steigeren met maneneczeem..?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sientjuh89

steigeren met maneneczeem..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 19:34

heej allemaal...
Ik had ff een vraagje..
Mijn (verzorg)paard heeft manenexceem maar ik kan er nu echt niet meer gewoon oprijden..
Het word de laatste tijd steeds minder..!
Ze ging eerst wel wat met haar hoofd zwaaien heel vaak en dan van die kleine galoppasjes maken in stap..
maar vandaag werd het echt erg, ik zat er net op en het eerste rondje gelijks al iedere keer zwaaien met haar hoofd,daar trekte ik me dus niet zoveel van aan.
Maar het werd steeds erger en op het laatst ging ze gewoon steigeren en bokken en dan iedere keer weer van die kleine galoppasjes maken en dan dus daarachter aan steigeren.
En dat is dus echt niks voor haar(steigeren of bokken)
want het is echt een heeel lief paard,zou nooit steigeren of bokken of wat dan ook maar...!
Weten jullie of dit echt last is van de mugjes of zou het wat anders zijn..?
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen..

[edit]Juiste spelling van eczeem in de titel gezet, Jantien[/edit]
Laatst bijgewerkt door Jantien op 16-04-05 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

confetti

Re: steigeren met manenexceem..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:06

Momenteel hebben de paarden er volgens mij nog niet echt veel last van. Maar wat jij daar opnoemt, dat lijkt wel headshaking.

sientjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 20:16

confetti schreef:
Momenteel hebben de paarden er volgens mij nog niet echt veel last van. Maar wat jij daar opnoemt, dat lijkt wel headshaking.

Wat bedoel je met headshaking Bloos
Ik dacht eerst ook dat ze er nog geen last van kan hebben, maar ik zou ook niet weten wat het anders moest zijn

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 00:37

dit hoort meer op het medische forum thuis, niet op wedstrijden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 07:49

denk eerder dat dit een ander probleem is en echt niet van de mugjes.
ga eens zoeken op headshaking/hoofdschudden.

een paard dat dit heeft , heeft last van hooikoorts of is overgevoelig voor zonlicht.
als gevolg daarvan gaan ze lopen briesen, met de neus ioveral tegenaan wrijven. en met de voorbenen ongecontroleerde huppeltjes maken.
oplossing is een netjes kopen voor over de neus, die houdt d epollenn tegen en kun je weer rijden( te koop bij de paardendrogist en bij sommige ruitersportzaken)

kan ook zijn dat je zadel niet goed zit, kijk het na. past je hoofdstel wel goed?
als het ergens knelt en t paard gaat zweten reageren sommige paarden daar ook weer op..

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 17:32

Ik heb wel eens een paard met maneneczeem gezien dat zijn nek wilde schuren aan zijn rug. Dit was nog erger als er een deken of zadel op lag. Hij deed zijn hoofd en nek naar achteren/omhoog gooien. Kan me voorstellen dat een paard er ook bij omhoog komt. Bokken lijkt me niet echt een gevolg van eczeem.

sientjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 20:04

Fleurtje100 schreef:
Bokken lijkt me niet echt een gevolg van eczeem.

Neej het was ook meer steigeren,maar omdat ik haar toen aanspoorde zodat ze niet kon steigeren ging ze bokken.
wat ik me ook wel kan voorstellen hoor want ze heeft eigenlijks pijn/jeuk en dan word ze daarvoor bestraft door haar aante sporen(schoppen) om naar voren te gaan.

lellebel01

Re: steigeren met maneneczeem..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:16

Ik kan je dus vertellen mijn oude paardje (ondertussen afgemaakt) die had precies hoe jij dit omschrijft. Maar dan na me wedstrijd als ik de vlechtjes eruit haalde dan werd ze helemaal gek dan zag ze al de hoeken van de stal en als ik het in de bak deed liet ze mij alle hoeken van de bak zien. Het enigste wat bij haar daartegen hielp was der onder een ijskoude douche zetten. Of een emmer met ijskoud water over der heen gooien. Dat kalmeerde de jeuk en de pijn en dan werd ze weer wat rustiger. Ze had het trouwens ook door het manen trekken kweetniet of je dat vaak doet maar daar kon mijne ook absoluut niet tegen dan werd ze helemaal gek en dat hield dan 3 weken aan ofzo.
Groetjes marcia

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:45

hopkefamke schreef:
confetti schreef:

Wat bedoel je met headshaking Bloos
Ik dacht eerst ook dat ze er nog geen last van kan hebben, maar ik zou ook niet weten wat het anders moest zijn

Ondertussen heeft ellepel het antwoord al gegeven. Ik blijf erbij dat ik denk dat het headshaking is, de symptomen komen zo overeen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 23:22

Het is wel zo, dat sommige paarden met staart- en maneneczeem ook sneller last van andere allergieen hebben. Het kan dus best zo zijn dat je paard ook overgevoelig is voor bepaalde stoffen in de lucht die er in het voorjaar in zitten.
Daarnaast is het misschien handig om bij jezelf af te vragen wat er veranderd is de laatste tijd - misschien heeft het met iets heel anders te maken?

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:47

oh mijn pony doet dit ook!!!!! Ze slaat met haar hoofd omdat ze knobbels krijgt van haar zomereczeem, die langs elkaar heen schuren als ze haar hoofd omhoog doet omdat ze zo dik zijn..
Iemand oplossingen tegen deze jeuk?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 17:33

kijk dan in het topic over zomereczeem...
heel veel pagina's maar dan weet je wat er allemaal te koop is...