Te weinig gewrichtsvloeistof in de kogels.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Te weinig gewrichtsvloeistof in de kogels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 09:45

Hoi,

Wrs heeft Liekie te weinig gewrichtsvloeistof in zijn kogels. Hierdoor loopt hij niet zuiver. Ik heb nu het advies gekregen om hem MSM bij te voeren.
Wie kan me hier meer over vertellen?

Tenfold

Re: Te weinig gewrichtsvloeistof in de kogels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:03

Er zit een enorm prijsverschil in MSM. De paardendrogist is bv. ontzettend duur. Goedkoper adressen zijn: sommige reformzaken (welicht is er eentje in de buurt bij jou) of Arthurs westernstore in Vorstenbosch. Reken daar tussen de 25 en 35 euro voor een kilo.
MSM geef je in pure vorm (99,99%), het is dus geen samenstelling. Het is goed voor diverse zaken (huid, haar, hoeven, pezen). Nog nooit gehoord dat het helpt bij problemen met gewrichtsvloeistof. Het heeft een positieve invloed op de aanmaak en de kwaliteit van nieuwe cellen. Volgens mij is de dosering 10 gram per dag, de eerste 2 weken dubbel dosering.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 10:08

Ja dat klppt. Ik heb al een pot MSM maar toch bedankt voor je uitleg. Ik wilde eigelijk meer ervaringen mbt het gewrichtsvloeistof als iemand die heeft Knipoog

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:11

O, dat was me niet duidelijk uit je eerste bericht.....

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 10:11

Sorry Bloos

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 11:31

ik heb wel ervaing met glucosamine, dat werkt wel als smeersel zeg maar, weet niet of dat precies hetzelfde is als gewrichtsvloeistof?

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 11:34

Mijn overleden pony had atrose en daardoor ook te weinig gewrichtvloeistof. Het is een vloeistof die normaal gesproken het paard zelf aanmaakt maar als je paard het door een of andere reden zelf niet meer aanmaakt dan krijg je tussen de gewrichten wrijving en dat doet pijn.
Ik heb mijn pony toen cortaflex gegeven en dat helpt om weer gewrichtvloeistof aan te maken.
Het verschil was na 4 weken duidelijk merkbaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 11:37

Bij problemen met gewrichtsvloeistof wordt bij mensen wel hyaluronzuur ingespoten (dure grap, moet 3x met enkele weken tussenpoos), en verder wordt oraal wel glucosamine gegeven.

En beide middelen worden ook bij paarden wel toegepast. Meestal bij paarden met klachten van artrose, omdat je als het ware het verdwenen kraakbeen door extra gewrichtsvloeistof vervangt.

Ik zou in jouw geval eerder glucosamine (bv Equi-flexion) dan MSM proberen. Er zijn ook produkten verkrijgbaar waar ook hyaluronzuur inzit, maar of dat werkt bij orale toediening is niet bewezen. Ook de werking van chondroitine is niet bewezen, alleen van glucosamine is voldoende wetenschappelijk bewijs (bij mensen!) dat het iets doet op pijn en stijfheid bij artrose, vermoedelijk doordat het de samenstelling van de gewrichtsvloeistof verbeterd. Maar helemaal duidelijk is ook dat nog niet eens...

Werkt een produkt op basis van glucosamine niet, dan kun je je paard in de gewrichten laten inspuiten met hyaluronzuur. Ik zou dat alleen doen als hij er echt klachten door heeft. Het werkt overigens wel, want met mijn paard is dat ook gedaan toen hij jong was, in z'n achterknieen.

Hoe is eigenlijk aangetoond dat hij te weinig gewrichtvloeistof heeft? Is er een arthroscopie gedaan? En dan nog kan je hooguit een indicatie krijgen of er wat mis is. Bewijzen kun je het eigenlijk nooit...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 12:10

Ik zou als ik jou was ook glucosamine geven, ik heb hier al heel wat mensen en dieren flink van zien opknappen, ik begin vandaag met primeval, dit is een natuurlijk voedingssupplement dat belangrijke bouwstoffen bevat voor kraakbeen, botten en hoeven. Het bevordert de smering van gewrichten en verstevigt het kraakbeen, waardoor het paard zich soepel kan blijven bewegen. Mijn DA had hier goede ervaring mee.
Als je nog een goedkoper adres wil voor Cortaflex (glucosamine) dan weet ik er nog wel een voor.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 12:14

Nee er is geen Arthroscopie gedaan. De vorige trainer van Liekie is geweest. Zij heeft gewoon wat buigproeven gedaan. Daarbij voelde en hoorde je het knakken in zijn kogels.

