Iemand ervaring met kies verwijderen in kliniek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shemar

Iemand ervaring met kies verwijderen in kliniek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 21:03

Gisteren heeft de dierenarts m'n pony haar gebit gedaan, er kwamen zelfs twee verdovingsspuiten aan te pas zo'n angsthaas is het.

Het was hard nodig en de dierenarts is zelfs met een boormachine waar een vijl op gemonteerd zat bezig geweest, arm beest hoe verzinnen ze het.

Maar nu zag hij dat er helemaal achterin een kies mist en aan de andere kant zit een kies die veel te lang is, hij kon er zelf niet bijkomen om er wat aan te doen.

Hij adviseerde mij om er eens een keer bij de kliniek naar te laten kijken omdat haar gebit anders steeds weer gedaan moet worden. Misschien moet de kies dan getrokken worden, maar dat doen ze via een gat in d'r kaak boren en dan slaan ze hem er uit of zoiets.
Hij dacht dat het wel rond de 500 euro zou kosten! dure tandarts.

Heeft iemand hier ervaring mee?? Weet wat pijn in je mond betekend en dat wil ik dat beestje niet aandoen, ,maar dit klinkt ook pijnlijk

boemel

Re: Iemand ervaring met kies verwijderen in kliniek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 09:32

Dat heet het eruit stempelen van de kies.

Deze operatie heeft mijn paard ook ondergaan. De ingreep zelf valt mee (is wel onder narcose), maar de genezing duurt behoorlijk lang.

Bij mijn paard moest er een kies uitgestempeld worden via de bovenkant (neus). Ze boren een gat in de schedel en stempelen de kies eruit.
Over het gat van de kies kwam een grote kunststof vulling te liggen om te voorkomen dat er voedselresten van onderaf in de wond geduwd werden.

Ik vond het gat best groot geworden. Mijn paard moest eigenlijk 2 weken op de kliniek blijven en de verwachting was dat ze na 6 weken weer beter zou zijn.

Uiteindelijk heeft ze maar 1 week op de kliniek gestaan, omdat ik het aandurfde om zelf steeds te spoelen. Dit was een behoorlijk vervelend werkje. Iedere dag moest de wond gespoeld worden. Er kwam steeds veel bloed en etter mee wat allemaal via de neusgaten en de mond eruit kwam.
Op een gegeven moment gaat de wond zich bovenaan sluiten, maar is de holte eronder nog vrij groot. Dat betekende dat ik steeds de wond open moest duwen/prikken om toch te kunnen spoelen.

Echt vreselijk vond ik dat. Ik heb het alleen zelf kunnen doen, omdat mijn paard zo ontzettend lief ermee was. Ik kon het alleen. Ze stond echt te kreunen, maar bewoog niet. Ik denk dat dit met de meeste paarden een stuk moeilijker gaat.

Bij mijn paard is het super genezen! Na 6 weken kon ik weer gaan rijden.
Ik weet alleen van 2 andere paarden dat de wond niet wilde helen.
Bij 1 paard kregen ze de wond pas na 8 maanden dicht en bij de pony die ik ken is het nu na 3 jaar nog steeds niet genezen. Het is een chronische onststeking geworden, die ze dagelijks moeten behandelen.

Denk er dus niet te licht over en laat het bij een goede kliniek doen!
Oja, ik was in totaal (foto's maken/ operatie/week kliniek/ 5x bezoek dierenarts aan stal) zo'n € 900,00 kwijt.

Misschien is het in jou geval zinniger om er eerst een goede paardentandarts naar te laten kijken!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 09:43

NIet in alle gevallen loopt zo'n operatie ook goed af..... (PB me maar als je het verhaal wilt weten)
Ik zou eerst nog een tandarts laten kijken voordat ik aan zoiets zou beginnen.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 09:52

Brrr, ik wordt al niet lekker als ik dit lees, ben zelf erg bang voor de tandarts Haha!

