Ervaring met paarden met bloedarmoede?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pientje4

Ervaring met paarden met bloedarmoede?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 18:51

Verhaal:

Mijn paard (ruin van bijna 6) was al een tijdje wat lusteloos en lag vaak en languit. De DA zei een tijdje af te wachten en dacht in eerste instantie dat het voorjaarsmoeheid was. Ik merkte het nu ook sterker tijdens het rijden. We hebben toen bloed laten prikken. We hadden de volgende ochtend de uitslag: Net geen bloedarmoede, maar net het minimale om geen bloedarmoede te hebben. Het aantal rode bloedcellen dat hij in z'n bloed had was genoeg voor een paard wat niet of nauwelijks hoeft te werken. Voor sportpaarden is dit echt te weinig!
Heeft 2 spuiten gekregen en ijzer supplement voor door voer en krijg volg. week weer 2 spuiten ijzer en over 14d moeten we duidelijk verschil merken.

Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben? HOe hun paard reageerde en of het later, na behandeling, nog is teruggekomen?
Laat maar horen!

Annem84

Re: Ervaring met paarden met bloedarmoede?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 19:07

een stalgenootje heeft een paard gehad met bloedarmoede. Dit paard was ook heel sloom en lusteloos. en hij kwam erg slecht uit zijn wintervacht. En zag er ook erg dof uit. Maar naast de bloedarmoede deed dit paard ook nog luchtzuigen.

Dit paard heeft ook spuiten gekregen en voedingsuppelementen en reageerde hier echt super op. Dit paard is daarna ook gewoon weer voor de wedstrijden gebruikt. Ik geloof zelfs m2 dressuur.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 23:05

Hoe is de glucosewaarde in zijn bloed ?
Hebben ze die ook gemeten ?

De mijne heeft ook geen puf, wordt slap, mager, spieren vallen weg en was na 20 minuten lopen al moe.
Zit super in de vacht, glimt er over.

Mijn paard staat op 4,5 kg sportbrok-1 kg haver en veel hooi.
Das toch veel voor een 3 jarige van 170............
De DA spuit hem nu wekelijks in en verwacht dat hij beter wordt binnen een maand. Zelf heb ik daar nog mijn twijfels over.
Zijn glucosegehalte in het bloed ligt ver onder de waarde.

Volgende week krijgt hij weer een bloedtest om te kijken hoe het ermee staat.

Paard is sinds 2 mnd onder het zadel en de energie werd steeds minder, hij vult zijn energie dus niet aan.

Herken je dit ?

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 08:21

Hoi,

Jep herken het, hij is niet echt mager, maar er zou best wat meer op de ribbetjes mogen. verder zit hij idd super in zijn vacht, iedereen complimenteerd altijd over zijn glanzende en mooie velletje Lachen

Hij krijft 4 kg basisbrok, 1 kg kruidenmuesli vd PAVO, veel kuil, mais, en weidegang mits het niet te nat is.
Dan is het niet dat hij na 20 minuten stappen al moe is maar na 20 minuten werken wel.

Ik ga het zeker navragen bij mijn DA, er zijn veel overeenkomsten! Bedankt!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 12:31

ja ook gehad,
Ze heeft een spuit gekregen met allerij vitaminen en ik ben ijzer bij gaan voeren.
Als ik stopte met ijzer bijvoeren, werd ze snel weer sloom, dus waarscheinlijk was haar verteringssysteem niet zeer goed in het opnemen van ijzer Haha!

De ijzer was gewoon te koop bij de paardendrogist Knipoog

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 18:55

Mijn pony ging in maart 2003 hard achteruit. Van sloom zijn in een paar dagen tot niet eens meer willen stappen aan de longe. Hij ging gewoon liggen.
En de veearts nog zijn complimenten gegeven dat hij er super uitzag, maar ja, toch bloed laten prikken. Hij bleek net wel bloedarmoede te hebben. Heb een supplement gehad, en hij knapte op.
Helaas kwam het vorig jaar weer terug. Dus ik denk dat mijn pony er gewoon gevoelig voor is. Daarom voer ik nu Pavo Vital bij om te zorgen dat hij alle vitaminen en mineralen die nodig zijn binnen krijgt. Natuurlijk is er ook wel een supplement speciaal voor paarden met bloedarmoede te geven, maar ik ben niet zo van dat altijd bijvoeren.
Hij staat nu dus op een halve kilo brok en 100 gram Pavo Vital. En doet het nu erg goed.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 19:26

Mijn paard heeft ook bloedarmoede.
Wilde niet goed op gewicht blijven en komt niet goed door zijn vacht.
Hij krijgt nu Haemolytan 400 en je ziet hem opknappen!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:07

Die van mij krijgt ook nog 2 schepjes Max H per dag, toch heeft hij nog steeds weinig energie. Hij krijgt het nu 3 maanden.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:16

..wij kregen als advies Goldmix, gewoon bij de ruiterzaak te koop..

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:21

ik kreeg ook als advies haemolytan. Het hielp wel, maar niet verbazingwekkend goed.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:46

Vraag eens aan Udo2001, haar paard, een 3,5 jarige ruin heeft ook bloedarmoede gehad. Hij heeft geloof ik een spuit gehad en ze heeft hem red-cell gegeven. Nu een 1,5 maand later gaat het alweer een stuk beter.

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 15:37

bedankt allemaal voor jullie reactie! Blijf maar losbranden:-)

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:46

Mijn paard heeft eind vorig jaar ook bloedarmoede gehad. Hij was al een aantal dagen lusteloos (beetje depresieve indruk). Het is normaal gesproken een allert en aandachtvragend paard nu was dit helemaal weg. Met rijden was hij slecht voor het been echt sloom zeg maar. Hij zag er verder niet slecht uit en at goed. De dierenarts heeft bloedgeprikt. Daarna kreeg ik een suplement B-max dit moest hij de eerste twee weken sóchtend en s'avonds hebben en 4 weken rust. Daarna mocht ik de training weer opbouwen. Niets meer aan de hand het is ook niet teruggekomen...