Maar MSM is dus niet het juiste 'medicijn'?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 13:34

griebels schreef:
Nee er is geen Arthroscopie gedaan. De vorige trainer van Liekie is geweest. Zij heeft gewoon wat buigproeven gedaan. Daarbij voelde en hoorde je het knakken in zijn kogels.

Maar MSM is dus niet het juiste 'medicijn'?

a) een 'diagnose' door een trainer vind ik geen basis. Als zij de buigproeven niet correct heeft uitgevoerd kan er inderdaad van alles kraken. En een niet-DA doet een buigproef niet zomaar even na.

b) het knakken van gewrichten (zoals je dat zelf ook wel kunt doen met bv je vingers) heeft niets te maken met de hoeveelheid gewrichtsvloeistof in een gewricht.

c) àls je al wat zou willen doen is MSM in ieder geval niet de beste of eerste keus. Het wordt wel eens toegevoegd aan glucosamine preparaten, maar de werking ervan is op geen enkele wijze aangetoond.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 14:39

A) De reden dat zij is gekomen is omdat zij Liekie heel goed kent, en omdat mijn eigen DA behoorlijk ziek is. Een goede vervanger hebben we niet. Ik wil dus wachten op hem. Hij komt zo wie zo nog.

B) Ik knak al mijn gewrichten in mijn lijf, behalve mijn nek en schouders, en heupen. Ik weet dat dat is omdat er teveel ruimte in mijn gewrichten zit. Ook te weinig 'smeersel' zeggen ze ook weleens.

C) Dus ik kan beter glucosamine geven?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:29

a) da's verstandig.

b) hypermobiliteit (te veel ruimte in je gewrichten) is een betere veronderstelling dan te weinig gewrichtsvloeistof. Dat komt nl vrijwel nooit voor. Gaan er wel eens gewrichten (vingers bv) spontaan uit de kom? Dan heb je bewezen hypermobiliteit.

c) ja, zowel voor je paard als voor jezelf. Voor jezelf kan je volstaan met tabletjes van het Kruidvat... Knipoog

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 18:19

Ik sluit me aan bij Ibbel, zeker gezien de wijze van diagnostiek, mijn paard heeft al minimaal 15jaar artrose en krijgt ook orale glucosamine/chondroitine en hyaluronzuur (arhtri-matrix van Cavalor) en dat heeft ze echt nodig !
Wetenschappelijk bewijs is er idd niet, wel dubbelblinde proeven bij mensen die uitwijzen dat circa 85% er baat bij heeft.

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 23:32

Alleen msm zou ik hier ook niet bij aanraden omdat in bv. cortaflex:
Een samenstelling van de stoffen Glucosamine, Chondroitine en MSM, in de juiste verhouding als voedingssupplement aan paarden toegediend, deze gewrichtsaandoeningen kan stabiliseren en in vele gevallen kan verbeteren. Belangrijk hierbij is dat deze stoffen de cellen van het kraakbeen in de gewrichten en gewrichtsbanden bereiken om hun positieve werk te verrichten en niet in het spijsverteringskanaal geheel afgebroken worden.

Glucosamine is een aminozuur dat de basis vormt voor de productie van veel weefselstructuren inclusief kraakbeen, pezen en gewrichtsbanden en speelt een belangrijke rol in het herstel ervan bij beschadiging.

Chondroitine is een muccopolysacharide, een hoofdbestanddeel van het bindweefsel in kraakbeen, pezen en gewrichtsbanden en zelfs botten. Een hoofdfunctie van chondroitine is het aantrekken van vloeistof in kraakbeenmoleculen, hetgeen essentieel is bij het opvangen van schokken en het voeden en smeren van gewrichten.

MSM is een natuurlijk voorkomende zwavelverbinding die pijnstillende en ontstekingremmende eigenschappen bezit. MSM is ook een zwavelbron voor nieuwe weefselaanmaak.

Gecombineerd effect: Glucosamine, Chodroitine en MSM werken synergetisch en bevorderen het herstel van kraakbeen en dus een betere gewrichtsfunctie.

Hyaluronzuur is een hoofdbestansdeel, belangrijke lichaams eigen stof die in het kraakbeen van een gewricht wordt aangemaakt.
Het heeft een schokdempend en gewrichtssmerend effect voor een optimale kraakbeen conditie.
Het bovenstaande helpt bij de opbouw van het hyaluronzuur.