De pony is ook een vreselijke angsthaas, de dierenarts kon ook niet goed zien of er nog wel een tegenhanger was voor de kies want dan zou het niet nodig zijn.

Denk dat ik er inderdaad eerst maar een goede paardentandarts naar ga laten kijken, die kunnen misschien ook dieper in haar mond komen.
Nadeel is alleen dat ze eerst verdoofd moet worden door de dierenarts, dubbel stress.
Ze eet gelukkig weer alles sinds gisteren dus dat is al een hele verbetering, ik zal haar eerst maar weer even bij laten komen van deze ervaring.

Wat was de reden bij jullie dat de kies er uitgehaald moest worden?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 10:10

Mijn paard heeft waarschijnlijk op een steen gebeten, die tussen het voer zat. De kies was afsgebroken en het was vrijwel zeker dat hij zou gaan ontsteken als we 'm lieten zitten. Daarom hebben we vrij snel een operatie gepland.

Als de kies al onstoken was, had het genezingsproces waarschijnlijk een stuk langer geduurd.

Ik liet mijn paard voorheen ook altijd door de dierenarts doen met het bijwerken van het gebit. Maar ik moet zeggen, dat de tandarts een stuk beter is. Er zijn paardentandartsen die ook mogen verdoven.
Ik weet er alleen 1 in Winterswijk, maar dat zal wel te ver weg zijn voor je.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 13:31

Dat klinkt wel als een ingrijpende operatie! Hoop dat ze er op een andere manier bij kunnen komen en onder verdoving toch de kies kunnen vijlen. In sommige klinieken zijn ze trouwens wel heel ver met tandartsverzorging.

meisje333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 19:05

Ik heb wel een telefoon nummer van een hele goede paardentandarts uit de buurt van Hoorn voor je. Voordeel is dat deze man ook dierenarts is en dus kan verdoven als het nodig is.
Als je intresse hebt stuur je me maar een PB-tje.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 20:42

Mijn paard had een ontsteking bij de wortel van de kies zitten. Het was eerst de bedoeling dat ze hem zouden stempelen maar gelukkig hebben ze hem er gewoon uit kunnen trekken. Na een paar dagen mocht hij al weer naar huis en kon hij al bereden worden. ik moest alleen zorgen dat er geen prut in het gat zou gaan ophopen.

Ik zou bij jouw paard toch even een goeie paardentandarts of dierenarts laten kijken. Die lange kies wordt dan ws. gewoon teruggevijlt. Ze kunnen met de vijl en de aperatuur helemaal bij de achterste kiezen komen dus ik snap niet waarom jouw paard dan naar een kliniek moet.
mijn paard mist nu een kies (bovenkaak) en de kies die er tegenover in de onderkaak zit, moet elk half jaar bijgevijlt worden omdat hij anders niet goed afslijt.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 20:48

Citaat:
Ik heb wel een telefoon nummer van een hele goede paardentandarts uit de buurt van Hoorn voor je. Voordeel is dat deze man ook dierenarts is en dus kan verdoven als het nodig is.
Als je intresse hebt stuur je me maar een PB-tje.

Dat is mooi dichtbij, ik ga je een pb sturen.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 21:00

Citaat:
Ik zou bij jouw paard toch even een goeie paardentandarts of dierenarts laten kijken. Die lange kies wordt dan ws. gewoon teruggevijlt. Ze kunnen met de vijl en de aperatuur helemaal bij de achterste kiezen komen dus ik snap niet waarom jouw paard dan naar een kliniek moet.
mijn paard mist nu een kies (bovenkaak) en de kies die er tegenover in de onderkaak zit, moet elk half jaar bijgevijlt worden omdat hij anders niet goed afslijt.

Snapte het ook eigenlijk niet waarom hij hem zelf niet deed, hij kon er geloof ik niet goed bij.
Pony ging ook al weer met haar hoofd slaan en ik moest haar hoofd goed vasthouden. Denk dat hij het niet zag zitten om de rest ook nog te doen.