oude moeder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ynskje21

oude moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 21:12

Ik denk er over om mijn merrie te laten dekken. Zij is 14 jaar en heeft tien jaar geleden een veulente gehad (zonder problemen).
Wat is jullie mening, is mijn merrie te oud om een veulen te krijgen, zijn er specifieke risico´s aan een oudere merrie bij dracht en/of bevalling?

Maaikje

Re: oude moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:09

Hoi hoi, ik heb het er toevallig vorig jaar met mijn dierenarts over gehad of het nog mogelijk is om met mijn merrie (toen 17 jaar) een veulentje te krijgen. Zij zei dat dat nog heel goed kon, dat paarden geen menopauze kennen, maar dat de kwaliteit van de baarmoeder met de leeftijd minder wordt.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:50

Hi,
Onze merrie is dit jaar 17 geworden en heeft vorig jaar op haar 16e voor het eerst in 6 of 7 jaar weer een veulen gehad. Dit jaar krijgt ze er weer een. Sterker nog dit weekend is ze uitgeteld! Ik heb wel wat moeite gehad om haar de eerste keer drachtig te krijgen, maar afgelopen jaar was het met het eerste rietje als bingo!! 14 is echt niet te oud hoor! Maar, voordat je eraan begint zou ik haar even laten nakijken door de DA. Dat voorkomt teleurstellingen!
Succes!!!!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:33

"men" zegt dat een merrie haar eerste veulentje gehad moet hebben zo voor haar 12e jaar. Als dat gebeurt is kan je ook met een oudere merrie nog gaan fokken. Mijne was 20 toen ze haar 2e kreeg en 12 toen ze haar eerste kreeg. Als ze die eerste niet gehad had, was de dierenarts er niet mee akkoord gegaan om haar op haar 20e voor het eerst te laten dekken. De kans dat dat dan lukt is klein. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Ik denk dus dat jij met je 14 jarige nog heel wat veulentjes kan fokken hoor!

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 06:57

BEdankt voor de reacties! Dus de kans dat het pakt is wat kleiner, maar zijn er risico´s voor de gezondheid van de moeder bij dracht of bevalling (anders dan bij jongere merries)?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 10:31

ynskje21 schreef:
Dus de kans dat het pakt is wat kleiner

Bij die van mij (die dus 20 was en 12 bij haar eerste) heeft het bij de 2e inseminatie al gepakt. Dus dat viel best mee!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:39

Dit vroeg ik me laatst zelf ook af... mn paardje is nu 11 (wordt in juli 12) en wil haar over een paar jaar, wanneer ik klaar ben met mijn studie haar laten dekken... maar dat duurt nog wel ongeveer 4/5 jaar... maar zoals ik net las zal ik tegen die tijd haar eerst laten controleren door de DA zodat ik weet of ze op die leeftijd het nog wel aankan

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 16:28

paars schreef:
ynskje21 schreef:
Dus de kans dat het pakt is wat kleiner

Bij die van mij (die dus 20 was en 12 bij haar eerste) heeft het bij de 2e inseminatie al gepakt. Dus dat viel best mee!

Da´s heel mooi! En met de moeder is alles goed?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 17:41

ja, dat is prima! Ze had aan na 7 maanden dracht wat bloedverlies door spataderen in de schede, dat is iets wat bij oudere paarden vaker voorkomt. Ze werd megadik, en kon een maand voor de bevalling al niet meer liggen. Maar ze vond het fantastisch met dat kleintje en heeft het goed doorstaan. Was een hele lieve moeder. Echt schattig.

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 20:29

mijn merrie was 19 bij de insemenatie (voor het eerst een veulen) met een linker eierstok die niet goed was en ze was in een keer drachtig, de dracht heeft ze prima doorstaan alleen met de bevalling bleek dat het veulen niet goed lag, stuitbevalling. dit kan natuurlijk bij iedere merrie gebeuren of ze nu jong of oud zijn. de DA heeft het veulen er uiteindelijk nog "makkelijk"af weten te krijgen, helaas is het veulen na ong.3 uurtjes overleden.....de merrie is er prima onderuit gekomen, 3 dagen na de geboorte was ze al weer super hengstig, alleen de rest van het seizoen niet meer hengstig geworden, nu is ze dus weer in haar normale ritme van hengstigheid alleen hebben we besloten om haar niet meer te laten dekken, daar hebben we nu een alrternatieve merrie voor.
veel succes met jou merrie en ik zou als ik jou was even informeren bij je evt. ver zekering voor een veulenverzekering, dit kan bij de meeste verzekeringen tot de leeftijd van 15 jaar (van de merrie)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 21:52

wat jammer dat dat veulen het niet gehaald heeft! Had idd net zo goed met een jong paard kunnen gebeuren. Maar zo zie je maar dat uitzonderingen zoals atijd de regel bevestigen!
Mijn veulenverzekering liep bij Hippo en mijn merrie was daar verzekerd voor de dood. Ook bij overlijden tijdens de bevalling zouden ze uitkeren, heb ik van te voren gechecked. Rondje bellen loont soms de moeite als je bij de ene verzekering 0 op het request krijgt.
Heb je al een besluit genomen of je haar laat dekken?

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 23:37

mijn merrie is niet verzekerd.
En nee ik heb nog geen besluit genomen... ik zal de DA vragen haarte onderzoeken, voor ik verdere stappen neem!
Bedankt voor jullie reacties!