Dus msn is een goed product maar volstaat denk ik niet voor het probleem Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 07:43

MSM was een product dat het lichaam helpt om meer gewrichtsvloeistof aan te maken. Dat is wat mij verteld is.
Cortaflex etc is toch meer voor Arthrose etc?

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:08

..vol interesse dit gelezen!....wilde er eigenlijk alleen aan toevoegen dat mn oudje dus Equi Flexion bij zn voer krijgt ook door bovenstaande problemen en hij doet het er super op!..ongeveer 2 weken geleden scans gemaakt van zn benen en ik denk dat menig jong paard er jaloers op is....nadeel= de prijs gruwelijk duur!..maar je doet er wel weer lang mee!

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:02

Hey Griebels...

Ik zal het proberen uit te leggen, zonder moeilijke woorden. Knipoog
Msm= is zwavel, zwavel is onmisbaar mineraal. Zwavel heeft goed effect op de doorbloeding van het lichaamscellen, daardoor het remmen van ontstekingen en het verminderen van allergische reaties ook werkt het goed bij een chonische aandoening en als een soort natuurlijke pijnstiller.
Zwavel maakt alleen (volgens mij) niet de lichaams eigen stof Hyaluronzuur aan.
Hyalurronzuur is het hoofd bestandeel van het gewrichtsvloeistof (synovia) aan.

Glucosamine en Chondriotine helpt bij de aanmaak van het Hyaluronzuur en deze zitten in Cortaflex er zit volgens mij ook Msm is maar dat is meer zie hier boven.
Wel is het goed om het dus in combinatie te geven omdat het b.v. zieken bloedcellen helpt te genezen en opstakels dus uit de weg gaat werken zodat de doorbloeding beter wordt.

Dit probleem van jou lieki kAN later tot Artrose leiden, de gewrichtsvloeistof wordt namelijk in een soort zakje aan gemaakt, dat zakje zorgt voor de schokdemping en het vetten van het gewricht zeg maar, als hier onvoldoende in zit dan gaat het gewricht zeg maar te veel over elkaar heel, en is er dus kans dat er haken aan het gewricht komen (arthrose).

De spuiten die een D.A zet in een gewricht(zakje) b.v. bij Artose is Hyalonzuur en niet Msm om dus te zorgen dat de ruimte tussen de gewrichten op gevuld wordt en het paard minder last heeft van de gewrichten die over elkaar heen schuiven.

Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd en dat je hioer iets mee kan?

Msm is dus wel goed maar niet voldoende (denk ik) maar je ik ben ook geen D.A. Clown

SkyLWG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:12

Toen Sky kreupel was dacht de DA ook aan te weinig gewrichtsvloeistof en toen heb ik Joint-Flex liquid gekregen en nog iets en nu loopt ze weer geweldig.

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:28

In dat product zit ook Glucosamine en Chondiotine.....

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 13:16

Bleuberta... Hoe is het met de DA Haha!
Ik denk dat ik hem maar snel moet laten komen, want ik snap hier werkelijk niets van hihi...

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:17

Gewoon bellen!!!!!
Ziekte bed is nu voorbij !!!! hihihihih
Ik weet niet hoe het met hem is ik denk goed want ik ken iemand die vanavond een date met hem hebben.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 21:36

hey!

zoals ik je aan de telefoon(of via msn Verward ) al vertelde reageerde desje het beste op Cortaflex, en idd wat bleuberta zegt zei ik ook, dat dit uiteindelijk kan leiden tot artrose, want als er te weinig gewrichtssmeer is, dan krijg je versnelde en verkeerde slijtage

als ik jou was zou ik cortaflex proberen, en inspuitingen zo lang mogenlijk uitstellen want wat ik heb gehoord van mensen die hun paarden hebben laten inspuiten is dat het steeds vaker en sneller na elkaar moest beueen Scheve mond maar daar heb ik zelf geen ervaring mee

ik bestel binnenkort weer Cortaflex voor desje, wil dan wel wat extra bestellen voor jou, dan delen we de verzendkosten dat scheelt ook weer Lachen ik pb je daar wel ff verder over

maar idd eerst ff DA laten komen Ja al zal je op eventuele nieuwe foto's weinig zien omdat ie zo kort geleden nog is gekeurd!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 07:49

Mensen heel erg bedankt voor de uitleg over medicijnen, maar nu weet ik nog niet precies wat het inhoudt als er te weinig gewrichtsvloeistof in de kogels zit...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 08:03

Zeer interessant topic Lachen
Maar hoe zit het dan bv met collageen hydrolysaat ? Dat zit bv in Hippotrose van Hofman's Lieve. Dat collageen heeft toch ook weer te maken met bovenstaande stoffen ?