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:06

Ik ken 3 paarden die bloedarmoede hebben gehad. Twee van de drie uitte het zich door sloomheid, lusteloos, veel liggen. De andere was nog wel redelijk actief, maar werd erg mager.
Het is door de dierenarts behandeld met een ijzerstroop voor over het voer. Maar volgens mij blijven 2 van deze paarden er wel gevoelig voor, want bij deze paarden is het al 1 keer terug gekomen.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:11

@ kiana: als de bloedglucose waarde te laag is, is er dan geen sprake van diabetes (suiklerziekte)? Dat staat toch helemaal los van bloedarmoede?

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 18:21

Na de post van Kiana heb ik eens gesurft en navraag gedaan over de glucosespiegel en volgens mij staat bloedglucose idd los van bloedarmoede.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:46

Nee, het is geen suikerziekte, maar het tegenovergestelde.

Dit onstaat doordat er bepaalde organen, oa de alvleesklier niet het juiste werk doen, de alvleesklier kan te veel insuline aanmaken(Hypogykemie.) , of de glucose wordt gewoon niet opgenomen.

De symptomen lijken gelijk, vandaar mijn reactie, is het geen bloedarmoede kijk dan eens op glucosegehalte.............

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:48

ok ik snap m... ik begreep je reactie al niet Bloos

bacardi2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 21:29

Mijn pony heeft vorig jaar ook bloedarmoede gehad. Hij heeft er twee maanden lang om de week een injectie voor gehad van de dierenarts wat zijn rode bloedcellen gehalte weer snel omhoog moest brengen. Verder heeft hij gedurende de eerste zes weken ook nog een poeder gehad. Nu zat hij afgelope winter weer op de rand van boedarmoede. Hij werd weer steeds slomer en zijn bespiering nam in snel tempo af. Ben toen op advies van de DA vitame-e en silenium bij gaan voeren omdat dat zijn spieropbouw weer een extra inpuls zou geven en kreeg weer voor twee weken poeder tegen de bloedarmoede. Dit heeft bij mijn pony er goed gewerkt.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 06:47

Wij hebben het vorig jaar ook gehad. Net geen bloedarmoede, mest laten onderzoeken op wormen, maar niets aan de hand.
Er kon dus niets bijzonders gevonden worden (erg vervelend, ik had het idee als ik een stropje in de stal hang, hangt hij zichzelf op zo deprie was hij).

Alleen zijn hoeven waren opeens ontzettend slecht. We hebben speciaal spul van de DA gekregen, 2x perdag over het voer en biotine.

Met een paar weken ging het stukken beter, met het spul van de DA zijn we gestopt (toen de fles leeg was), biotine geef ik hem nog steeds

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:10

Die van mij kwam lusteloos uit de wei (drie maanden erop geweest) overigens ook zes jaar oud en bleek dus bloedarmoede te hebben. Haemolytan gegeven en daarna nog een pot Ferromax er tegenaan gegooid voor de zekerheid. Hij ging snel hard vooruit qua energie. Moet zeggen dat hij ernstig aan de magere kant was maar glimmen dat hij deed, niet normaal meer! Dus echt slecht hoeven ze er niet uit te zien.

Nadat hij opgeknapt was kreeg ik gruwelijke opstand in het rijden waarna ik hem door een kliniek heb na laten kijken. Daar bleek op de foto's dat er iets in zijn rug scheef zat en twee wervels tegen elkaar aan. Volgens de arts was dit al enige tijd zo dus hoogstwaarschijnlijk heeft hij doordat hij te weinig fut had vanwege de bloedarmoede gewoon doorgelopen met pijn in zijn rug, de sneuerd! Heeft zelfs nog wedstrijden gereden en winst gehaald, achteraf wel heel knap.

Nu nog steeds aan het revalideren voor zijn rug, gaat wel steeds beter maar hij gaat dus niet van de zomer weer drie maanden op de wei, want ik heb geen zin in weer bloedarmoede. Denk dat de wei veel te schraal was en misshcien was hij toch nog een stukje in de groei waardoor hij tekorten opliep.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:56

Een praktische vraag: hoe duur kost bloedprikken ongeveer?

Mijn merrie heeft vij overeenkomende klachten. Ze glimt mooi, lekker velletje, vrolijk. Maar; eerder enthousiasme-verlies en terugvallen uit draf/galop. Veel liggen, etc. Is een paard wat gigantisch hoog in de training staat (2x p/w 35km, 1x dressuur, 1x longeren, wedstrijden tot 120km).

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:59

kiana schreef:

Mijn paard staat op 4,5 kg sportbrok-1 kg haver en veel hooi.
Das toch veel voor een 3 jarige van 170............

Je kan een paard ook overvoeren. Zitten ze simpelweg zoveel eiwitten en krachtvoer dat er lichamelijke mankementen ontstaan. Het fijne weet ik er niet van. Ben altijd een liefhebber geweest van zo min mogelijk krachtvoer (Navy is weliswaar 15cm kleiner, maar loopt zware trainingen en lange wedstrijden. Krijgt hooguit 2kilo brok. Momenteel zelfs onder die 2 kilo (+/- 1 3/4)).

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:30

Ik weet het NaVy, maar dit zijn we pas gaan doen na de klachten.
Paard neemt te weinig voedingsstoffen op vandaar.

Sinds gister is zijn menu veranderd.
2,5 kg sportbrok en 2 kg Equiral Qi muesli.

Ben nog steeds aan het dokteren, fijn met een net "nieuw"paard.