m'n pony een wond aan d'r been had spoot ik het eerst een tijdje af met water(zacht straaltje) en daarna deden we er wond spray over heen of van die speciale creme, ligt er natuurlijk aan wat voor wond het is. m'n paardjes hebben gelukkig nog niet vaak wonden gehad. M'n 3jarige had pas d'r hoofd gestoten, al t haar op d'r kol weg Huilen doe er meestal dan uierzalf op dan komen er snel nieuwe haren op de kale plek.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:57

ligt een beetje aan de diepte van de wond en de plaats waar het zit .
Als het met vuil in aanraking komt zand etc . doe ik altijd lauw water en biotex dat houd de wond mooi schoon en kan het goed genezen.
verder doe ik geen spray of wat dan ook dat word zo plakkerig en blijft het vuil vaak ook aankleven.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 22:43

Bij grote wonden die gehecht moeten worden moet je NOOIT gaan smeren met allerlei zalfjes en smeerseltjes. Dan kan de VA nl. niet meer hechten. Het beste is zo snel mogelijk een VA te bellen en verder er niets aan te doen tot de VA er is (ook niet afspuiten!) Tenzij het een slagaderlijke bloeding is. Daarbij komt het bloed in pulse uit de wond gespoten. Deze zul je moeten verbinden en boven de wond moeten afbinden met een tourniquet.

Kleine wondjes moet je gewoon schoon houden met water (eventueel wat betadineshampoo) en verder niet teveel aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 07:23

Ok, heel erg bedankt allemaal!

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 08:33

Hoi,
Bij kleine wondjes gewoon een wondzalf voor paarden.
Bij grotere wonden bijv aan het been, goed afspuiten met een harde waterstraal en daarna insmeren met een gel (dierenarts) ter voorkoming van "wildvleesgroei".

Groetjes Angelica

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 08:49

Ik doe het volgende:

Bij kleine oppervlakkige wondjes, gewoon niets aan doen, je doet er meer kwaad mee door allerbei rotzooi erop te smeren, dan heelt het veel langzamer. Ik heb het dus over wondjes waar geen bloed uit komt, waar alleen het bovenste velletje eraf is.
Bij wondjes die wat dieper zijn, en dus bloeden maak ik het schoon met jodium, nou je ook met betadine oplossing kunnen doen. En dan afhankelijk van de plek gewoon laten rusten de wond. Is het op een plek waar vuil in de wond kan komen, dan doe ik er klei op.
Bij grote, diepe wonden zoek ik altijd meteen het nummer van de DA op in mijn telefoon Haha! . Ik ben van mening dat je daar niet teveel aan moet doen, zoals een aantal mensen in dit topic al te kennen hebben gegeven, dan belemmer je alleen het werk van de DA.

Je ziet overigens wel veel zalfjes enzo op de markt maar ik zweer toch bij klei !!!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:22

Ik behandel wondjes eigenlijk hetzelfde als de rest van de bokkers. Kleine wondjes die niet bloeden maak ik alleen maar schoon met water en die houd ik verder gewoon in de gaten. Open wondjes (dus bloederig oid) maak ik schoon met water en ontsmet ik met betadine. Bij grotere wonden laat ik altijd de Va komen Knipoog

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:26

kleinere wondjes (eigenlijk alles wat niet gehecht hoeft te worden) was ik met betadine shampoo, vervolgens spray ik er meestal cothivet op en mocht het een grotere plek zijn pak ik het in met gamgee.
je wordt vanzelf handig met een paard dat vrolijk adertjes open weet te trappen enzo Haha!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:27

k heb toevallig net bij ons op stal gezien... Pony had n woond aan t been, was door de huid heen( was niet egt opgevallen) maar was gaan ontsteken enzo... nou hebben we gelijk van geleerd, bij open wonden die door de huid heen zijn ACUUT de da bellen....
Bij wondjes die open zijn(bloeden) smeer ik er eerst betadinezalf op, daarna calendulan....

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:29

ow, en zoals hierboven al ergens staat ook: als het een wat lelijker wond is smeer ik er nog lotagen op, ter voorkoming van wildvlees vorming.

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:17

Tja bij kleine wondjes spray ik er meestal betadinespray op.
Is namelijk op poeder basis en er plakt dus geen rotzooi aan.

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:10

Ik behandel vuile wondjes met betadine, maar schone wonden niet, want betadine remt de genezing.
Wonden die waarschijnlijk gehecht moeten worden nooit wassen met betadine, maar alleen afspuiten met schoon leidingwater.