Cornage en operatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cornage operatie

laten opereren, jammer dan maar het paard zal waarschijnlijk nooit meer kunnen hinneken
1 (10%)
andere koper zoeken die echt inziet dat het paard er geen hinder van vind en een operatie niet nodig acht
9 (90%)

Totaal aantal stemmen: 10

Jumper01

Cornage en operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 17:15

Mijn paard heeft een lichte vorm van Cornage, Cornage wordt over het algemeen beschreven als een hoog piepend geluid.
Mijn paard puft alleen, ( soort van zwaardere ademhaling ) De ene keer puft hij wat meer dan de andere keer. Maar hij hinnikt bij het leven af en lijdt er totaal niet onder. Het is een heel vrolijk paard.

Een operatie voor cornage mag alleen als het paard er medisch last van heeft. Op internet staat dan ook dat de ingreep eingelijk niet meer mag tenzij hij er op medisch gebied last van heeft. Nou hij heeft er geen last van. De ruiter hoort het alleen als je rijdt dat hij dus puft.
Als hij geopereerd wordt ( medisch gezien mag dat dus niet ) kan het erger worden of hij kan nooit meer hinneken.

Nu heb ik mijn paard te koop omdat ik een wat kleiner paard wil. De koper wil de prijs giga laten zakken omdat hij dus corage heeft en hij wil hem laten opereren.

Hij had Emmeloord gebeld en zijn dierenarts.

Hij heeft het echt minimaal ( puffend ) dan is het toch medisch gezien geen noodzaak?

Wat vinden jullie ervan?

primera

Re: Cornage en operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:57

Een paard die cornage heeft daalt enorm in de prijs, dus dat snap ik wel van de koper... maar als het paard er geen last van heeft lijkt me een operatie overbodig. Ik ken zelf ook een paard die cornage heeft en op een aardig niveau loopt (dressuur en spingen trouwens), die heeft het zelf erg licht en heeft er eigenlijk geen last van. Persoonlijk vind ik dus dat je een andere koper moet vinden die zich er niet aan stoord,... maar dat is opzich makkelijker gezegt dan gedaan, kopers vinden in deze tijd is al een stuk moeilijker.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:07

Een lichte vorm van cornage is alleen hinderlijk voor de ruiter.

Het paard zelf wordt er niet door belemmerd in het gebruik (tenzij de koper hem wil laten uitbrengen op races op Duindigt of ietsdergelijks Knipoog ).

Enorm zakken in prijs lijkt me dus ook overbodig aangezien het paard er zelf geen last van heeft en de cornage het verdere gebruik van het paard niet belemmerd.

Laten opereren mag alleen in bijzonder zware gevallen van cornage. Cornage operaties zijn in Nld al een jaar of 10 verboden (het valt onder dezelfde wet als het couperen van staarten van honden).

Als ik jou was zou ik een andere koper zoeken voor je paard. Hinniken is ook een manier van communiceren en dat ontneem je het paard.

Mag ik vragen, wat wil de koper eigenlijk gaan doen met dat paard dat hij een cornage operatie noodzakelijk achtte?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:16

Jumper01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 17:11

Apple schreef:
Een lichte vorm van cornage is alleen hinderlijk voor de ruiter.

Het paard zelf wordt er niet door belemmerd in het gebruik (tenzij de koper hem wil laten uitbrengen op races op Duindigt of ietsdergelijks Knipoog ).

Enorm zakken in prijs lijkt me dus ook overbodig aangezien het paard er zelf geen last van heeft en de cornage het verdere gebruik van het paard niet belemmerd.

Laten opereren mag alleen in bijzonder zware gevallen van cornage. Cornage operaties zijn in Nld al een jaar of 10 verboden (het valt onder dezelfde wet als het couperen van staarten van honden).

Als ik jou was zou ik een andere koper zoeken voor je paard. Hinniken is ook een manier van communiceren en dat ontneem je het paard.

Mag ik vragen, wat wil de koper eigenlijk gaan doen met dat paard dat hij een cornage operatie noodzakelijk achtte?

