Hengstigheid wegspuiten door DA?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Henrike

Hengstigheid wegspuiten door DA?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 16:19

De merrie die ik rijd heeft eens in de drie weken ontzettend last van het hengstig zijn. Denk hierbij aan stilstaan, niet op mijn been reageren (dwz stilstaan), ontzettend stug in de mond en zwaar op de hand. Dit betekend dat ik dus eens in de drie weken een week niet kan rijden! Nu hoor ik wel eens van mensen dat je het evt. weg kunt laten spuiten door een DA en ik ben dus benieuwd of hier mensen zijn die er ervaring mee hebben of er meer van weten?

Groetjes, henrike

Ferroowtje

Re: Hengstigheid wegspuiten door DA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 16:22

Het kan wel voor zover ik weet maar op ten duur schijnt je merrie er allerlei nare dingen van te kunnen krijgen zoals gezwellen enzo... Ik heb alleen maar van horen zeggen dus heb er zelf geen ervaring mee!

ilonabax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 16:23

Ben er persoonlijk niet zo'n voorstander van omdat het paard erge moodswings kan krijgen.
Laat je eerst goed informeren bij een dierenarts met de voor en nadelen en of het eventueel complicaties kan opleveren.
Snap wel dat het erg vervelend is voor je vooral als je ook op wedstrijd gaat met het paard!

Succes

Henrike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 16:43

Ja, precies! 22 mei maken wij ons wedstrijddebuut maar als ik een beetje pech heb kan ik dan niet eens gaan en het is toch iedere keer weer een week training die je mist!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 18:02

Je kunt je paard de prikpil laten geven, en je kunt Regumate geven (dagelijks over het voer) Een soort van orale pil dus. Beiden werken goed, en zijn ook qua bijwerkingen te vergelijken met de pil voor mensen.

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:22

Ik heb een paardje gereden die ook erg hengstig werd! Die is heeft inderdaad ook spuiten gehad en het werkte ech toppie!! Natuurlijk gaat het niet helemaal weg, maar er was duidelijk een groot verschil!! Van bijwerkingen heb ik niets gemerkt, want pony werd verkocht door vergroeid spronggewricht en mocht daardoor alleen nog maar recreatief gereden worden, daar de eigenaar een wedstrijdruiter was.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:53

je unt het weg laten spuiten maar ik weet ook niet allemaal hoe dat gaat maar ik hoorde gisteren op stal dat je er ook een bepaalde poeder ofzo van hebt want er staat bij ons een merrie op stal en die reageert nergens op en is zo dwars al een boom

speedy3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:59

hoi
Daas zijn zo veel spullentjes voor laatje even goed infomeeren door je DA

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 23:04

OOk homeopatisch is er een heleboel te doen, ik zou even informeren voordat je laat spuiten of zo.

En de meest natuurlijk oplossing is haar te laten dekken. Misschien is het na een keer over, en is het paard in de hengstigheden daarna wat beter te hanteren.

Henrike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 08:35

Alvast bedankt voor al jullie tips! Dekken is helaas geen optie, ze is twee jaar geleden al gedekt en het is daarna niet minder geworden misschien zelfs wel erger! Ik ga me inderdaad goed laten informeren door mijn DA. Maar iets homeopatisch heb ik ook wel interesse in.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 08:47

Ik gebruik Moody Mare van de paardendrogist.
Mijn merrie is altijd extreem hengstig.
Alles al geprobeert, ook wegspuiten had geen resultaat.

Moody Mare is tot nu toe nog het beste middel voor mijn merrie.

Succes met je paard!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 08:48

Ik kan wel even vragen bij iemand op stal, die heeft een paard dat op momenten dat ze hengstig moest worden koliekverschijnselen kreeg. Ze heeft homeopatische middelen geprobeerd, en sindsdien geen last gehad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 10:35

Als je toch geen veulens meer wilt dan kun je de merrie ook laten steriliseren. Het wordt hier in NL nog maar weinig gedaan, maar in Amerika wordt het op grote schaal toegepast op paarden die anders moeilijk op wedstrijden te gebruiken zijn.

Henrike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 12:55

De merrie rijd ik voor kennissen en die willen misschien ooit nog wel een veulentje erbij maar voorlopig nog niet. Het is eerst de bedoeling dat ik probeer wat hoger in de sport te komen met dit paard en misschien op langere termijn dan nog een veulentje ervan te krijgen dus is steriliseren geen optie helaas.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 14:03

Beetje een cirkeltje waar je nu in zit: paard presteert niet omdat je last hebt van de hengstigheid, maar steriliseren is geen optie.
Want als het gaat presteren wil men nog een veulentje. Ach gut

Hormonen'rommel' ben ik nooit zo voor, je weet nooit hoelang je het moet gebruiken en of daarna een dekking nog wel aanslaat.

pukpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 10:50

Grappig hoe alle "penny-meisjes" zonder blikken of blozen aan de "pil" gaan (want dan krijg je minder puistjes Knipoog ) maar bij hun paardje niet "met hormonen willen rommelen....

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 14:35

Misschien weten sommige van die Penny's uit eigen ervaring hoeveel bijwerkingen zo'n pil kan hebben Tong uitsteken

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 10:27

Ik heb het op de paardendrogist opgezocht, omdat mijn haflinger van bijna 2 jaar ook echt heel erg hengstig is, kan natuurlijk nog niet rijden, maar ze gedraagd zich echt als een slet, echt vreselijk.
Ze is niet echt heel erg onhandelbaar, althans niet erger dan normaal, maar goed.

Er zijn 4 stoffen die helpen het goed te regelen en dergelijke en 3 van die 4 stoffen zitten in zeewier, dus dat heb ik nu gekocht.
Ze zit er nu net een week aan, en is de week ervoor hengstig geweest, dus weet nog niet echt of het aanslaat, maar ik zou zeggen, je kunt het altijd proberen, een zak van 1 kilo kost 4.95 euro, bij de paardendrogist.
Je kunt hun ook mailen, misschien kunnen hun je helpen, het gaat dmv kruiden.