groeipijn bij paarden, symptomen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sammetje

groeipijn bij paarden, symptomen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 23:49

Vorige week liep mijn bijna 4 jarige merrie ineens nogal stijfjes met haar achterbenen. Er was niet echt een aanwijsbare oorzaak. Heb van alles door mijn hoofd laten gaan wat de reden geweest kan zijn.
Met drie dagen was ze weer de oude en liep ze weer hetzelfde als normaal.

Een stalgenoot opperde dat het misschien groeipijn zou kunnen zijn. (paard is momenteel wel in de groei en staat achter wat hoger dan voor)

Ik neem aan dat paarden wel groeipijn kunnen hebben maar weet iemand ook hoe dit zich uit bij paarden?

sammetje

Re: groeipijn bij paarden, symptomen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 10:00

Niemand die iets weet over groeipijn bij paarden??

chantalmelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:43

Ik heb een tweejarige friese ruin en hij heeft er naar mijn idee ook wat last van. Doordat hij zo snel groeide heeft zijn knie achter op slot gestaan. Ook liep hij zo nu en dan wat kreupel. Op dit moment is hij wel weer honderd procent in orde, maar hij is nog maar twee, dus ik doe het rustig aan. Groetjes

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 21:06

Het kan inderdaad wel kloppen dat je paard last heeft van groei pijn. Met een groei speurt worden ook de spieren, banden en pezen opgerekt en worden daardoor slap of juist zeer gespannen.
Vaak is het ook zo dat je paard dan veel slaapt in die periode. Doe lekker ff rustig aan het gaat vanzelf weer over.

Zie het zelf namelijk aan ons jonge paardje en aan wat ik me herinner aan mijn merrie. Momenteel slaapt ons kleine manneke weer veel en is ie wat minder speels. Dan weten we al dat snel dat ie weer even in een groei fase zit. Na een paar dagen is het meestal wel weer over en is ie weer speels en vrolijk. Tot de volgende groei stuip.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 22:26

@seventje. Inmiddels loopt ze weer helemaal goed. Toen ze dus last had van misschien groeipijn ging ze 's avonds ook veel vroeger liggen dan anders. Nu blijft ze 's avonds weer langer op en is ook weer een stuk vrolijker en speelser.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 22:54

mijn 2 jarige(bijna 2, eind juli wordt ze officieel 2) is ook zo in de groei, en die ligt veel
gewoon overdag, lekker languit in de bak of in de wei, als t ff kan bovenop het hooi zodat de anderen niet kunnen eten Clown

maar ze kan nog lopen en lekker showen als de beste Haha!

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 19:15

mijn jaarling heeft het onlangs ook gehad. Ik haalde haar uit de stal 's morgens en ze stond mank. De avond voordien had ze het nog niet.
Het heeft ongeveer een weekje geduurd en toen was het weg zoals het gekomen was. De smid was in tussen tijd hier geweest voor mijn andere merrie en hij zei dat het wel groeipijnen zouden zijn omdat hij ook gekeken had en ook niets gezien of gevoeld had.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:02

mijn 3 jarige ruin heeft ook groeipijnen , de smid komt hem vanmiddag binnendoor kappen om zijn knieen te ontlasten