Rotstraal.. hoe en wat.. gevaarlijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gucci_girl

Rotstraal.. hoe en wat.. gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 22:18

Mijn paard heeft last van rotstraal
Het is wel heel weinig moet ik erbij vertellen!
Maar nu is mijn vraag hoe dat ontstaat en of het erg is?
Hoe kan ik het evt. behandelen?

Ik krab haar hoeven zowiezo 1 keer per dag uit.. soms 2 keer
Na het rijden worden de benen en hoeven afgespoeld

briandylan

Re: Rotstraal.. hoe en wat.. gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 23:36

rotstraal onstaat meestal door nattigheid.je kan het beste eerst de stralen goed uit laten snijden en daarna behandelen met egyptische zalf.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 07:47

Als ze al rotstraal hebben kan je beter een spuitbus halen bij de DA met anti-biotica er in en als de rotstraal over is een paar keer per week interen.

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 09:40

briandylan schreef:
rotstraal onstaat meestal door nattigheid..

hmm mijn paard staat binnen in een grote overdekte stal en ik mest elke dag haar stal uit.. dus daar zal het niet aan liggen. Ik hoop dat ik toch de oorzaak nog vindt. Bedankt voor je reactie

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 10:05

Hai,

Ik heb zelf een haflinger een een shetlander, en mijn haflinger heeft nu ook rotstraal.
Ze staat ook alleen op stal en 's nachts in de paddock, dus het kan ook van je stal komen, ook al maak je hem zelf schoon.
Ik haal bijna elke dag mijn stal helemaal leeg, en ze heeft het nog, dus het kan best van je stal komen hoor, dat ze misschien in hun eigen plas staan of zo.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 12:17

1e week behandelen met betadine spray
2e week elke dag teer
3e week 1x per week teren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 22:07

Hoof & Solehardener biedt uitkomst. Ik heb ooit een spuitbus bij de kliniek afgehaald en daar doe ik al een jaar of twee mee. Er zit een heel handig 'rietje' bij dat je op de spraykop kunt doen en die je helemaal in de straalgroeve kunt drukken om vervolgens te sprayen.

Ik gebruik het als volgt. Eerst 2 dagen achter elkaar 1 maal daags. Dan een dag overslaan en dan nog een keer. In totaal maar drie keer dus! Tot nu toe het beste spul dat ik ooit gehad heb (veel beter dan teer, egyptische zalf, equisolid, socatyl, violetspray etc.)

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 16:29

bedankt voor jullie reacties Lachen

Lies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 19:54

Gevaarlijk?
Als rotstraal wordt verwaarloosd, kan het straalkanker worden.

chantal321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 08:46

Ik gebruik zelf altijd Trush Remedy. Mijn hoefsmid snijd de rotstraal weg (voor zover mogelijk) en ik gebruik 1 week lang Trush Remedy (verkrijgbaar bij de DA, zit antibiotica in). Het is niet goedkoop, maar je heb er heel weinig van nodig, dus je doet er vrij lang mee.
Ik zou niet teren als je paard rotstraal heeft. Teer sluit de hoef als het ware af.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 17:07

Ik mestte de stal 3 keer per dag uit, maar bij mijn pony bleef de rotstraal ook terug komen.
Volgens de boekjes onstaat rotstraal door een slechte stalhygiëne en/of een vochtige omgeving (natte weide).
Ik heb zelf wel gemerkt dat een straal minder gevoelig is voor rotstraal als die droog en stevig is.
Sommige middeltjes zijn er op gericht om de bacterie en schimmel te bestrijden, sommige om de straal wat uit te drogen waardoor het proces wordt afgeremd.
Ik pak zelf na het uitkrabben een emmer water met een scheutje jodium of dettol en schrob de straal en straalgroeven helemaal schoon,
eventueel daarna nog een smeerseltje er op. (bij mijn pony is de rotstraal erg hardnekkig)
Als je paard na het rijden weer terug op stal gaat zorg dan dat het zand nog steeds onder zijn hoeven zit, hierdoor kan er geen mest in kruipen wat je er pas de volgende dag weer uit haalt.
Verder laat ik de hoefsmid tussen het bekappen door een keertje extra komen (dus iedere 4 weken) om de stralen bij te snijden.
Succes er mee!

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 19:50

Jessica tobt al 2,5 jaar met rotstraal en het gaat het laatste half jaar pas echt beter! De hoefsmid heeft toen al het rotte weggesneden en vervolgens ben ik de hoeven elke dag schoon gaan maken met water. Dan goed afdrogen en Equisolid erop (€ 11,99 te koop bij de ruitersportzaak). Voor Jessica is dit het eerste en enige middel dat helpt.

Succes ermee!

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 21:21

bedankt voor de reacties.. nadat ik dit topic geopend had was de rotstraal weg gegaan Lachen ik hoop dat het niet meer terug komt maar anders zal ik een van jullie manieren uitproberen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 22:17

Riena heeft ook met regelmaat last van rotstraal, terwijl ze toch een goed bijgehouden stal heeft en niet op een nat weiland staat oid.
Ik laat de smit regelmatig ernaar kijken en ev. bijsnijden, verder gebruik ik zelf egyptische gel (paardendrogist) en dat verbetert het best veel.
Alleen blijft het steeds terugkomen... kan miss ook aan haar leeftijd, en daar door een verhoogde vatbaarheid Verward , liggen...

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 11:07

tandpasta werkt heelgoed en is nog goedkoop ook! het droogt heel goed uit! En de dag erna equisolid erin en dat werkt heel goed!