Het paard wordt gebruikt in eerste instantie als lease paard ( voor mensen die geen eigen paard kunnen betalen) daarnaast wil de koper het paard zelf ook springmatig berijden ( oefenparcourtjes B enz.) Hij is zelf qua rijden ( wat ik gezien heb toen mij mijn paard proef reed) een beginnende springruiter, B dus. Hij wordt niet uitgebracht op wedstrijden maar gewoon recreatief.
Ik snap dat soort mensen niet, het is een super paard voor de lease, een schat van een dier. Die mensen vonden het welzijn van een paard zeer belangrijk, dit is niet in het welzijn van het paard om hem nooit meer te laten hinniken.
Als ik mijn paard rij dan hoor ik het helemaal niet, je bent toch met het rijden bezig? toch niet alleen naar wat voor geluid produceerd mijn paard? Dan ben je in mijn ogen niet bezig met paardrijden. En hij piept niet je hoort hem in gespannen toestand hijgen zeg maar, in ontspannen toestand hoor je bijna niets.

Jumper01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 17:13

Apple schreef:
Als het gaat om de mensen uit dit topic: viewtopic.php?f=1&t=397122&p=8100136&hilit=#8100136 die een lief braaf knuffelpaard zochten dan zie ik niet in waarom een lichte vorm van cornage een belemmering zou kunnen zijn.

Yep, die mensen.

Maar ik laat mijn paard absoluut niet opereren.
nog voor geen miljoen.
Ik zoek liever nog even door naar een koper die mijn paard wel waarderen voor wat hij is. En dan wacht ik zelf maar even om een kleiner springpaard te kopen. Maar mijn paard wordt niet geopereerd! punt uit basta.
Arm beessie, als er 1 bij ons op de stal is die iedereen luidruchtig begroet is het mijn paard wel en dat willen ze hem afnemen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:15

Mijn eigen paard heeft ook een lichte vorm van cornage. Als je aan het rijden bent hoor je hem iets zwaarder ademhalen en dat is het.

Dit bleek ook al bij de aankoopkeuring en ik ben blij dat we hem toen gewoon gekocht hebben.

Van de cornage merken we eigenlijk niets. In de bak of met springen hoor je hem eigenlijk nauwelijks. Als hij los staat met andere paarden en zich dan opwindt hoor je het wat beter.

Alleen bij mist of heel warm weer merk je dat hij minder lucht krijgt als we gaan galopperen op het strand (hij gaat dan 'pompen', dan voel je in 1 keer dat hij heel veel lucht naar binnen zuigt). Dan gaan we gewoon terug naar draf of stap, even lang teugeltje en hij is zo weer op adem.

Het is eigenlijk een soort 'blessing in disguise', de kans dat je het paard overneemt wordt met een dergelijk signaal (doordat je hem beter hoort ademen of doordat hij een 'pomp' geeft) erg klein.

Over wat wij doen met ons paard: ik rij af en toe een dressuurwedstrijd (mag nu L1 gaan starten), vorig jaar hebben we een springcursus gedaan met als afsluiting een oefenparcours, paardlief heeft al 2 keer endurance Katwijk met goed gevolg doorlopen. Allemaal dingen die in mijn ogen vallen onder 'normaal, stevig, recreatief gebruik'.

Lijkt mij te vergelijken met het doel waarvoor jouw paard gebruikt zou worden. Niet iets dus dat de cornage in de weg zou gaan staan.

Jumper01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 19:11

Dat dacht ik ook niet nee, maar ze zouden vandaag terug bellen maar ik heb nog niets gehoord. Mijn paard heeft wat jij beschrijft qua jou paard, zwaar ademen.
Maar als die mensen hem alsnog willen kopen en met het oog op dat hij geopereerd zou worden dan doe ik hem dus echt niet weg. Ik kan niet over mijn hart verkrijgen dat hij straks niet meer kan hinneken. en 50% slagingskansen heb je heb ik gelezen. Bij de overige 50% bleef de cornage aanhouden EN het paard kon niet meer hinniken. Nou heb je het dan goed voor elkaar?? dacht het niet. Ik ga gewoon op zoek naar iemand die niet van die rare ideeen heeft.