Luizen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Orchid

Luizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 13:09

Bij het borstelen ontdekte ik vlakbij de manenkam kleine beestjes in Orchid's haar.
Zijn dat luizen?
Zoja, wat moet ik er aan doen?

Nadir

Re: Luizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 15:32

Wat voor kleur hadden de beestjes?
Hoe groot waren ze??

Zitten ze er nu nog? En op meerdere plekken?

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 18:54

Ze waren langwerpig en heel lichtbruin.
Hoe groot..eh..ongeveer een millimeter?
Ik heb ze overal bij haar manen en voorpluk zien zitten, en er zitten een paar op haar nek, iets lager.
Voor de rest heb ik ze nergens gezien.
Ze zitten er dus nog.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 17:45

De dierenarts zei dat het kwam van de wintervacht die er nu af komt, en dat als de wintervacht eraf is de beestjes ook vanzelf verdwijnen.
Hij had nog een shampoo tegen de jeuk, die hij morgen meeneemt omdat hij nog naar het gebit van Orchid moet kijken Lachen

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 17:46

Beter poetsen Tong uitsteken Knipoog gaan de haren sneller weg en krijgen ze ook geen beestjes Clown

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 17:59

Jup maar k poets me al suf Tong uitsteken
Zei de da ook hoor, veel poetse, maar kdoe het nu minstens 3 keer per dag..

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 18:27

Het werkt heel goed en vooral heel snel door een zweetmes met karteltjes te gebruiken, ben je binnen no time de losse haren kwijt (werkt 10x sneller dan een puisteentje of poetsblokje) Knipoog

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 12:16

Ik heb een paar dagen geleden zo'n goedkope 'sarvis' borstel gekocht, die werken ook erg goed Lachen
Bedankt voor de tip Lachen

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 14:59

Ik heb haar gewassen met teershampoo, ze heeft als een paar dagen geen jeuk meer gehad, teminste niet erg want ze heeft niet staan schuren...Pling

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 19:02

JA, dat zijn zonder enige twijfel luizen.........heb ze ook eens gezien bij een paard van een vriendin van mij ! DA bellen, goedje ophalen,j paar keer wassen (+ borstels, dekens, dekjes ontsmetten) en je bent er vanaf..........en vergeet de weidemaatjes niet, anders heb je zo weer een nieuwe besmetting.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 19:59

Je moet je pony wel 2 keer wassen met dat spul van de DA, anders werkt het niet.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 21:14

Mijn merrie had ook luizen, en die gaan echt niet vanzelf weg hoor... helaas niet. En die luizen leggen ook eitjes...
Ik heb van de DA Neocidol gekregen, een agressief middel, maar het helpt goed.
2x de manen mee wassen en dan zijn de luizen echt verdwenen.

Vergeet niet je borstels etc. te ontsmetten, want ook daar kruipen ze in !

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 21:20

Brrr luizen, praat me er niet van.
Zelfs met de meest aggressieve middelen gingen die krengen bij mijn pony niet weg, Neocidol, Cydectin, alles heb ik gehad. Ben een half jaar aan het klooien geweest om die rotzakken weg te krijgen.
Einde van het verhaal was dat het luizennest in de oren van mn pony zat, dus behandelen van buitenaf had geen zin. We hebben hem onder narcose kaal geschoren ( inclusief manen,voortop etc ) en de oren met een stofzuiger leeggezogen. Behandeld met lotion voor mensenluis en sindsdien heb ik ze gelukkig niet meer gezien.

Heb er wel een pony met een enorme oor-schuw aan over gehouden, kan hem nog steeds niet makkelijk bij zn oren aanraken vanwege de jeuk en pijn die hij toen had

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 21:23

jeetje, dat klinkt erg eng !! Het zijn rotbeesten die luizen, bah bah

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 21:28

Hoe besmettelijk is luis eigenlijk? Kunnen ze bijv. makkelijk overgebracht worden als eerst een paard met luis (maar wel 1 keer gewassen) geaaid wordt en vervolgens een paard zonder?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 21:35

Nee valt erg mee,mensen denken vaak dat luizen net zoals vlooien makkelijk op elkaar over gaan, verschil tussen luizen en vlooien is dat vlooien overspringen van dier op dier. Luizen springen niet, die kruipen.
Een schimmel is besmettelijk d.m.v sporen, daar heb je met luizen ook geen last van.

Neemt niet weg dat je moet blijven oppassen en je spullen gescheiden moet houden. Voorkomen is beter dan genezen. Maar ik heb Bas de hele luis-periode gewoon bij zn vriendin in de wei en op stal gehad, en die heeft geen luis of neet gehad

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 07:12

Wat luizen doen dat is eitjes achterlaten, ieder 9 dagen komen er weer een heleboel uit. Alleen de luizen doodmaken heeft tataal geen zin. De eitjes moeten ook vernietigd worden en dat word vaak vergeten.Dan denken de mensen dat ze weg zijn en dan een paar dagen later zijn er weer een heleboel. Luizen worden ook heel makkelijk door gegeven dus alles moet nagekeken worden. Luizen zitten in zand dus wanneer je paard rolt dan kan hij of zij ze makkelijk oplopen. succes ermee.