overbijt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nova

overbijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 17:55

Heb het een en ander op internet opgezocht maar het is me nog niet helemaal duidelijk..
wat zijn de klachten, of welke problemen kunnen zich voordoen bij een paard met een overbijt?
En kan dit helemaal verholpen verworden?
Heeft iemand mss ervaring met een paard die een overbijt heeft?
Alvast bedankt Vork

jackie

Re: overbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:10

het ligt eraan hoe erg de overbijt is. kan problemen geven met grazen. omdat de kiezen ook niet goed op elkaar staan ontstaan haken boven op de voorste en onder op de laatste kies die regelmatig (het beste halfjaarlijks) afgevijld moeten worden. ook de snijtanden moeten regelmatig ingekort worden.

met goede en regelmatige gebitsverzorging hoeft het paard geen eetproblemen te hebben.

overbijt is erfelijk en er zou met zo een paard niet gefokt moeten worden.

nova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 19:28

jackie schreef:
het ligt eraan hoe erg de overbijt is. kan problemen geven met grazen. omdat de kiezen ook niet goed op elkaar staan ontstaan haken boven op de voorste en onder op de laatste kies die regelmatig (het beste halfjaarlijks) afgevijld moeten worden. ook de snijtanden moeten regelmatig ingekort worden.

met goede en regelmatige gebitsverzorging hoeft het paard geen eetproblemen te hebben.

overbijt is erfelijk en er zou met zo een paard niet gefokt moeten worden.

dankjewel voor je reactie!
Als ik het dus goed begrijp, krijgt het paard, na regelmatige controle van de tandarts, geen last van tijdens het eten en rijden? gewoon een schoonheidsfoutje dus!?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:30

mijn pony heeft een overbeet, tandarts komt inderdaad 2x per jaar, en dan heeft hij wat haken.

mij is wel verteld dat zulke paarden als ze ouder worden juist wat meer problemen kunnen krijgen, maar de mijne is nu 15 en ik merk er niks van.
niet met rijden en met eten zie je ook niks aan hem

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 22:31

tijdens het eten (hooi, kuilgras, krachtvoer etc.) en rijden zal het paard inderdaad geen problemen ondervinden als het gebit deskundig onderhouden word.

of het dier problemen met het afbijten van gras heeft ligt eraan hoe erg de overbijt is.

ik ken bijvoorbeeld een arabische merrie met een onderbijt. ze heeft twee zomers met mijn paarden in de wei gelopen zonder (eet/graas)problemen.

overbijters (of onderbijters) krijgen alleen problemen op oudere leeftijd als hun gebit niet regelmatig behandeld word. dit gebeurd overigens ook bij paarden met een normaal gebit.

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 14:09

Hoi,

Het is wel beter om een paard/pony met overbijt niet uit een hooinet de laten eten, maar gewoon vanaf de grond.

Mijn paarden eten sowiezo vanaf de grond, omdat dit beter is voor de spijsvertering.

Groetjes Brigitte