Prednisolon 300 mg p.d. - effecten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cil_

Prednisolon 300 mg p.d. - effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 12:14

Wie kan mij vertellen wat de positieve en vooral ook negatieve effecten van 300 mg Prednisolon p.d. (in combinatie met Ventipulmin) zijn voor een 9 jarig rijpaard.
Het wordt gegeven ivm slijm in de luchtwegen ten gevolge van allergische (stof) klachten.

Kyona

Re: Prednisolon 300 mg p.d. - effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 18:30

Het is een echt paardenmiddel en helpt vaak snel. Voor bijwerkingen zou ik even op de bijsluiter kijken.
Weet wel dat je bijv. goed op moet letten: er is een kans op hoefbevangenheid.

Prulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:53

Op de pensionstal waar ik sta staat een paard met precies dezelfde klachten en krijgt ook dezelfde medicijnen. Ook bij dit paard gooiden ze het in de eerste instantie op een stofallergie. Dus hij werd van het stro afgehaald maar de klachten werden niet minder.
Nu heeft zijn eigenaresse pas geleden bloedonderzoek laten doen en het blijkt dat het geen allergie is maar iets in zijn bloedbeeld klopte niet.
Wat precies durf ik niet te zeggen want eerlijk gezegd houd ik dit niet zo bij.
Een paar dagen geleden vertoonde dit paard wel heel erge symptomen van spierzwakte. Zakte zowat bij iedere stap door zijn benen. Eigenaresse informeerde bij de DA en die zei dat dat in ieder geval een bijwerking van de ventipulmin was en dat ze daar direkt mee moest gaan minderen. Van bijwerkingen van de prednisolon heb ik niks gehoord. Maar ik denk dat dit bij langdurig gebruik ook problemen zal gaan geven, zoals bij de meeste medicijnen als je die lang moet geven.

Mischien is het verstandig dat jij ook even jouw paard zijn/haar bloed laat nakijken. Weet je iig weer wat meer. En vraag even om een bijsluiter.

Heel veel sterkte met je paard

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:06

Hoi mijn fjord met verslagen droes heeft dezelfde klachten gehad.
Ik heb mee kunnen kijken met een brochoscopie. De ontsteking in de luchtpijp was heel heftig. Er was nauwelijks meer normale luchtpijp te zien. Hij is door 3 klinieken volledig afgekeurd.
Nr. 4 zag het wel zitten.
Ventipulmin werkte niet.
Twee weken Prednisolon en hij was volkomen genezen.
Nooit problemen weer gehad.
Ik weet alleen niet meer wat hij als dagelijkse dosis kreeg.
Bijwerkingen zijn er met korte kuren niet is mij toen verteld. Pas als het paard het meerdere maanden moet gebruiken kunnen er bijwerkingen optreden.

Groetjes, Henny

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:56

Het onderdrukt onstekings en afweer reacties. Als het een aantal weken gegeven wordt en je mag weer stoppen, dan moet je het afbouwen omdat je om die reden in de problemen kan komen. Het is idd een paardenmiddel, of dit een hoge dosering is kan ik niet zeggen, maar dat weet je DA wel. Ik heb zelf heel goede ervaringen met de Keerhoeve (dr. Vestjens) die heeft zelf een medicijn ontwikkeld ook met ventipulmin en prednison. Mijn merrie is nu helemaal klachtenvrij, staat weer op stro en heeft al 5 jaar geen medicijnen meer! Door de allergische reactie goed te onderdrukken ga je het lichaam desensibiliseren, ofwel: je zorgt ervoor dat die heftige reactie niet meer kan optreden. Het lichaam reageert namelijk steeds sneller en heftiger op allergenen. Dat bouwt soms in jaren op en dan zit je inenen in de problemen met een asmatisch paard. Iedere dag dat je kan voorkomen dat ze zo heftig reageren is er één op weg naar herstel. Het kan dus best zijn dat je een hoge dosering krijgt om die reden en je straks wat kan afbouwen. Je moet er dus niet te vroeg mee stoppen omdat ze een paar goede dagen heeft gehad. Héél langzaam afbouwen van een maatschep tot een mespuntje. Bij die van mij heeft het al met al een jaar geduurd. In het begin alle prikkels vermijden, geen stro meer, nat hooi (of kuil geven) veel buiten staan, niet te warm dek op. Langzaam maar zeker hebben we met de medicijnen winst geboekt. En ze is er dus helemaal vanaf gekomen. Ze hebben een website.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 15:19

Bedankt voor de nuttige tips (oa. bloedbeeld testen, geen warme dekens) tot nu toe. Paard krijgt een maand lang 300 mg Prednisolon per dag, dit is de inhoud van twee capsules pd. Er wordt niet afgebouwd. Ventipulmin wordt wel afgebouwd. Wat betreft stofprikkels vermijden: DA adviseerde vlasstro, pensionhouder weigert dit omdat er alle vele paarden dood zouden zijn gegaan door koliek na het eten van vlasstrooisel. Wie heeft ervaring met vlas??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 16:12

Wij hebben op de manege 32 paarden op vlas staan en er is nog NOOIT een probleem mee geweest. Kwestie van goed en verstandig voeren, dan tanen de paarden er echt niet naar om het te eten. Het is ook niet smakelijk.
Het is uitstekend stofvrij en ook paarden met gevoelige luchtwegen kunnen bij ons prima in de (wel goed geventileerde hoor!) binnenstallen staan.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 16:32

Misschien wil je pensionhouder wel koolzaadstro proberen...... ook goed stofvrij, houd als beste de amoniaklucht weg en ze kunnen het gewoon eten (dat doen ze alleen niet veel, het is blijkbaar niet zo lekker).

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 17:30

Cil_ schreef:
Bedankt voor de nuttige tips (oa. bloedbeeld testen, geen warme dekens) tot nu toe. Paard krijgt een maand lang 300 mg Prednisolon per dag, dit is de inhoud van twee capsules pd. Er wordt niet afgebouwd. Ventipulmin wordt wel afgebouwd. Wat betreft stofprikkels vermijden: DA adviseerde vlasstro, pensionhouder weigert dit omdat er alle vele paarden dood zouden zijn gegaan door koliek na het eten van vlasstrooisel. Wie heeft ervaring met vlas??

Mijn paarden staan al jaren op vlas, nog nooit koliek of problemen mee gehad !
Prednisolon heb ik wel ervaring mee, mijn oude welsje kreeg dit ook ivm zg dampigheid (wat achteraf helemaal niet klopte-ze bleek alergisch voor bepaalde grassoorten en berken! dit werd opgelost door een serum van haar eigen bloed te maken)
Mijn welsje werd telkens hoefbevangen van prednisolon, dus kijk uit !